Ga naar inhoud


Windows; 64bit of x86?


quattro

Aanbevolen berichten

uhh, niet anders maar de adresbus van 32 bits is net groot genoeg voor 3.5 gb ram en je randapparatuur, 64 bits kan makkelijk 40gb ram aan (in theorie)

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

 

-George Bernard Shaw

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

De adresbus is 32 bits. De adresruimte is dus 2^32. En dat is precies 4GB.

 

Echter Windows-7 32bit past oa Memory-Mapped I/O toe waarvoor een deel van de geheugen adressen opgeofferd worden aan I/O adressen.

 

Met als gevolg dat er uiteindelijk 3 komma nog wat Gig aan geheugen overblijft.

 

En nu vraag ik mij af of Windows-7 64bit dat beter doet op een PC met 4GB intern. Ik denk dat er alleen een verschil in weergave is.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: vincent1971
Ik gebruik nu nog steeds 32 bits xp. Waarom? Veel hardware wordt nog steeds niet ondersteund onder windows 7 64 bits. Heb windows 32 en 64 bits geïnstalleerd. Bij de 64 bits variant kreeg ik bijvoorbeeld mijn webcam, tv kaart en satelliet driver met geen mogelijkheid aan de praat. Bij de 32 bits variant deels. Vandaar dat ik nu op dit moment bij xp blijf. 32 bits is goed genoeg voor mij.


Dat is al zo goed als niet meer waar, het meeste wordt inmiddels zowel hardware matig als softwarematig ondersteund. En wat nog niet zo ver is zal niet lang meer duren.

Ja je printer uit 1999, kan het nog prima doen, maar die zul je waarschijnlijk moeten vervangen.

Origineel bericht van: Psychosammie
De adresbus is 32 bits. De adresruimte is dus 2^32. En dat is precies 4GB.

Echter Windows-7 32bit past oa Memory-Mapped I/O toe waarvoor een deel van de geheugen adressen opgeofferd worden aan I/O adressen.

Met als gevolg dat er uiteindelijk 3 komma nog wat Gig aan geheugen overblijft.

En nu vraag ik mij af of Windows-7 64bit dat beter doet op een PC met 4GB intern. Ik denk dat er alleen een verschil in weergave is.


Het gaat niet zozeer over het 'beter omgaan met' het gaat over het feit dat software steeds zwaardere eisen zullen gaan stellen en dus meer geheugen vragen. Wil je up to date blijven zul je meer geheugen in je PC kwijt moeten, bij 32bits is je maximum eerder bereikt dan bij 64 bits. Of dit nu 3,5 of 4 is. Of van mij part 6.

Ik ben er van overtuigd dat over een jaar of 3 a 4 het gewoon vereist is om een beetje normaal te b.v. gamen of een foto bewerkingsprogramma te draaien of een CAD iets je een gig of 20 in je PC moet hebben zitten.

Ik weet nog toen ik een HDD van 30 gig kocht 'Die krijg ik noooooit vol' ... dacht ik.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie
De adresbus is 32 bits. De adresruimte is dus 2^32. En dat is precies 4GB.

Echter Windows-7 32bit past oa Memory-Mapped I/O toe waarvoor een deel van de geheugen adressen opgeofferd worden aan I/O adressen.

Met als gevolg dat er uiteindelijk 3 komma nog wat Gig aan geheugen overblijft.

En nu vraag ik mij af of Windows-7 64bit dat beter doet op een PC met 4GB intern. Ik denk dat er alleen een verschil in weergave is.


Natuurlijk doet hij dat beter, dan krijg je de volledige 4GB. Die 0,5GB die bij de 32bit versie niet gebruikt kan worden staat dan wel ter beschikking.

Neem een modern moederbord met 6 DIMM slots. Vul ieder slot met een 1GB DIMM, en je hebt 6GB. Alle memory banks en slots zijn gevuld, dus je hebt een optimale memory configuratie met interleaving etc. Dan draait je cpu ook sneller! Vul de slots met 2GB DIMMs, en je hebt 12GB. Kost bijna niks meer. Maar dat werkt natuurlijk alleen maar met 64bit Windows.

Als je nu nog geen 64bit drivers kunt krijgen voor je hardware, dan heb je ofwel heel oude hardware die niet meer ondersteund wordt, of een buitengewoon slome leverancier die ook niet snapt waar hij mee bezig is.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjattuh
Ik ben er van overtuigd dat over een jaar of 3 a 4 het gewoon vereist is om een beetje normaal te b.v. gamen of een foto bewerkingsprogramma te draaien of een CAD iets je een gig of 20 in je PC moet hebben zitten.............


Ik werk met een 3D CAD pakket en heb 24 GB RAM geïnstalleerd....(al weer zo'n 1,5 jaar). smile
Opslagruimte van alle HD's bij elkaar in m'n thuisnetwerk gaat richting 6 TB (6000 GB)...
Nu aan het sparen voor een nieuwe grafische kaart (Nvidia Quadro 6000)...heeft 6GB DDR5 RAM aan board.

Windows 7 Ultimate 64 bit draait PERFECT (voor zover Windows perfect kan zijn....)

Panasonic TX-P42V20E + Aston cam, Sony KDL-24EX325 + Aston cam + Quad LNB + Kathrein UFS 922si + 1x Mediaguard cam + 1x Aston cam+ Cloneplus 3x. Visiosat Bisatellite met 3x LNB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Hellum
uhh, niet anders maar de adresbus van 32 bits is net groot genoeg voor 3.5 gb ram en je randapparatuur, 64 bits kan makkelijk 40gb ram aan (in theorie)


En de rest...

Kleinere 2 cpu servers kunnen zomaar 144GB bevatten, grotere 4 cpu systemen 512GB. En dan hebben we het over 'gewone' Intel Xeon servers. Echt grote servers kunnen nog veel meer aan.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie
Citaat:
sterker nog als je 4Gb hebt kun je maar +/- 3 Gb gebruiken


Dat is onjuist. Het wordt alleen anders weergegeven maar de 64-bit versie gaat heus niet ineens efficiënter met je 4Gig om hoor.


Ehm.... daar heb je niet helemaal gelijk in; die 4GB zal dan theoretisch en rekenkundig wel beschikbaar zijn, feit blijft dat sommige systemen echt tegen de 3Gb barriere aanlopen; dit omdat het besturingssyteem (zoals XP) de ruimte gebruikt om DLL's en andere meuk te laden, waardoor er praktisch 2-3 GB bruikbaar overblijft.

Dit probleem doet zich niet voor bij de x64 systemen omdat deze NIET zijn gebaseerd op de Pentium II IA-32 structuur.
Daardoor maakt een 64 bits systeem volledig gebruik van de 4GB.

Panasonic TX-P42V20E + Aston cam, Sony KDL-24EX325 + Aston cam + Quad LNB + Kathrein UFS 922si + 1x Mediaguard cam + 1x Aston cam+ Cloneplus 3x. Visiosat Bisatellite met 3x LNB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: grunnsat
Origineel bericht van: Hellum
uhh, niet anders maar de adresbus van 32 bits is net groot genoeg voor 3.5 gb ram en je randapparatuur, 64 bits kan makkelijk 40gb ram aan (in theorie)


En de rest...

Kleinere 2 cpu servers kunnen zomaar 144GB bevatten, grotere 4 cpu systemen 512GB. En dan hebben we het over 'gewone' Intel Xeon servers. Echt grote servers kunnen nog veel meer aan.


Windows 7 64 bit (behalve de basic versie) ondersteunt sowieso tot 192 GB en Windows 2008r2 Server ondersteund tot 2 TB (2000 GB) RAM.

Panasonic TX-P42V20E + Aston cam, Sony KDL-24EX325 + Aston cam + Quad LNB + Kathrein UFS 922si + 1x Mediaguard cam + 1x Aston cam+ Cloneplus 3x. Visiosat Bisatellite met 3x LNB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: vincent1971
Ik gebruik nu nog steeds 32 bits xp. Waarom? Veel hardware wordt nog steeds niet ondersteund onder windows 7 64 bits. Heb windows 32 en 64 bits geïnstalleerd. Bij de 64 bits variant kreeg ik bijvoorbeeld mijn webcam, tv kaart en satelliet driver met geen mogelijkheid aan de praat. Bij de 32 bits variant deels. Vandaar dat ik nu op dit moment bij xp blijf. 32 bits is goed genoeg voor mij.


Oudere hardware misschien, maar voor de rest is 64 bits ondersteuning minimaal net zo goed als 32 bits en zeker onder Win7. En je mag al helemaal geen Xp 64 bits qua ondersteuning vergelijken met Win 7 64 bits.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: HD_freak
Origineel bericht van: Sjattuh
Ik ben er van overtuigd dat over een jaar of 3 a 4 het gewoon vereist is om een beetje normaal te b.v. gamen of een foto bewerkingsprogramma te draaien of een CAD iets je een gig of 20 in je PC moet hebben zitten.............


Ik werk met een 3D CAD pakket en heb 24 GB RAM geïnstalleerd....(al weer zo'n 1,5 jaar). smile
Opslagruimte van alle HD's bij elkaar in m'n thuisnetwerk gaat richting 6 TB (6000 GB)...
Nu aan het sparen voor een nieuwe grafische kaart (Nvidia Quadro 6000)...heeft 6GB DDR5 RAM aan board.

Windows 7 Ultimate 64 bit draait PERFECT (voor zover Windows perfect kan zijn....)


U bent nu nog de uitzondering waar de standaard naar toe op weg is.

Over de genoemde 3 4 jaar werkt gij met 200gig , 70 TB SDD en een 24GB DDR12 video kaart.

Dan een jaar of 4 later wordt dat weer de standaard etc.

smile

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ehm.... daar heb je niet helemaal gelijk in; die 4GB zal dan theoretisch en rekenkundig wel beschikbaar zijn, feit blijft dat sommige systemen echt tegen de 3Gb barriere aanlopen; dit omdat het besturingssyteem (zoals XP) de ruimte gebruikt om DLL's en andere meuk te laden, waardoor er praktisch 2-3 GB bruikbaar overblijft.

Dit probleem doet zich niet voor bij de x64 systemen omdat deze NIET zijn gebaseerd op de Pentium II IA-32 structuur.
Daardoor maakt een 64 bits systeem volledig gebruik van de 4GB.


En waar laat Windows-7 64bit zijn MMIO en z'n DLL's dan denk je?
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjattuh

U bent nu nog de uitzondering waar de standaard naar toe op weg is.

Over de genoemde 3 4 jaar werkt gij met 200gig , 70 TB SDD en een 24GB DDR12 video kaart.

Dan een jaar of 4 later wordt dat weer de standaard etc.
smile


Dat zou zo maar kunnen, de installatiebestanden van die 3D pakketten worden ook achterlijk groot.... neemt nu al 17 GB ruimte in beslag.
En dan hebben we het nog niet gehad over de ruimte die 3D bestanden in beslag nemen.... frown (ook met datamanagement VREET dat HD ruimte)

Panasonic TX-P42V20E + Aston cam, Sony KDL-24EX325 + Aston cam + Quad LNB + Kathrein UFS 922si + 1x Mediaguard cam + 1x Aston cam+ Cloneplus 3x. Visiosat Bisatellite met 3x LNB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: HD_freak
Dat zou zo maar kunnen, de installatiebestanden van die 3D pakketten worden ook achterlijk groot.... neemt nu al 17 GB ruimte in beslag.
En dan hebben we het nog niet gehad over de ruimte die 3D bestanden in beslag nemen.... frown (ook met datamanagement VREET dat HD ruimte)


En weet je, ergens ben ik ervan overtuigd dat ze ergens in een bunker een 2048 bits PC hebben staan met een schijfje van 1x1cm waar 9000 Terrabite op past, er 7000 GB DDR300 RAM in zit en een videkaart van 5000Gig DDR200 bij wijze van spreke en ga zo maar door.

En elk jaar geven ze ons een beetje, de software mensen net iets eerder zodat zij de nieuwe software al klaar kunnen maken om nieuwe eisen te stellen, en werken ze langzaam naar bovenstaand toe en zullen ze nog 50 jaar ons kunnen melken.

Vind ik op zich niet zo een ramp, maar ik wil graag die bovenstaande alvast hebben. smile

Hoe dan ook, feit blijft dat 64bits dit jaar de standaard gaat worden en 32bits gaat verdwijnen. Moet je nu al over, ik denk het nog niet, maar volgend jaar ontkom je er echt niet meer aan.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Zullen we even ontopic blijven? Dromen doen we 's nachts met de ogen dicht wink

 

..... dus conclusie.

Als je opnieuw moet/wil installeren doe dan meteen 64 bits. Het heeft meer voor dan nadelen t.o.v. 32 bits.

Draait je systeem lekker gewoon zo houden tot je er aan toe bent om diverse redenen.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjattuh
En weet je, ergens ben ik ervan overtuigd dat ze ergens in een bunker een 2048 bits PC hebben staan met een schijfje van 1x1cm waar 9000 Terrabite op past, er 7000 GB DDR300 RAM in zit en een videkaart van 5000Gig DDR200 bij wijze van spreke en ga zo maar door.


Zullen we eens nagaan hoever we kunnen komen met 64 bit? Met 64 bit kun je 16 Exabyte adresseren. Op dit moment kun je 8GB DIMM's kopen. Als je die gebruikt heb je 2.000.000.000 DIMM slots nodig om 16 Exabyte te maken. Laten we zeggen dat een DIMM slot 0,5 cm breed is (korte kant!), dan krijgen we dus een rij van 10.000.000 meter, of 10.000 km. Ik denk niet dat één van ons het ooit nog zal mee maken dat we meer dat 64 bit adres ruimte nodig hebben.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...