Ga naar inhoud


Wat kan om een drainage pijp


Sjattuh

Aanbevolen berichten

Ik heb een flexibele drainage pijp gekocht. Ik weet niet of ze altijd flexibel zijn, maar dat terzijde.

 

Deze pijp is precies hetzelfde als op deze foto:

 

Commerciele link verwijderd en foto van de drainage buis toegevoegd

 

Alleen zit er niet de wikkel omheen zoals getoond op de foto. Ik kan dat spul hier ook niet vinden en zij hebben het hier over dat ze de pijp altijd in het grind leggen.

 

Maar waar het mij om gaat is dat hij niet in de loop der tijd dichtslibt met zand. Daarom zit geloof ik ook normaal gesproken dat bruine wolachtige spul eromheen.

 

Wat kan ik er eventueel mee doen, momheen draaien, om dit op te lossen.

 

Is dit wel echt nodig? Of valt het wel mee? Is het inderdaad voldoende om hem in het grind te leggen? Of maakt dat geen verschil? Of moet dat zowiezo om de waterinloop te bevorderen?

 

Pijp heeft een d van 110 en ik heb 50m gekocht, als dit uitmaakt.

post-326-1318261728,634_thumb.jpg

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: maxloader
als er cocosvezel of een kous omheen zit wordt deze gebruikt om te draineren, zit er niets om heen dan wordt de pijp gebruikt om te bewateren.

Je hebt dus eigenlijk een bewateringsslag/pijp gekocht

ik weet niet of je een losse kous kunt bestellen.

max


Ik zou er niet b.v. een hele dunne stof omheen kunnen draaien?

En zij gebruiken die pijpen hier gewoon zo voor drainage... Het werkt wel alleen ben ik bang dat het dicht gaat zitten.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Fatfreddy
Wat voor grondsoort is het eigenlijk waar het in komt te liggen ?


Het zand komt van een land waar een boer voorheen op gekweekt heeft, als je daar iets aan hebt?

Het wordt papperig, kleierig als het goed nat is. Als het nat is en je stapt er met je schoen in word je vastgezogen.

Kan ik nog iets anders zien/zeggen waar je iets aan hebt?

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: mereltje
Gewoon in een stevig grindbedje leggen en nog een flinke laag erover


Grind als in heeeel fijn grind of kunnen kiezels ook? zeg 1 tot 2cm grote stenen? Daar ligt me tuin al vol mee. smile

Origineel bericht van: mereltje
Wat dacht je van antiworteldoek


Als dat werkt zou het mooi zijn, maar ik weet niet of ze dat hier hebben... ze hebben hier onder mijn grind/kiezels allemaal plastic gelegd die als worteldoek moet fungeren.

Dat is 1 van de redenen waarom ik alles uit de tuin aan het halen ben, volgens mij kan dit nooit goed zijn voor je grond.

Daarnaast vinden wij het niet mooi.

Dit spul (stenen van 1 a 2cm):

IMG_2254.jpg

Zou ik daar de pijp in kunnen leggen?

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Fatfreddy
Het gaat mij er om hoe fijn het zand is. Bij een beetje groffer zand is het volgens mij niet nodig om er nog eens kous aan toe te voegen. Het idee hierboven met antiworteldoek om de buis en grind heen is anders ook wel een goede optie.


Het is een stuk groffer dan b.v. zand wat je gebruikt om cement mee te mengen.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

nu het ziet wel aardig uit zo bij zonneschijn

 

maar om een goed plan van aanpak te maken moet je meer weten, namelijk wat ligt onder dat zandkoffer en dan nog onder plastic folie?

en is het permeabele folie (waterdoorlatend) of gesloten?

 

als die balustrade op de achtergrond (met fundering) namelijk dat hele tuintje opsluit / omsluit en de plastic (gesloten) ligt daartegen heb je een vijvertje en kun je draineren dat je een ons weegt.

Ook als er een echte kleilaag onder dat alles ligt heb je een vijvertje.

 

wadi's aanleggen OF zoals in de schotse hooglanden parallel voeren graven die door de kleilaag heen gegraven zijn (en gevuld met grof grind) zijn een heel bewerkelijke ouderwetse drainage

 

draineren is niet makkelijk en moet ook echt qua hoogte peil ingemeten worden.

 

als je het drassige tuintje wilt ontwateren zul je wellicht alle lagen inclusief folie moeten weggraven (ziet er naar uit dat je een klein graafmachine moet huren qua (uitkomende) kubieke meters.

 

of is je rug nog in orde... :D

 

Tush

ZZ Top

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch
nu het ziet wel aardig uit zo bij zonneschijn

maar om een goed plan van aanpak te maken moet je meer weten, namelijk wat ligt onder dat zandkoffer en dan nog onder plastic folie?
en is het permeabele folie (waterdoorlatend) of gesloten?

als die balustrade op de achtergrond (met fundering) namelijk dat hele tuintje opsluit / omsluit en de plastic (gesloten) ligt daartegen heb je een vijvertje en kun je draineren dat je een ons weegt.
Ook als er een echte kleilaag onder dat alles ligt heb je een vijvertje.

wadi's aanleggen OF zoals in de schotse hooglanden parallel voeren graven die door de kleilaag heen gegraven zijn (en gevuld met grof grind) zijn een heel bewerkelijke ouderwetse drainage

draineren is niet makkelijk en moet ook echt qua hoogte peil ingemeten worden.

als je het drassige tuintje wilt ontwateren zul je wellicht alle lagen inclusief folie moeten weggraven (ziet er naar uit dat je een klein graafmachine moet huren qua (uitkomende) kubieke meters.

of is je rug nog in orde... :D


Ik heb geen wateroverlast in de tuin, alleen in het stukje wat ik ingesloten heb met betonnen randen. Dat wil zeggen, als het verzadigd is mijn hele tuin een vijver maar wanneer de regen eenmaal ophoudt loopt het heel snel weg. Behalve dit stukje welke ik wil draineren. Hier blijft het water dagen lang staan en zakt heel langzaam weg. Hier staat ook de minste zon overigens. Het heeft inmiddels een 5 dagen tot een week niet meer geregend en dat stuk is nog steeds te nat eigenlijk.

Ik heb ongeveer 40cm zand erop gegooid en dacht de pijp zo diep te leggen tot ik op de originele bodem uitkom?

Ik zal wat foto's zoeken dat verklaart het misschien wat beter.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Foto's:

 

Hier kun je zien wat ik bedoel.

 

CatGarden020.jpg

 

Zoals je ziet hebben we een stukje ingegraven en daar beton in gestort. Vervolgens hebben we het nog opgehoogd met stoepbandjes en de bak die hieruit is ontstaan heb ik volgereden met zand.

 

Dit is de andere kant:

 

CatGarden025.jpg

 

Wat ik nu dus eigenlijk heb gemaakt zijn 2 betonnen randen in de grond van het huis naar de al staande muur waardoor er een bak is onstaan.

 

CatGarden035.jpg

 

Hier nog een fototje. Deze doet geen eer aan de diepte eigenlijk. Het is een stuk dieper geworden dan dat het er op deze foto uitziet.

 

Pic001.gif

 

En hier zie je de verzadiging. Toen ik deze foto nam had het al een paar dagen niet meer geregend en zoals je kunt zien liggen er nog steeds plassen.

 

Als het hard regent loopt het helemaal vol tot aan de top van de stoepbandjes.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...