Ga naar inhoud


Wat kan om een drainage pijp


Sjattuh

Aanbevolen berichten

yep ik zie het.

wat te doen?

wil je veel werk maar afdoende of een noodoplossing?

 

(waarom door die jongens op zo'n stabiele grondslag beton gestort wordt en flagstones met stoepbanden gemetseld worden is overigens een raadsel... maar dat is een andere kwestie)

 

3 voeren a 80 cm diep V-vormig parallel aan het huis graven, onder die fundering (foto1) door richting gods akker en vullen met grof grind kan helpen

dat allemaal nadien weer afdekken met teelaarde tbv gras

 

het debiet van een drainage werkt pas als deze ook diep genoeg aangelegd is (15cm kan niet goed gaan)

 

want enkel in de zand onder grastapijt is onvoldoende gezien de impermeabele ondergrond

ciao

 

 

 

 

Tush

ZZ Top

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: Tonskidutch
yep ik zie het.
wat te doen?
wil je veel werk maar afdoende of een noodoplossing?

(waarom door die jongens op zo'n stabiele grondslag beton gestort wordt en flagstones met stoepbanden gemetseld worden is overigens een raadsel... maar dat is een andere kwestie)

3 voeren a 80 cm diep V-vormig parallel aan het huis graven, onder die fundering (foto1) door richting gods akker en vullen met grof grind kan helpen
dat allemaal nadien weer afdekken met teelaarde tbv gras

het debiet van een drainage werkt pas als deze ook diep genoeg aangelegd is (15cm kan niet goed gaan)

want enkel in de zand onder grastapijt is onvoldoende gezien de impermeabele ondergrond
ciao


Ik wil een permanente oplossing. Als het veel werk is is niet relevant. Liever nu een dag meer werken dan over een paar jaar alles weer opnieuw doen.

Dat dit zo is gedaan is met het oog op de toekomst. Ik heb ze verteld het zo te doen omdat ik nu op de hoogte van mijn vloer zit binnenshuis. Als ik mettertijd hiervan een uitbouw zou willen maken hoef ik theoretisch de boel alleen maar vol te laten lopen met beton. De flagstones zijn alleen aan deze kant gedaan omdat wij hier tegenaan kijken als we in de tuin zitten te BBQen en dat vond ik mooier kijken dan kaal beton. Had ze toch liggen. smile

Je stelt voor om toch ook een stuk in de keiharde grond te gaan? En deze niet te gebruiken als bodem voor wat ik ook uiteindelijk besluit te doen?

En wat bedoel je met 3 voeren V vormig? Zeg maar 3 gleuven, waarvan 1 parallel aan het huis, en de andere 2 richting die langs het huis loopt om uiteindelijk samen te komen?

Oh ja, ik zal tevens mettertijd de hele tuin open halen want ik wil al die stenen eruit hebben. Dus dan kan ik alles prima in orde maken. Voor eventuele oplossingen kun je dit misschien in gedachte houden.

Ik ga trouwen righting ballistrade en daar eruit met pijpen, ik lig 3m hoog van de weg afgezien. Afvoerwater mag ik naar beneden laten lopen.

Wat mijn bedoeling is in de toekomst is om de hele tuin flauw te laten hellen richting ballistrade. Ik zal het grootste gedeelte van de tuin dichtleggen met klinkers of iets anders van steen. Dan wil ik langs de ballistrade, over de gehele breedte, een gleuf maken met daarop roosters. Aan de muurkant van de gleuf zullen dan een paar exit points komen voor het water.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

die voeren inclusief de drainage leiding die je al hebt aangeschaft

 

enkel langs het huis naar balustrade (dieper gelegen terrein)

daar haaks verzamelen (niet te kort op balustrade) en koppelen op verzamelleiding en die tweezijdig (uiterste einden) afvoeren

naar

Citaat:
dan een paar exit points komen voor het water.

 

ciao

Tush

ZZ Top

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je achterin met 80 begint is het vooraan bij de balustrade met eveneens 80 diep genoeg om het natuurlijk "verval" te waarborgen

 

als je het qua hoogtepeil tav NAP :D zou opzetten is er inderdaad een schuinteverloop waar te nemen :D

maar dat is onder onsje.

 

ouderwets ( doorzichtige waterslang en vullen ) van daaruit meten

 

ter plaatse werk je tov de grondslag dus gaat wellicht automatisch schuiner/dieper

 

die 80 cm is eigenlijk een beetje een inschatting

want je moet immerS onder die overdwars gestorte fundering doorkomen

opdat die voer (gleuf / sleuf) kan blijven afvoeren en niet geblokkeerd wordt door dat fundament

 

heb je de dieptemaat van die fundering zou je eventueel minder diep kunnen....!

snappi

 

ciao

 

NAP of is dat InstanbulP

Tush

ZZ Top

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik gebruik in mijn drassige tuin die hele pijp geeneens.

schuin af laten lopen naar een sleuf gevuld met grind gedaan. werkt all 22 jaar. Origineel moet die vezelmat eromheen voor drainage (verstopping) Gebruikt 37 jaar geleden op vliegveld in de buurt. goed spul. zal er nog wel liggen

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Voor allen wie hebben meegeholpen met denken:

 

IMG_0666.JPG

 

IMG_0671.JPG

 

IMG_0672.JPG

 

IMG_0676.JPG

 

IMG_0681.JPG

 

IMG_0682.JPG

 

IMG_0686.JPG

 

Geul gegraven, grind erin, pijp erin, grind overheen, zand erop.

 

Drainage pijpen aangesloten op gewone pijp en deze de tuin uit geleidt.

 

Er komt mooi helder water uit de pijp en er blijft geen water meer staan in de tuin. Omdat dit de schaduwzijde is en er bijna geen zon staat blijft de tuin wel lang vochtig.

 

Ik probeer nu al een paar weken (sinds we dit werk gedaan hebben) de grond te egaliseren om weer opnieuw gras te zaaien. Maar telkens als de grond bijna droog is begint het weer te regenen.

 

De katten hebben iig lol in hun tuin. Mevrouw Sjattuh niet zo wanneer ze weer overal katten voet afdrukken vindt. smile

 

Thx iedereen.

 

P.S. de foto's vervormen de maten. De pijpen liggen op ongeveer 40cm diep.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mogen we de katten ook zien?

waterpas

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: waterpas
Mogen we de katten ook zien?
waterpas


Sure,

Hier waren ze voor de eerste keer buiten zo een maand of 6 geleden.

We hebben deze katten van de straat geplukt toen ze nog heel klein waren (2 hebben we met de fles groot gebracht) en voorheen woonde wij op een appartement.

Daarom hebben we deze kooi gebouwd, omdat we ergens bang zijn dat ze na 5 jaar huis katten geweest te zijn wel eens zouden kunnen verdwalen ofzo.

Daarnaast heb ik de kooi zo gemaakt (staal van 50x50x2) dat we er eenvoudig iets anders van kunnen maken mocht die tijd ooit komen.

Maar goed, le catz:

IMG_0410.JPG

IMG_0407.JPG

IMG_0408.JPG

IMG_0402.JPG

IMG_0397.JPG

IMG_0389.JPG

IMG_0383.JPG

IMG_0375.JPG

IMG_0328.JPG

IMG_0355.JPG

De kale plek op de hond haar zij is inmiddels helemaal genezen met de juiste medicijnen en wat zorg. Dit is de eerste keer dat de hond en de katten zo dicht bij elkaar kwamen. Inmiddels slaapt de hond regelmatig binnen (vooral als het regent), maar ze is het liefste buiten.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk om te zien, tof dat je zo'n mooie ruimte voor ze hebt kunnen maken.

waterpas

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...