Ga naar inhoud


[KOFFIE] Saeco koffiemachine geeft onregelmatige hoeveelheid water.


Beobuddy

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb sinds een driekwart jaar een Saeco Royal Professional kofiemachine.

Het zo'n machine waar je water in doet en losse bonen.

 

Nu heb ik al lange tijd last van het feit dat de hoeveelheid water die gebruikt wordt varieert.

Meestal bij het net aanzetten heb ik de minste hoeveelheid, terwijl als de machine al een tijde aanstaat, de grootste hoeveelheid water wordt gebruikt.

 

Ik heb herhadelijk de koffiemachine gereinigd met speciale middelen die uit de koffiewinkel hier in Utrecht komen. Deze winkel staat notabene in het SAECO dealerboekje vermeld. Maar ook hier herkennen ze de klacht niet.

Dus op het ogenblik heb ik soms een sterk bakje koffie omdat het kopje maar voor de helft is gevuld. De andere keer is het kopje zo vol dat het een zeer slap bakje is geworden.

 

Het idee dat ik machine moet opsturen trekt me niet zo. Het kan zomaar een week of 8 duren. En daarvoor wil ik best eerst zelf wat proberen. Op zich is het apparaat niet zo oud, iets meer dan een jaar.

 

Heeft er iemand een suggestie?

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Als je hem zelf gaat openen let dan heeeellll goed op wat je doet want je wordt wild van alle draden, stekkertjes en nog meer van dat spul.

 

De flowmeter is ook nog eens op de bodem gebouwd dus je moet door de hele spaggeti om er aan te kunnen komen.

 

De meter zelf is heel simpel uit elkaar te halen. Die werkt met een HALL sensor.

 

Als je duits kan lezen dan heb ik deze link voor je.

 

Markeer de grofheidshendel vooral!! Ik heb er dagenalng aan moeten klooien om te weten hoeveel keer de maalkrans gedraaid moest worden. En daar zijn noagl wat pakken koffie doorheen gegaan.

 

Ik ben iig blij dat mijn royal het weer doet want de koffie is echt een genot smile

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Matchless voor de suggestie en de link.

 

Vanmiddag heb ik even de tijd gehad om hem open te maken.

Het kost in dit soort gevallen gewoon wat meer tijd om goed te kijken wat je moet losschroeven eer je overbodige dingen loshaalt. Maar eigenlijk gaat die vlieger altijd op.

 

Maar eigenlijk viel het mij reuze mee. Inderdaad die reuze brei met draden. Maar de flowmeter had ik snel gevonden en die heb ik aardig kunnen bereiken door eerst de beugel met het verwarmingselement los te schroeven.

Die flowmeter had ik snel uit elkaar. Maar enig spoor van kalk o.i.d kom ik niet ontdekken. Maar toch even met een zacht doekje het radertje en de asjes aan beide kanten even schoongemaakt en gevoeld of het soepel draaide. Daarna teruggeplaatst en met wat schudden van het metertje hoor je snel of het radertje makkelijk beweegt.

 

Helaas heb ik toch nog een tweede keer de bovenkant eraf moeten halen omdat er een kabeltje los kwam aan de kant van het bedieningspaneel vij het terugplaatsen van de bovenkant. Daardoor wilde de machine niet meer opwarmen. Maar goed, een tweede keer gaat binnen 10 minuten uit en in elkaar.

 

Op dit moment heb de machine weer opnieuw geprogrammeerd voor wat betreft de hoeveelheid water bij iedere type kop en het hete water voor de thee.

 

Voor wat betreft de maalkrans. Bij mij zit er op de maalkrans een rood drupje lak wat het hart van de bedieningshendel aangeeft. Het enige wat ik heb moeten onthouden is dat de hendel op standje 3 moest staan.

 

Al met al vond ik het een redelijke machine om uit elkaar te halen en heb ik vervelendere machines meegemaakt om te ontmantelen. Kennelijk betaalt de prijs zich in dit soort gevallen terug.

 

Vanavond het eerste bakkie met de juiste hoeveelheid water gehad, super. Morgenochtend wordt het de echte test als het apparaat langer aanstaat en er meerdere kopjes worden gezet.

 

Bedankt alvast voor een ieder die heeft willlen meedenken, top!

 

Oh ja, voor degene dei willen weten wat voor machine het is, ik had deze foto al eerder willen toevoegen, maar ik was te laat met bijplaatsen ervan.

 

post-26783-1318261691,8676_thumb.jpg

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: postduif
@beobuddy
Let wel even op met openmaken dat je garantie dan wel helemaal vervalt.
ger


Heb je gelijk in.
Maar ik had de machine overgenomen van een horeca man uit het oosten van het land. Deze had de machine nog maar een paar weken in zijn bezit en beschikte tevens over nog twee machines die door het personeel eerder werden gebruikt dan deze Saeco. Het apparaat zou dus nog geen jaar oud zijn.

Ik heb dus wel alle boekjes en dergelijke, maar geen bon of factuur. Dus of ik nog garantie had kunnen claimen weet ik niet zeker. En om de machine op te sturen en weken zonder te moeten zitten om dan tijdelijk een andere koffieapparaatje te kopen had ik geen zin in.

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas frown

 

Vanochtend toch weer een onregelmatige bak koffie.

Ik heb sterk de indruk gekregen dat de tijd en dus de hoeveelheid gemaalde koffie de oorzaak van dit is.

 

Door het verschil in de hoeveelheid gemaalde koffie drupt de ene keer het kopje nog niet eens half vol, terwijl bij andere zetting (denk ik kennelijk) minder koffie wordt gemalen en de snelheid toeneemt en het kopje veel sneller gevuld wordt en dat het dan ook niet stopt op de juiste "hoogte" in het koffiekopje.

Het onderbreken daarvan door het tussentijdig weghalen van het kopje of het opnieuw indrukken van de bedieningstoets, doet wel de hoeveelheid water stoppen, maar dat geeft dus een slap kopje koffie.

Is ook niet de oplossing dus, zucht crazy

Nu denk ik zelfs af en toe een brandige lucht van de maalmotor te ruiken.

 

Dus de volgende vraag die bij mij opkomt wordt: hoe en wat bepaalt de hoeveelheid gemaalde koffie? Is dat een vorm van tijdsduur, ingesteld door de schuifjes?

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit probleem ook een gehad. Ik heb de zelfde machine en dat al ongeveer 2jaar. Heb je al eens het zeefje van de zetgroep schoongemaakt? n.l met verschillende soorten koffie als je die al gebruikt is het vetgehalte van de koffie ook verschillend. Ik heb via internet een reserve zeefje voor de zetgroep gekocht en dit ook geinstaleerd. Bij mij was het verlopen van de hoeveelheid water toen verledentijd.

 

Gerrit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bedoelt dat zeefje dat je kan loshalen aan de bovenzijde van de zetgroep?

Ja, die heb ik al eens losgehaald en bij wijze van spreken ieder gaatje handmatig doorgeprikt.

 

Ook heb ik zelf geprobeerd om de gaatjes schoon te krijgen in de zetgroep (onderin in dat ronde gedeelte) door lucht te blazen in het pijpje aan de zijkant.

 

Voor wat betreft de koffie. Tja, ik ben al jaren verknocht aan Romboutskoffie. Eerst de pods en daarna het blik (3 kilo) en de zakken ervan.

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hoeft niet perse aan het water te liggen.

Als nl de koffie te fijn gemalen wordt loopt het water te langzaam door de koffie en bij te grof heeft de koffie geen tijd om smaak af te geven aan het water dus een slape bak koffie.

De tijd dat het water loopt is ingeven in de eprom (denk ik) of kun je zelf de hoeveelheid ergens instellen?

 

grt

 

ed

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hoeveelheid water is zelf aan te geven. Door de keuzeknop ingedrukt te houden snapt de machine dat je de hoeveelheid water bepaalt.

 

Daarom verdenk ik nu de maalmachine/motor of de sturing ervan. De tijd dat er gemaald wordt varieert namelijk.

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Citaat:
De tijd dat het water loopt is ingeven in de eprom (denk ik) of kun je zelf de hoeveelheid ergens instellen?

 

 

Alles is in te stellen in de service-mode.

Ben wel zo slim om eerst alle instellingen eerst op te schrijven en ga niet in de wilde weg waardes veranderen.

 

Probeer dit eens.

Je kan ook gemalen koffie gebruiken. Dat gaat naar dezelfde "koffie-pers".

Meet de hoeveelheid water eens als je de gemalen koffie functie gebruikt. Als hij het accepteert zonder gemalen koffie (nog nooit zelf getest)weet je iig dat de koffiezelf niet de zeef blokkeert.

 

Ik zie jouw wel als technisch genoeg maar ik schrijf dit meer voor anderen die ook problemen hebben met deze machine en minder technisch onderbouwd zijn.

 

Ik heb wel een vraagje aan je.

Kan je die persoon waar je hem van gekocht heb niet eens voor me vragen of hij aan dat melkopschuimergeval kan komen? die van mij is kapot.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...