Ga naar inhoud


Samenstelling HTPC - full HD compliant


Aanbevolen berichten

Wat ik nu heb, geen HTPC:

- Inverto 7000 twin PVR

- Visiosat G3 (wordt uitgebreid naar G4)

- CD abonnement

 

Aangezien de Inverto aan vervanging toe is en ik HD kanalen wil ontvangen, heb ik het voornemen deze te vervangen door een complete HTPC dat ook HD content kan ontvangen/weergeven en afspelen.

 

Wensen:

- stil en zuinig

- Linux platform

- probleemloze HD weergave/ontvangst

- perfect werkende DVB-S2 tuner

- online films bekijken

 

Graag zou ik jullie hulp en advies willen ontvangen voor de samenstelling van de HTPC. Ben een noob hierin, wil wel in de materie duiken, maar enige uitleg bij jullie adviezen zijn zeer welkom.

 

Opbouw:

- kast: Antec Fusion Remote black

- voeding: stille en zuinige voeding

- processor: snel/zuinig, AMD of Intel

- geheugen: Kingston 2 x 1Gb

- harde schijf: zat te denken SSD voor het platform en normale schijf voor overige data

- moederbord: ? HDMI, optisch audio zijn vereisten

- videokaart: Radeon HD 5770

- DVB-S2: ? eentje dat probleemloos werkt

- CI module/Card reader: ?

- koeling: stille effectieve Scythe

- software: ? qua look vind ik XBMC wel mooi

- remote: ? heb zelf een Harmony

- keyboard: ?

 

Zoals je ziet moet ik nog veel uitdokteren, maar ik heb geen haast. Budget is op dit moment niet belangrijk, probleemloze werking heeft een hogere prioriteit.

 

Dank voor het meedenken.

Anoep

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 57
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik heb geen idee wat je hebt maar komen daar een of meer satkabels uit met signaal of een andersoortig signaal.

 

Als het zuinig moet doet een ion mb het ook prima, uitvoering afhankelijk van wensen, moet alleen nog geheugen bij.

 

Lui zappen op de bank met de wereld onder handbereik.mce usb.

 

Kaart afhankelijk van signaal, in kast pci of pci-e (single of dual), buiten kast USB (dacht alleen single).

 

Software van windows weet ik niets, yavdr (linux ubuntu) is redelijk compleet en simpel.

 

Er is hier ook een onderwerp "welke hardware werkt" en oh ja welkom op dit forum.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk nu reeds 4 jaar tv via sat. Astra 1, 2 en Hotbird.

Dit wordt nog uitgebreid met Astra 3.

 

Voor de HTPC zelf heb ik nog niks, wil eerst een goed uitgedachte samenstelling maken en daarna tot aanschaf overgaan.

 

De sat tuner moet een single worden. Mijn huidige set is twin LNB uitvoering, echter een signaal wil ik op de Inverto behouden als backup, ander signaal moet op de HTPC komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
videokaart: Radeon HD 5770

Is overdreven voor een sat/htpc systeem of ga je er ook op gamen (met de linux opmerking zal dat wel niet) wink

Tevens is een nvidia kaart een slimmere oplossing aangezien hun VDPAU erg goed is. Ik heb zelf hier een 8400GT en een 210GT draaien (zijn/waren ca. 35-40 euro) en die kunnen de HD beelden gemakkelijk op het beeld toveren en de CPU doet bijna niks naast (in verhouding).

Je heb dus geen snelle CPU nodig om mooi beeld te krijgen daarom is zo'n ION snel genoeg met die Atom CPU. Wil je meer, dan alleen een film/tv kijken, met het systeem doen dan veranderd dat de zaak.

Zelf vind ik die nieuwe mini-ITX moederborden die er aan komen met de AMD E350 APU's erg intressant om daar een HTPC van te maken. Dan moet de AMD oplossing (het VDPAU van AMD) om HD onder linux goed te kunnen afspelen goed en klaar zijn.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het helemaal met NINjak eens dat een Nvidia kaart een goede oplossing is in combinatie met VDPAU. Je zal versteld staan hoeveel minder de processor belast wordt!

(Shared) geheugen van de grafische kaart kan ook belangrijk zijn om een keuze te maken.

Mythtv -> VDPAU

Heb je al nagedacht wat voor mediaplayer je gaat gebruiken?

DM500HD, Ubuntu 14.04-server-tvheadend-TBS6981-TBS6922SE-OSCam, Xubuntu/XBMCbuntu 14.04 front end's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hele wijze woorden NINjak.

 

Heb ook altijd amd/ati gebruikt ook bij aanvang htpc avontuur, bord zit nu in een Wpc, onder linux (htpc) is Nvidia nodig i.v.m. vdpau, processor en grafische chip werken samen.

 

Toch draait die ion yavdr beter dan een AMD bord met bijv. een 8300 en zwaardere X2 processor, je moet wel de tijd nemen voor installaties of wat anders.

 

Zodra die nieuwe AMD oplossing komt, zal ik zeker zeer geinteresseerd de revieuws lezen.

 

Overigens bij Yavdr heb je met een muisklik de keuze uit drie frontends, 2 x xine en xbmc.

 

Satkaart of USBtuner is afhankelijk van je MB, wat heb je nodig en over.

 

Als kaartlezer bevalt mij de USB oplossing goed ook hier zijn meerdere mogelijkheden.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oja, ik heb zelf 2x XBMC draaien. In de woonkamer voor me films/series en andere multimedia files en op de slaapkamer ook voor het kijken van tv.

 

Op mijn yaVDR (0.2.0) setup in de woonkamer gebruik ik geen XBMC om tv te kijken omdat dit soms erg onstabiel was. De oudere setup, in de slaapkamer, heeft deze problemen niet en daar kijken we gewoon tv op.

 

Ik gebruik XBMC al vanaf de oude xbox en het bevalt nog steeds erg goed.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk eens aan, daarom ben ik hier nl. voor jullie goede adviezen.

 

HTPC gebruik

- sat tv

- films kijken zowel online als offline

- internetten

 

Radeaon HD 5770

Aangezien ik een leek ben, ben ik uitgegaan van een gepubliceerde test. Volgens de HD video benchmark (HD HQV 2.0) halen de Radeon's vanaf 5770 betere scores dan de GTS 250/430, vandaar mijn keuze.

Nu ik dat weet van VDPAU icm Linux zal ik eens bij de Nvidia kaarten gaan kijken.

 

Mediaplayer

Wordt een blu-ray speler, merk weet ik nog niet maar waarschijnlijk eentje van Samsung, LG of Lite-On.

 

Satkaart of USB tuner

Liever een satkaart, HTPC komt in de woonkomer in de audio/video meubel en heb liever geen losse onderdelen tenzij noodzakelijk.

Er zijn veel merken maar nu jullie wat meer info hebben, kunnen jullie dan iets voorstellen?

 

Kaartlezer

Wat zijn de andere mogelijkheden naast de USB oplossing.

 

@satire

- welke USB oplossing gebruik jij?

- kun je volgende wat meer toelichten 'Toch draait die ion yavdr beter dan een AMD bord'.

 

NB. weet niet of het van belang is maar HTPC wordt aangesloten op een 42" full HD plasma van Pana.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor HTPC wordt tegenwoordig een i3 intel processor geadviseerd met ingebouwde grafische chip. Dat is meer dan voldoende en spaart stroom.

 

Neem daarnaast 1 kingston van 2Gig. Weliswaar geen dual chanel maar dat heb je voor een HTPC niet nodig. Scheelt stroom en er kan later altijd nog een 2Gig bij.

 

Toetsenbord heb je op een HTPC niet nodig maar anders zijn er hele mooie mini toetsenbordjes.

 

Of je kijkt naar zo'n kant en klaar kastje van Zotac.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in onze vdr opzet 3 moederborden gehad.

 

1 Amd X2 proc.(zuinige 5000) met interne ATI grafische chip met dig. sound en hdmi. Een drama i.v.m. drivers onder linux.

 

2 Amd X2 proc. (zuinige 5000) met interne NVIDIA(8300) grafische chip met dig. sound en hdmi. Veel beter toch regematig artefacten.

Moest iedere keer de usb ontvanger in-uit pluggen. Men begon toen met vdpau.

 

3 Ion bord (2 gig ddr3) doet wat het doen moet, internet, films hdtv, bij installeren geduld hebben. (40w zegt men).

Vdpau wordt vol benut.

Nadeel maar 1 slot pci-e of pci en dus usb mce remote (kost niets), usb cardreader (kost bijna niets) en usb wifi n-adater, pijp is vol(kost bijna niets).

 

Pas laptop aangeschaft met i3 men is niet zo te spreken over graf. prestaties heel veel versies, minder zuinig als ion.

Wel een veel snellere proc maar geen vdpau.

 

Sat. kaarten zijn er inmiddels in alle soorten en maten, wij gebruiken een dual pci-e i.v.m. 1 slot en tegelijk opnemen afspelen (driver is nog niet helemaal af).

Heb drie soorten PCI-kaarten geprobeerd, Terratec-CI-S2, Technotrend 3200 S2 CI en Hauppage Nova S2, de laatste is het beste ondersteund in Linux.

 

succes.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Het wordt een ION bord tw Asus AT3N7A, alleen is deze moeilijk verkrijgbaar


Niet zo heel gek. Dit mobo werd in augustus 2009 aangekondigd, verouderd dus. Dikke kans dat je hem daarom niet meer in de winkels vindt!
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Ik zou bouwen op basis van dit Intel board:

 

INTEL DH57JG Socket LGA1156 mini-ITX box

 

Met deze CPU:

 

INTEL Core i3-540 3066MHz LGA1156

 

http://www.techjunkies.nl/2010/03/intel-dh57jg-mini-itx/

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, de AT3N7A is eol.

 

Wat andere mobo's betreft, ik wil graag eentje dat zich icm Linux en full hd htpc al bewezen heeft.

 

De Asrock ion is nog wel verkrijgbaar dus dat is een optie. Wel een vraagje aan jullie. Atom 330 is 2x1.6 Ghz en als ik naar de specs van een DVB-S2 tuner kijk, raad deze aan Pentium 4 2.4Ghz dual core. Hoe belangrijk is dit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hardwarematige video acceleratie is de betere oplossing.

 

Met een Nvidia chipset zoals op een Asrock board heb je dat met VDPAU.

Dan doet de GPU het zware werk in plaats van de CPU.

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...