Ga naar inhoud


[Computermonitor] Iiyama Prolite E430 geeft dunne strepen (geen beeld)


Funfreak

Aanbevolen berichten

Tijdens het surfen op het net was ik ineens mijn beeld kwijt en zag dunne gekleurde strepen op het scherm. De monitor uit/aanzetten hielp niet. Daarna waren de dunne strepen zwart/wit.

Ik krijg zelfs geen menu meer op het scherm (menu van de monitor zelf!)

 

Met een andere monitor op dezelfde kabel geen probleem, dus de computer en videokaart zijn goed.

De adaptor van de defecte monitor geeft 12,2 volt, dus dat lijkt goed te zijn.

 

Wie heeft er een oplossing om deze monitor te repareren?

Wat zou er defect kunnen zijn?

(Hopelijk niet het scherm zelf)

Dank voor alle tips en hulp.

 

Is er misschien een schema of servicemanual beschikbaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Blijf de spanning ook 12,2 v als je hem aangesloten hebt ?

Je moet dan dus de monitor los schroeven en binnen in meten, met andere worden je moet de voeding belast meten.

Het kan zijn dat hij 12,2v onbelast meet, maar zodra je hem belast zakt hij in elkaar.

 

groeten,JBnl

Link naar reactie
Delen op andere sites

De voeding werkt goed. Heb een andere voeding van 12v op de monitor aangesloten.

 

De strepen:

a. Bevinden zich in het bovenste gedeelte (1/3) van het scherm

b. zijn zwart/wit van kleur

c. naast witte lijnen ook brede witte balken

 

Wie heeft een idee hoe ik mijn monitor weer werkend kan krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ken dit probleem niet, maar als ik moet gokken, condensatoren in het interne deel van de voeding, heb je de mogelijkheid meet ze dan na.

 

MVG. Gerard

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

 

-George Bernard Shaw

Link naar reactie
Delen op andere sites

meet die ook nog maar door, maar erg zit toch ook nog een intern deel voor de voeding?

een aantal IC'S hebben 5 volt nodig, de CCFL's 300 volt om maar een voorbeeld te nemen.

 

MVG. Gerard

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

 

-George Bernard Shaw

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het volgende gedaan:

 

Ik heb eenzelfde soort en type monitor die wel werkt.

Daar heb ik de 2 printplaten uitgeschroefd en de 2 printplaten uit de defecte lcd monitor ingeplaatst.

Aangesloten op de PC en voedingsadaptor eraan gehangen en voila, dat werkt.

 

Toen heb ik de 2 printplaten uit de goede monitor in de defecte geschroefd, aangesloten en.... oeps een hoge fluittoon en de bekende strepen/balken in het bovenste deel van het scherm. Geen beeld van de PC te zien.

 

Daarmee stel ik vast, dat het de display zelf is die stuk is. Toen hij stuk ging, hoorde ik iets van een "tik".

 

Valt daar nog iets aan te repareren, zitten daar nog ergens wat verscholen onderdelen? Of is het niet meer dan een scherm en wat verlichting er omheen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier aan kun je niets repareren,een LCD scherm ziet er uit als (dubbele) een zwarte glas plaat met aan bijde zijde een kunstof folie en een witte PVC bak voor de Backlicht.Als het scherm lek is krijg je wel licht maar geen beeld info,dus alleen dunne lijnen.Als je het nummer wat achter op het scherm staat in toetst bij google,kun je heel meschien aan een LCD scherm komen,maar vaak is dit duurder dan een nieuw scherm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...