Ga naar inhoud


Handoekenradiator a-symetrisch aansluiten?


Spotvogel

Aanbevolen berichten

Ik heb hier een 2ehandse handoekenradiator, met aan de onderkant 4 aansluitingen, 2 aan de buitenkant en 2 in het midden.

Nu weet ik wel dat ik de 2 buitenste kan gebruiken, of de 2 in het midden, maar, zou ik nou ook de buitenste aan de rechterkant kunnen gebruiken, en de linker van de midden aansluiting?

 

Zou mooier uitkomen....

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: exciter
Mij fantasie rijkt ver, maar hier snap ik geen bal van...


Handoekenradiator, zo'n wit badkamerding, met horizontale ronde pijpjes?

Onderaan 4 aansluitingen, 2 op de hoeken en 2 in het midden, voor de aanvoer en retour van het hete CV water?
Normaal sluit je 'm of op de hoeken aan, of in het midden, mijn vraag is of ik kan mixen....
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat moet gewoon kunnen de aan sluiting die links zit ,is gelijk aan die links

in de midden zit.

En als je het zeker wilt weten laat je er even wat water door heen lopen,

zo kan je zien of de aan sluitingen gelijk zijn

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een voorbeeld, beter is even op de site van de

fabrikant te kijken wat de mogelijkheden zijn.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hy spotvogel,het maakt wel degelijk uit hoe je hem aansluit,als je Aanvoer en Retoer verwisseld zal hij alleen aan de onderkant warm worden,dus let op de pijlrichting Rood=AANVOER ,en Blauw=RETOER.Het is dus géén warm of koud,maar Aanvoer en Retoer.Ontluchter aan de boven kant is ok,daar lucht altijd het hoogste punt opzoekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Spotvogel
Overigens, Con, op jouw plaatje is rood en blauw gebruikt, maar, je kan toch meestal kiezen of je heet links/ koud rechts of heet rechts / koud links aansluit????


Ik heb met de kleuren aangegeven dat de radiator door deze
vorm deels anders van temperatuur is. Uiteraard kun je hem
ook andersom aansluiten.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, van aanvoer en retour weet ik uiteraard.

Maar, men heeft me toch vaak verteld dat het bij een handdoekradiator niet uitmaakt.

Rode en blauwe pijlen heb ik op een radiator zelf nog nooit gezien helaas......:-)

Dus, als je er 1 hebt en je weet het merk niet?

 

Van die Vasco heb ik wel een tekening gezien, en daar staan 18 en 81, waar ik uit op maakte dat het beide kan??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Con
Origineel bericht van: Spotvogel
Overigens, Con, op jouw plaatje is rood en blauw gebruikt, maar, je kan toch meestal kiezen of je heet links/ koud rechts of heet rechts / koud links aansluit????


Ik heb met de kleuren aangegeven dat de radiator door deze
vorm deels anders van temperatuur is. Uiteraard kun je hem
ook andersom aansluiten.

HG CC


Zo had ik het ook begrepen! :-)
Kan jij me over die Vasco geruststellen?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Spotvogel
Nog een vraag aan Con?

Ik heb ook een Vasco Lotus H2L2 op de kop getikt, 3 aansluitingen, 2 onder op de hoeken 1 rechtsboven, die rechtsboven heb ik voor de ontluchter gedacht, en dan maakt het toch ook niet uit waar ik aan de de onderkant koud of warm aansluit, hoop ik?


Zie bijlage. Als het uitvoering 0018 of 0081 is dat standaard.

Onderstaan geldt alleen voor een Vasco!
HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik realiseerde me dat ik geen antwoord had gegeven.

 

Tussen de panelen in zitten 2 vertikale collectors.

DIeder paneel is zowel met de linker en rechter collector

waterzijdig verbonden.

 

Dus, antwoord, het maakt hier bij deze Vasco niet uit

of de aanvoer links of rechts komt.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt!

Die tekening had ik ook, en heb er een kwartier guppig naar zitten kjken, en kwam aarzelend tot dezelfde conclusie.

Wel een geruststelling, nu kan ik 'm heel mooi aansluiten.

 

En die handdoekradiator ook, al zal ik dat nog even checken met wat buigzaam draad.

 

PS

 

Ik zit nog steeds op de camara inspectie te wachten van die VLC of ik nou wel of niet toestemming krijg voor een HR ketel daar, pfffffffffffffff.

Ben ik al maanden me bezig.

 

Trouwens toch een tijdrovend drama daar, blijkt een 1 pijpssysteem te zijn, met regelbare bypas en regelbare retour in het voetventiel, apart.

Duurde "even" totdat ik begreep waarom er niets echt warm werd.

 

Voornaamste reden was dat er iemand zo slim was geweest om beide 1 pijps lussen verkeerd om op de ketel aan te sluiten, aanvoer op retour en vice versa.....

De vorige eigenaar had waanzinnige energiekosten, 250/ maand voor een appartement van 70m2, nu snap ik waarom, die ketel pendelde de hele tijd naar 95 graden en stopte dan, terwijl de radiatoren van boven wat warm werden.....

 

Ik hou je op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...