Ga naar inhoud


[RE-9000HD] Beeldkwaliteit Rebox, max. beelddiagonaal?


David1980

Aanbevolen berichten

Even een vraagje

 

Ik lees net dit van je:

 

Origineel bericht van: ceesv
Ik ben voor wat de beeldkwaliteit betreft zeer tevreden.

Ik heb in huis 3 HD ontvangers, en de Rebox geeft het beste beeld. (op een 65" scherm)!

 

Op hoeveel meter zit jij daar vanaf?

Ik ben zelf laatst over gestapt van 42" naar 46", maar volgens mijn is dat wel een beetje het maximum wat CD redelijk kan door geven op de Nep HD kanalen.

Anders word het beeld wel erg slecht.

65" is wel erg groot hé))

 

Of vergis ik me eigen!

En ervaar jij dat anders?

UPC Horizon + Samsung EU55D8000

Link naar reactie
Delen op andere sites


De regel zegt dat je de diagonaal maal 3 doet om de ideale (minimale) zitafstand te hebben... dus bij een tv met diagonaal van 105 cm, zit je best op 315 cm van het scherm...

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat: De regel zegt dat je de diagonaal maal 3 doet om de ideale (minimale) zitafstand te hebben...

 

Voor de Pietjes preciezen het volgende. Bij standaard definitie (dus niet HD) was de regel altijd dat de optimale kijkafstand 5 tot 7 maal de beeldhoogte was. Dit geldt zowel voor 4:3 als voor breedbeeld (16:9). Het criterium hierbij was dat je op die afstand de individuele beeldlijnen (tegenwoordig pixels) niet meer kunt waarnemen. Ga je verder weg zitten, dan verlies je definitie/scherpte.

 

Voor HD mag, vanwege de hogere resolutie, de optimale kijkafstand afnemen tot driemaal de beeldhoogte.

 

Even een stukje wiskunde:

 

De verhouding tussen breedte en hoogte bij breedbeeld is 16 staat tot 9. Ofwel:

 

Breedte = 16 x Hoogte / 9 = 1.78 x Hoogte

 

Voor het gemak:

D = Diagonaal

H = Hoogte

B = Breedte

 

De stelling van Pythagoras zegt:

 

D x D = H x H + B x B

 

Of ook:

D x D = H x H + 1.78 x H x 1.78 x H

= (1 + 3.1684) x H x H

= 4.1684 x H x H

 

Trekken we hier de wortel uit dan komt er:

D = Wortel (4.1684) x H

 

Hieruit volgt:

H = D / Wortel (4.1684) = D / 2.042

 

Of afgerond: Hoogte is de helft van de diagonaal bij 16:9.

 

Voor breedbeeld SD is de optimale kijkafstand dan 6H gedeeld door 2 (factor H/D) of inderdaad driemaal de diagonaal.

 

Voor breedbeeld HD is dit 3H of anderhalf maal de diagonaal.

 

En dit laatste geldt dus voor ECHT HD, niet voor de omhooggerekende troep die we meestal in Nederland voorgeschoteld krijgen.

 

Groeten,

 

Audioniek.

 

2x Rebox RE-8000, 1x RE-9000, 1x RE-2200 (allen Icecrypt firmware) en 1x RE-4000

Vu+ Ultimo (2xDVB-S, 1x DVB-T, image openAAF gewijzigd)

SAB Unix Triple HD (eigen E2image)

Astra 1,2,3 & Hotbird, SG-2100A rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik kan het hier helemaal mee eens zijn.

Ik zit op ongeveer 4 meter van het 65" scherm, een Panasonic 65VT20, voor normaal kijken voldoet dit prima.

Zo'n scherm lijkt in het begin groot, het went heel snel.

 

Bij Blue-Ray Full HD weergave zou ik zelfs nog iets dichter op het scherm moeten gaan zitten, om alle details te kunnen zien.

Hierbij speelt je zicht vermogen natuurlijk ook een rol.

 

Hiervoor had ik een 43" scherm, diameter 107 cm, daarbij ging ik regelmatig op ongeveer 2 meter afstand van het scherm zitten om alle beeld details te kunnen waarnemen.

 

Belangrijk bij deze schermgrootte is een goede weergave bron, met mijn oude Humax HDCI-2000 ga je de onvolkomenheden zien van de toenmalige stand der techniek.

Met de Rebox 8000, die duidelijk meer grijstinten kan weergeven, is het echt genieten.

 

De nederlandse HD zenders van Canaal Digitaal doen op deze manier beslist niet onder voor de duitse of engelse HD zenders.

 

Op mijn 88 cm LCD Philips HD scherm in de keuken is de beeldkwaliteit van sat.tv daarin tegen bagger.

 

De signaal verwerking in je ontvanger en je eigen TV scherm bepaalt dus je beeldkwaliteit, een beeld diagonaal van 165 cm gaat dus zonder problemen met Canaal Digitaal.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...