Ga naar inhoud


(PC) NAS server


Bossie

Aanbevolen berichten

Hoi ik heb sinds een maand een synology ds209 hier draaien. Werkt allemaal perfect, kan hem goed benaderen via mijn VU+duo en PS3.

 

Maar nu heb ik nog een probleem met het benaderen via internet (dus niet local). Ik kan hem wel benaderen via diskstation (is webbased programma van synology) maar ik zou hem graag onder mijn computer willen benaderen, kan dit? (dus dat de disks daar zichtbaar worden als hhd)

 

Als ik nu een bestaand wil aanpassen moet ik hem eerst downloaden, dan aanpassen en daarna weer uploaden (beetje omslachtig). Dus ik zou graag het bestand willen kunnen aanpassen zonder dat ik hem download. Is dit mogelijk?

 

Of moet ik dan een andere NAS server hebben? Zo ja welke dan.

 

mvg,

 

Bossie

1x VU+ DUO OpenPli, 2x VU+ solo

78 cm triax met quad duo lnb

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bossie,

als je in het webinterface van de synology ds209 een gebruiker aanmaakt (idem je login vd PC naam:paswoord) en je geeft die share access rechten op een hoofdmap van je synology (alsmede administrator rechten) heb je eigenlijk een samba/cifs share tot stand gebracht

en kunt dus heel eenvoudig altijd in de netwerkomgeving/verkenner aan de bestanden op je NAS.

 

ciao

The Voice Of Experience

Fatboy Slim

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor je snelle antwoord, ga eens wat met proberen (niet dat ik dat nog niet gedaan had hoor). Het is nog een wazig voor mij wat je schrijft (maar dat ligt aan mijn kennis hoor), maar ga eens verder proberen met je antwoord.

1x VU+ DUO OpenPli, 2x VU+ solo

78 cm triax met quad duo lnb

Link naar reactie
Delen op andere sites

nu ja wazig, als je de modules en submenus van je NAS wilt leren kennen moet je de webinterface oproepen

dus ipadres van NAS zo in je webbrowser (firefox of internet explorer) schrijven > dan opent de webinterface en moet je jezelf als admin aanmelden

opdat je alle instellingen kunt verrichten

 

zodra je aangemeld bent kijk je naar gebruikersbeheer users:groups

(ik heb een ander merk NAS maar die zit er zeker ook in bij de synology submenu's ) zie afbeelding eerst een user aanmaken in afbeelding 1 en dan die user bij de beheerders / administratoren onder brengen

 

als je jezelf aanmeld aan de PC moet je ook Piet:plaswoord invoeren, gebruik die zelfde dan in de NAS

 

als je dan nog voor piet:plaswoord de rechten naar de hoofdmap volume1 zet is het gebeurd

en na herstart PC kun je dan altijd bij de bestanden op de NAS

ciao

The Voice Of Experience

Fatboy Slim

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

 

ik heb volgens mij nog alles aangemaakt. users deze in een groep geplaats, heb ze alle rechten gegeven.

 

maar nu moet ik het volgende doen:

"als je jezelf aanmeld aan de PC moet je ook Piet:plaswoord invoeren, gebruik die zelfde dan in de NAS

 

als je dan nog voor piet:plaswoord de rechten naar de hoofdmap volume1 zet is het gebeurd

en na herstart PC kun je dan altijd bij de bestanden op de NAS"

Dit snap ik niet helemaal.

 

1x VU+ DUO OpenPli, 2x VU+ solo

78 cm triax met quad duo lnb

Link naar reactie
Delen op andere sites

kijk

ik gebruik liefst op al mijn netwerk PC's clienten en NAS dezelfde login

daarmee is een deel van het aanmelden namelijk al gelijk opgelost

 

dus op PC log je in

(iemand zonder login en paswoord moet maar eens de nadelen nalezen)

je logt in en gebruikt een aanmeld naam en een paswoord

dat is voor nieuwe samba versies nodig

maar ook voor windows zelf gezien het uitgebreidere authenticatie principe

 

indien je dat doet... en kiest in de netwerkomgeving de NAS wordt die aanmeldnaam en paswoord vergeleken met diegene die jij in de NAS als gebruiker hebt aangemaakt

 

dus PC piet:plaswoord = NAS-user piet:plaswoord

en dan heb je volle toegang

 

ciao

The Voice Of Experience

Fatboy Slim

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

nogmaals bedankt voor je antwoorden! Het is gelukt (tenminste hier in mijn eigen netwerk), kom morgen pas op de andere locatie om te proberen, maar ik weet haast zeker dat het daar ook lukt.

 

Het was simpelere dan dat ik dacht, als je maar weet waar je het moet toevoegen wink

 

nogmaals bedankt!

1x VU+ DUO OpenPli, 2x VU+ solo

78 cm triax met quad duo lnb

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik kan er via internet niet opgeraken.

 

ik kan via internet wel via de webbrowser erop komen , maar ik kan hem niet toevoegen bij mijn computer als netwerklocatie . ik weet niet wat ik fout doe.

 

Voor interne netwerk toevoegen gebruik ik gewoon het interne ip adres en dan de mapnaam.

 

voor externe netwerk toevoegen heb ik een no-ip adres en dan de mapnaam maar dan kan ik niet inloggen. (ook gewoon geprobeerd met het echt externe ipadres van de locatie van de nas gebruikt, ook zonder resultaat.

 

heeft iemand nog tips? Moet ik in mijn router aangeven dat het ipadres van waar ik probeer in te loggen moet doorlaten?

 

Alvast bedankt voor het antwoord.

 

mvg,

 

Robert

1x VU+ DUO OpenPli, 2x VU+ solo

78 cm triax met quad duo lnb

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Bossie
ik kan er via internet niet opgeraken.

ik kan via internet wel via de webbrowser erop komen , maar ik kan hem niet toevoegen bij mijn computer als netwerklocatie . ik weet niet wat ik fout doe.

Voor interne netwerk toevoegen gebruik ik gewoon het interne ip adres en dan de mapnaam.

voor externe netwerk toevoegen heb ik een no-ip adres en dan de mapnaam maar dan kan ik niet inloggen. (ook gewoon geprobeerd met het echt externe ipadres van de locatie van de nas gebruikt, ook zonder resultaat.

heeft iemand nog tips? Moet ik in mijn router aangeven dat het ipadres van waar ik probeer in te loggen moet doorlaten?

Alvast bedankt voor het antwoord.

mvg,

Robert

Is Filestation niet voldoende? De filestation aanzetten in het menu en de Filestation poort forwarden in je router naar het Ip adres van je NAS. De Filestation pagina kan je via het internet benaderen en je krijgt dan een soort van windows explorer view met ook de lokale schijven (mits je java geinstalleerd hebt)

Maar als je bedoeld dat je de netwerkschijven van je NAS rechtstreeks vanaf het internet wilt benaderen, dus via Windows Explorer, dan heb je een iets grotere uitdaging denk ik. Want dan zal je de SMB/Cifs protocollen open moeten zetten in je router en forwarden naar je NAS, daarbij moet je ook goed nadenken over de beveiliging van het geheel.. Meestal is Filestation voldoende

--- Rebox RE8000HD L1.54 V1.11.57 ---
--- Rebox RE9000HD L1.54 V1.11.57 ---
--- Philips 46PFL9705 ---
--- Visiosat Bi-satellite HB-A1-A2-A3 ---

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja die heb ik ook alleen heet dat file station. Hiermee kan je wel op via explorer/firefox of zo iets wel inloggen via het internet. Maar dan moet ik iedere keer het bestand downloaden bewerken en weer uploaden.

 

Ik heb hem liever onder mijn documenten zodat je het bestand direct kan bewerken.

Intern is dit nu wel gelukt door het \\intern ip\mapnaam toe te voegen bij mijn documenten als netwerklocatie. nu zou ik dat dus ook graag van buiten af willen doen.

1x VU+ DUO OpenPli, 2x VU+ solo

78 cm triax met quad duo lnb

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ook FTP gebruiken, maar dan heb je hetzelfde probleem..

 

Je kan dus SMB/CIFS poortforwarding doen op je switch. Poort 138,139 & 445 open zetten op je router naar het ip adres van je NAS.

 

Maar dit bekend dat je je data wel makkelijk aan de buienwereld presenteerd. Je kan even testen, maar ik zou het eerlijk gezegd niet gebruiken smile

 

VPN misschien nog iets voor je, maar dat kan je niet regelen met je NAS..

 

--- Rebox RE8000HD L1.54 V1.11.57 ---
--- Rebox RE9000HD L1.54 V1.11.57 ---
--- Philips 46PFL9705 ---
--- Visiosat Bi-satellite HB-A1-A2-A3 ---

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga hem niet open zetten voor de buitenwereld. Als dat de enige oplossing is dan moet ik het maar met file station doen, alleen moet ik dan niet vergeten om het bestand iedere keer terug te zetten.

 

1x VU+ DUO OpenPli, 2x VU+ solo

78 cm triax met quad duo lnb

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...