Ga naar inhoud


Satelliet signaal centraal te verdelen?


Gast Kimble

Aanbevolen berichten

Waarschijnlijk al vaker gevraagd, maar vraag het toch:

 

Is het mogelijk om op de een of andere manier een centraal verdeelpunt te maken (bijvoorbeeld in de meterkast) van het satelliet signaal? Ik zoek me wezenloos naar een oplossing namelijk. Ik wil het volgende bereiken als we verhuisd zijn in het nieuwe huis:

 

Op de schuur (12 meter achter het huis) wil ik een schotel plaatsen met 3 of 4 lnb's (heb er nu 3, maar wil er een bij zetten). Vervolgens bijvoorkeur met maar 1 kabel naar de meterkast, van daaruit verdelen naar 4 kamers, het is niet zo dat ik vanuit iedere kamer de lnb's wil kunnen instellen onafhankelijk, als het kan vanuit de hoofdreceiver is dat voldoende.

 

Ik heb gekeken naar optisch (erg duur) en GSO oplossingen, maar voor alles wat ik tot nu toe gezien heb moet ik minimaal 4 kabels naar het huis gaan trekken, en dat is een beetje lastig met maar 1 loze leiding (en als het niet anders kan, dan maar graven en de kruipruimte in). Ik weet ook nog niet of het mogelijk is om een optische kabel door een buis te trekken overigens.

 

Met optisch is het mogelijk om 1 lnb op die manier aan te sluiten of alle 4 de receivers, voor coax heb ik iets dergelijks nog niet gevonden.

 

Iemand nog enig idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites


De schotel verplaatsen ,of een mantel buis onder vloer leggen, om daar de antenne kabels,

door heen te treken .Optisch, dat is veel te duur.

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verplaatsen is geen optie ivm uitzicht dat de schotel nodig heeft.

 

klinkt dus naar een mantel buis. Had zelf nog niet aan een dikke pijp toekomstgerichte pijp gedacht laugh

 

idd optisch is voorlopig nog veel te duur.

 

nu maar hopen dat ik vanuit de schuur naar de meterkast kan komen via de kruipruimte.

 

thanks voor de reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brilliant!!! zo'n 4 in 1 kabel!

 

dus 17/9 in de schuur, 4 in 1 naar binnen. Uiteraard door een buis, anders kan ik hem binnen no time weer vervangen.

 

Maar 1 kabel trekt een stuk makkelijker dan 4 smile

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: arvy
Brilliant!!! zo'n 4 in 1 kabel!

dus 17/9 in de schuur, 4 in 1 naar binnen. Uiteraard door een buis, anders kan ik hem binnen no time weer vervangen.

Maar 1 kabel trekt een stuk makkelijker dan 4 smile

Dat denk je maar, voor comfortabel trekken heb je een mantelbuis van minimaal 40mm doorsnee nodig zonder al te lastige bochten. Ikzelf heb een 50mm mantelbuis gebruikt. Je hebt een 22mm boor nodig om de kabel door een muur te krijgen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was sowieso van plan om er een 75mm mantelbuis neer te legen, gewoon grijs pvc met bochten van 45 graden, zodat er geen scherpe 90 graden bochten in zitten.

 

Dus lijkt me wel te moeten lukken, met toch 4 losse kabel (hoorde dat de 4-in-1 kabel nogal wat signaal verlies kan hebben bij langere afstand, zit naar het centrale punt in huis al op 15 meter), heb ik dan ooit nog uitbreiding nodig hebben, dan kan ik de andere 4 er later eventueel nog bijstoppen (wel de oude eruit en weer opnieuw erin laugh anders gaat het nog niet lukken).

 

En maar even een diamantboor huren voor die 80 mm gaten laugh

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wist niet dat er 30 graden bochten bestaan laugh want 30 graden is idd nog veel beter.

 

Lijmen uiteraard, wil de buis niet halverwege uit elkaar trekken laugh als het wat moeilijker gaat. En anders loopt de buis ook nog vol water, moet toch een stuk de grond in ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: arvy
Dus lijkt me wel te moeten lukken, met toch 4 losse kabel (hoorde dat de 4-in-1 kabel nogal wat signaal verlies kan hebben bij langere afstand, zit naar het centrale punt in huis al op 15 meter)...

15 meter is "niets". Als je gaat rekenen aan de signaal verliezen die je in de kabel hebt bij 15m dan zal je zien dat het nagenoeg niets uitmaakt.
Ik neem aan dat je gewoon gaat kijken naar de "standaard" satellieten? Dus geen exoten met extreem laag signaal in NL? Als je naar de DTH satellieten zoals de astras en hotbird dan heb je meer dan voldoende signaal om over 100m van die 4-in-1 kabel te gaan. Nog sterker ik durf er een fles drank op te zetten dat ik het Astra 1 cluster kan ontvangen als er 15m (en hoogstwaarschijnlijk veel meer) afgerold luidspreker snoer tussen de lnb en ontvanger zit. Ik heb het al eens "getest" met een meter of 10 telefoon snoer en dat werkt gewoon, ook de hoge kanalen....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: arvy
Ik dacht dat 30 meter de limit was als je heel goede kwaliteit kabel had. Tenminste dat is mij ooit verteld.

Nee hoor. 100 meter mag op zich bij goede kabel en fatsoenlijk aanleggen (geen superscherpe bochten o.i.d.) geen probleem zijn.

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: arvy
met toch 4 losse kabel (hoorde dat de 4-in-1 kabel nogal wat signaal verlies kan hebben bij langere afstand, zit naar het centrale punt in huis al op 15 meter)

Dat is geenszins aan de orde met die afstand. Hier van meterkast tot LNB zo'n 40-45 meter van die 4-in-1 kabel en dan nog naar de sat-wcd's, welke ook weer max zo'n 30 meter kabel verder zitten.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...