Ga naar inhoud


Welk image heeft je voorkeur? En waarom?


Gast Kimble

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Tonskidutch
Telkens als er een VTI image uitkomt (hetgeen ik aan hobbyisten bekend maak) wordt altijd weer over andere images gesproken dan dat in de titel. Dat is heel jammer voor de leesbaarheid en leid tot verwarring.

Ja, daar heb je wel een beetje gelijk in. Maar aan de andere kant: zo'n grote bekendmaking roept uiteraard vragen op.
Laten we in dit draadje even apart gaan zitten: ik heb de relevante stukjes uit de andere draad vast hierheen gehaald (maar corrigeer me als ik iets belangrijks vergeten heb).

Origineel bericht van: Toppers
.....de vraag, waarom zo'n fan van VTi?

Origineel bericht van: Tonskidutch
Omdat ik te dom ben voor PLI.


Origineel bericht van: Duolist
Je loopt hier tegen een merkwaardig verschijnsel aan: er zijn en blijven mensen die de voorkeur geven aan de oorspronkelijke Enigma2, zoals ook VTi (en de meeste imagebakkers) die gebruiken. De lijst met verbeteringen die PLi (als enige) heeft aangebracht, is inmiddels dermate groot dat die nauwelijks meer is op te sommen, wat ik dan ook niet zal doen.
Natuurlijk: ieder zijn meug, vrijheid blijheid.
Maar bij de vele uitstapjes die ik inmiddels naar andere images heb gemaakt (en dan bedoel ik alle images behalve de twee die op PLi zijn gebaseerd), loop ik alleen maar tegen beperkingen aan. Waarschijnlijk is het zo, dat als je niet anders gewend bent, je die wat minder snel mist. Maar ik kan dus niet meer zonder (al zouden het alleen maar de globale ondertitel en audio-instellingen zijn).

Natuurlijk kost het maken van een echt eigen image zoals PLi dat doet veel meer moeite en tijd. Maar daar heb je als gebruiker geen last van: het zijn de paar devs die achter de schermen het vele werk doen, waar wij gewoon van kunnen meeprofiteren.


Origineel bericht van: Tonskidutch
Het interesseert mij niet hoe goed de image bakkers zijn. Echt niet. Het is belangrijk wat ik ermee voor elkaar krijg. En dan ben ik een simplo tv kijker die goed af is met VTI en als ik die gedachtekronkel niet "vat" van OpenPli en de eigen gemaakte repositories ben ik liever te dom hetgeen me niets maar dan ook niets boeit.
Met het image dat ik begrijp en kan bedienen is het TV kijken ontspanning

Origineel bericht van: Duolist
Dan ben ik waarschijnlijk helemaal dom, want ik begrijp echt niet wat je als TV-kijker met een repos te maken hebt? Ik heb daar in ieder geval nog nooit iets mee van doen gehad, terwijl ik toch al een maand of 14 alleen maar de beta's gebruik en die (vrijwel) dagelijks update.

Juist een fiks aantal verbeteringen die PLi heeft aangebracht heeft het bedieningsgemak aanmerkelijk verhoogd. Om weer op dat simpele voorbeeldje terug te komen: ik gebruik bij alle mogelijke Engelse, Franse en Duitse zenders (TT)-ondertitels: die zijn eenmalig ingesteld, zodat ik die nooit meer hoef in te schakelen (en bovendien hebben die een (instelbaar) groot lettertype). En ........zovoort.

Nogmaals: het gaat me niet om de keuze op zich, dat mag een ieder lekker zelf weten, maar ik ben altijd geïnteresseerd in de redenen achter een keuze. Want daar kan je soms van leren.

Origineel bericht van: Toppers
Hierbij kan ik mij volmondig bij aansluiten.

Ook ik wilde, overigens met gepast respect, graag kennis nemen van een "kenner" zoals @Tonskidutch over het feit dat er bij hem steeds afkeurende nieuwsgierigheid bestaat naar OpenPli om vervolgens in een reactie enkel het simpele TV-kijken als criterium te melden.

Kortom wat is de "diepere" achtergrond hiervan als je bedenkt dat @Tonskidutch altijd klaar staat om de hobbyist te helpen waar hij kan, ook als het vragen betreft over OpenPli.

Origineel bericht van: SatMann
ik denk niet dat tonskidutch afkeurend is...
zoals hier al genoeg gezegd; iedereen heeft een image die hij liever gebruikt.

dus ja, als de ene zegt voor mij OpenPli en de andere iets anders, dan heb je eigenlijk al een voorkeur hé, maar afkeur lees ik niet echt hoor.

vroeg zweerde ik bij de images van BlackHole, maar ja, je gaat dan effen de moeite doen en dingen gaan gebruiken, ik kwam bij OpenPli, maar ik heb nu al 2 jaar niets anders meer getest, wie weet test ik ooit iets anders en zeg ik, dat vind ik leuker...

over smaak en goesting valt niet te discussiëren toch?

Origineel bericht van: Duolist
Jawel, juist wel. Dat wil zeggen: als het echt over goesting gaat wordt het moeilijker (afgezien van simpele zaken als "te zout" of zo), maar het kan toch niet zo moeilijk zijn een beetje idee te geven over welke aspecten van (de bediening van) een image nu juist beter of slechter bevallen.

Zoals gezegd: je kunt zo soms iets van anderen leren. Het is me al meerdere malen overkomen dat ik ondanks mijns ondanks toch op aanraden van anderen iets geheel anders heb geprobeerd dat uiteindelijk toch beviel.

Origineel bericht van: Tonskidutch
Het VTI is een beetje look a like van de gemini images van enkele jaren terug hetgeen ik voor de dreambox ook altijd prefereerde en VTI voldoet aan mijn behoeften en verwachtingen.
Door bij één image te blijven neemt ook de kennis er omtrent toe en weet ik snel of er iets mis is (alsook hoe zaken op te lossen of aan te pakken)
hetgeen andere VTI gebruikers natuurlijk ook ten goede komt als die vragen erover stellen en ik mag antwoorden.

Juist als er kneepjes gevraagd zijn om het een of ander aan de praat te krijgen is de verzamelde kennis en ervaring nodig in de berichten. Dus laten we die berichten per titel en thema zuiver houden.

Ik meen dat ik redelijk uitvoerig heb toegelicht waarom ik graag PLi gebruik (hoewel ik natuurlijk graag een nadere toelichting geef).
Nu ben ik heel benieuwd naar de redenen die mensen hebben een ander image te kiezen.
Link naar reactie
Delen op andere sites


Haha wat een nieuwsgierigheid.

 

maar ja dit soort zaken boeit veel mensen nu eenmaal.

Dus:

 

Zelf ben ik midden oktober 2010 met de satelliethobby gestart.

Bij de start kwam ik al snel dit forum tegen en vroeg toen ook naar de voors en tegens van de diverse images.

Het antwoord wat ik toen kreeg kwam neer op: zelf proberen het is gewoon persoonlijk.

En ik denk dat men daar gelijk in had.

 

Mijn keuze werd bepaald door hoe snel ik een image "aanvoelde" (lees kan, wie, wat, waar en hoe) hoe het er uit ziet en het voor mij doorslaggevende de prestatie.

 

Ik begon met PLI, VTI en VIX.

VIX viel meteen af, gedonder met CCcam en groene schermen mede daardoor.

Open PLI bleef langer,ik vond het bootlogo niet om aan te zien, de diverse schermen niet fantastisch maar het werkte wel.

Pas echt tevreden werd ik toen ik VTI er op zette. Bij mij leverde dat destijds een aanzienlijk betere beeldkwaliteit op en alles zag er wat lekkerder uit en ik kon er wat beter mee uit de voeten. Maar vooral de beeldkwaliteit was dus op dat moment doorslaggevend.

Ik heb VTI gebruikt tot V2.3

In de laatste versies had ik steeds gemieter met slecht afspelende opnames, aangezien we veel opnemen was dat geen feestje.

Ondertussen had ik openPLI er wel eens een paar keer opgeflasht gewoon om ff te kijken.

Beeldkwaliteit was inmiddels identiek aan VTI maar ik vond die laatste gewoon net ff wat lekkerder, qua hoe het er uitzag en de wie wat waar.

Daar was ik inmiddels wel goed aan gewend.

Ook VIX nog wel eens uitgeprobeerd, teveel toeters en bellen die ik niet echt gebruike en doorslaggevend een mindere beeldwaliteit bij mij.

Uiteindelijk was ik het gemieter met het afspelen van opnamen bij VTI wel beu en toen was daar ineens PLI 2.0

Een weekje de kat uit de boom gekeken maar na vrijwel alleen maar positieve berichten moest ie dan toch ook op m'n eigen box.

En vanaf dat moment werd ik pas echt blij met m'n VU, toen werd ie pas echt een VU+ laugh

Alles wat bij VTI toch wat problematisch bleef, opnamen, rytec, netwerk deed het.

En nog lekker snel ook. :D

Toen ik dan ook nog met de Magic EHD skin begon waren de looks ook helemaal prima cool

Ja we neuzelen nu nog een beetje met de autobackup plugin haha, das meer vermaak dan irritatie.

 

Ik ben dus een zeer tevreden openPLI 2.0 gebruiker.

 

En kan me dus tegelijk goed voorstellen dat als je niet zo'n last hebt of hebt gehad van de problemen die ik dan wel had dat je lekker bij VTI of VIX of een ander image blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

tja wat valt er te vertellen?

 

Ik kocht een VU+Duo, uitgepakt, harddisk erin, usbstickje paraat met openpli erop, aangesloten, booten met stickje in de voorkant. Minuutje wachten, box uit/aan (ondertussen stickje eruit).

 

Kanalen scannen, plugins laden en tv kijken maar. Op mijn VUDUO heeft eigenlijk nog nooit wat anders gedraaid dan openpli.

 

Omdat ik deze box heb gekocht voor dagelijks gebruik wordt er eigenlijk niet heel veel anders mee gedaan dan tv kijken en opnemen en dat gaat allemaal super.

 

En openpli omdat ik destijds een dreambox 7025 had, en ook daar draaide pli op naar volle tevredenheid.

 

groet,

 

Wiz

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, draai al jaren lang met Pli. Ook op de andere boxen.

Heb al vanalles geprobeerd! maar kom toch steeds terug op Pli.

Voor mij dus alleen Pli en Hydra(lang geleden..........)

Pli is ook vrouwvriendelijk wink

 

 

[offtopic]

@Duolist, zie dat je ook in vigeois komt?

Wij komen daar een aantal weken per jaar op de camping.

 

Sorry voor de afdwaling........

DM7025: OpenPli |VU+ DUO: OpenPli

WaveFrontierT55(5e, 13e, 19e, 23e, 28e, 1w)

Link naar reactie
Delen op andere sites

wellicht is het niet zo boeiend bij de VU+ (DUO of SOLO)

 

daar het gewoon een prettige receiver is die ook met verschillende images den gebruiker bevredigt.

 

bovendien is naar mijn mening duidelijk dat die redenen om een image te kiezen en te blijven gebruiken ook gewoonte is en daar is niks mis mee.

 

(dat is ook een jarenlang te lezen ervaring in het dreambox subforum inzake image keuze en zal dus voor overige enigma2 receivers, indien ondersteund door de imageteams, niet anders zijn)

 

de door jou geponeerde stelling:

Citaat:
Natuurlijk kost het maken van een echt eigen image zoals PLi dat doet veel meer moeite en tijd. Maar daar heb je als gebruiker geen last van: het zijn de paar devs die achter de schermen het vele werk doen, waar wij gewoon van kunnen meeprofiteren.

ben ik het niet mee eens daar de gebruiker er wel last van heeft (van die developments) en op de hoogte moet blijven inzake bug-reports en fixes/patches, mede wegens de nightly builds indien geactiveerd.

Als je op de hoogte blijft en meeleest kom je der wel uit, maar je vraagt nog al wat van de gebruiker die 's ochtends even het nieuwsbericht wil kijken voor hij of zij naar het werk vertrekt.

 

ook dat is gewenning / gewoonte

 

ciao

 

 

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch
....de door jou geponeerde stelling:
Citaat:
Natuurlijk kost het maken van een echt eigen image zoals PLi dat doet veel meer moeite en tijd. Maar daar heb je als gebruiker geen last van: het zijn de paar devs die achter de schermen het vele werk doen, waar wij gewoon van kunnen meeprofiteren.

ben ik het niet mee eens daar de gebruiker er wel last van heeft (van die developments) en op de hoogte moet blijven inzake bug-reports en fixes/patches, mede wegens de nightly builds indien geactiveerd.
Als je op de hoogte blijft en meeleest kom je der wel uit, maar je vraagt nog al wat van de gebruiker die 's ochtends even het nieuwsbericht wil kijken voor hij of zij naar het werk vertrekt.

ook dat is gewenning / gewoonte

Aha: nu komt de aap uit de mouw! Jij hebt het over het gebruik van beta's. Daar moet je inderdaad niet aan beginnen als je daar geen verstand van hebt. Maar dat is ook helemaal niet nodig: voor gebruikers die geen behoefte hebben aan een image met "bleeding edge"-eigenschappen maakt PLi ook keurig een "stable image". Dat is een prima bruikbare image: ook die heeft duidelijk een fiks aantal verbeteringen in zich ten opzichte van standaard images, en voldoet volledig aan de door mij gegeven omschrijving (dat PLi als enige een echt eigen image maakt).
En er is inmiddels nog een alternatief voor "gewone" gebruikers bijgekomen: het ViX-image is gebaseerd op de PLi-beta's, maar loopt daar wat op achter. Dat komt doordat ViX weliswaar van de beta-ontwikkelingen van PLi gebruik maakt, maar die pas vrijgeeft nadat zij zelf hebben vastgesteld dat de zaak stabiel is. In tegenstelling tot de "nightly's" van PLi betekent dat een één tot tweemaal per week update.

Een lang verhaal kort: je kunt "nightly beta's" zoals PLi die maakt, niet vergelijken met "stable images" zoals PLi en andere image makers die leveren. Dat is appels met peren vergelijken, en ook nergens voor nodig.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Duolist
Verder helemaal niemand die eens enthousiast wil vertellen over het image van zijn keuze?


Ben een tevreden open-pli gebruiker en heb gisteren eens naar de v2.0 (betaxx) geflashed en ben nu zelfs nog meer tevreden.
Ik ben een leek in verband met netwerken en diverse plugins maar heb nu toch met veel vallen en nog meer opstaan verkregen dat ik in een netwerk draai waarmee ik met mytube player filmpjes kan afspelen enz.. en mijn madam die dit alles zeer argwanend bekijkt kan timeshiften en haar favoriete dingen opnemen zonder al teveel aan mij te moeten vragen hoe alles werkt ;-)
v2.0 zapt sneller en reageert sneller op alle commando's zonder dat er een radertje in de linkse bovenhoek verschijnt kortom een tevreden open-pli gebruiker.

Mvg Tw-er
Mut@nt HD 51  open-pli 6.1, Triax 78 astra 1-2 & 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duolist,

niet enkel, ik heb het ook over andere images en de gebruiker.

 

- meerdere gebruikers horen van een nieuwe release / nieuw image en flashen die onverwijld in hun receiver zonder na te gaan, zonder te lezen wat de wijzigingen zijn

~ ja meer nog; dat vragen ze ook nog in de forum berichten (wat is nieuw?)

~ "ze willen" de images altijd als attachement hier vinden zonder lid te hoeven worden bij het forum van de makers van het image (heeft iemand een link?)

~ ofschoon dertig dagen geleden ook al uitleg gegeven werd vraagt men altijd, zonder zelf te zoeken; hoe zet ik het nieuwe image erin?

~ en zo zijn er nog wel wat opmerkingen te maken over nieuwe images...........

 

doet er niet toe, je hebt beginners die zich de techniek eigen moeten maken en je hebt mensen die zich het nooit eigen maken.

 

maar opvallend is dat veel gebruikers heel vaak vragen stellen die aantonen dat men VAN die images niet eens de menu's en bluepanels kent (waar kan ik dit of dat instellen)

EEN gemis aan gebruikservaring dus van het desbetreffende image.

 

blijf daarom dan ook eens een tijdje bij een en hetzelfde image! *A

 

Citaat:
Als je op de hoogte blijft en meeleest kom je der wel uit

 

Als je al een ander image gaat gebruiken lees er dan eerst eens een uurtje of twee over!

En maak als het kan daar aantekeningen over, het hoe en wat { copy/paste tekst bijvoorbeeld uit antwoorden, naar een notepad bestandje }

 

Met andere woorden begin voorbereid en niet als kip zonder kop.

 

Er zijn veel te weinig stickies c.q. faq's in dit subforum over de basis principes, daarom worden die ook elke keer weer opnieuw gevraagd.

 

*A:

ken je dat image van bepaalde teams goed, dan is het flashen en opnieuw, snel instellen en inrichten een fluitje van een cent.

Meestal is de leercurve van de gebruiker inzake images dan pas zodanig stijl dat men inderdaad bewuste keuzes kan maken en argumenten heeft waarom het ene of het andere image "hem" prettiger lijkt.

 

een wedstrijd image flashen per usb stick met een aantal basis instellingen en addons (binnen x minuten) zou misschien een minimale basis vaardigheid moeten zijn die elke enigma2 gebruiker zou moeten hebben.

 

dat kan ook aantonen hoe intuïtief men specifieke images aanvoelt en onder de knie heeft; spreek apprecieert.

maar dat er voorkeuren blijven bestaan die van een heel andere orde zijn, is wellicht evident

zoals analoog daaraan de windows gebruiker tov de apple/mac gebruiker, waar voor en tegenstanders het nooit eens worden.

 

daar de positie voor of tegen irrelevant is.

maar wel > kun je ermee bereiken wat je van plan was.

 

Nu mijn voorkeur, VTI 2.4 > en waarom; daar het in het dagelijks gebruik zo makkelijk en stabiel is. Meer kan ik er niet van maken naast het feit dat het in 15 a 20 minuten compleet nieuw geflashed en ingericht is.

 

ciao

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch
wellicht is het niet zo boeiend bij de VU+ (DUO of SOLO)

daar het gewoon een prettige receiver is die ook met verschillende images den gebruiker bevredigt.

bovendien is naar mijn mening duidelijk dat die redenen om een image te kiezen en te blijven gebruiken ook gewoonte is en daar is niks mis mee.



Volgens mij is dit de essentie :D

Is mooi dat alle inspanningen van de imagebakkers toch tot veel trouwe en tevreden gebruikers leiden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welk image heeft je voorkeur?

 

Open PLI Beta

 

En waarom?

 

Omdat ik al jaren PLI images gebruik in de DB7000 en de DB7020, verder vind ik het rete stabiel en voldoet het aan mijn verwachtingen als het gaat om TV kijken, opnemen en timeshiften.

Ik heb alleen enorm aan Enigma2 moeten wennen in de Vu+.

 

Ik ben er overigens van overtuigd dat er meer goede images zijn maar ik voel mij prima thuis bij de PLI images.

 

Als mediaspeler gebruik ik een Asrock HTPCtje met daarop Ubuntu en XBMC.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...