Ga naar inhoud


[SATA] Mijn PC ondersteunt het... Wat heb ik nodig?


MBa

Aanbevolen berichten

In een PC (HP Compaq EVO D300) die wij hier al een jaar of 4 als storageserver gebruiken was het mij destijd als opgevallen dat er een voedingsplug in zat die ik niet thuis kon brengen. Na deze PC laatst weer eens open gemaakt te hebben en die stekker eens nader onderzocht te hebben kwam ik er achter dat dit een SATA voeding moest zijn. Na nog verder zoeken kwam ik ook een 2 tal SATA connectors op het moederbord tegen.

 

Nu wil ik eigenlijk de 500GB IDE schijf gaan vervangen voor een 1 of 2 (of misschien wel 3) terabyte harde schijf.

 

Via het wereld wijde web kom ik geen stap verder dus ik hoop dat iemand hier mij een beetje op weg kan helpen...

 

De grote vraag is eigenlijk... wat heb ik nodig om er een SATA schijf in de kunnen hangen en tot hoe groot kan ik maximaal gaan (of is daar verder geen restrictie aan?)

 

De PC zelf gebruikt Windows XP Pro SP3 (mocht dit van belang zijn met het oog op drivers).

 

De stekker op het moederbord is een 7-polige aansluiting in een soort van L vorm.

 

Zie de bijlage voor de 2 aansluitingen die ik heb.

post-16652-1318261862,3274_thumb.jpg

post-16652-1318261862,3551_thumb.jpg

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast Sende115

Hallo.

Een 2-tb harddisk is eigenlijk de max voor Xp.

Vanaf windows 7 kun je 3-tb aansluiten na Servicepack 1, bij vista weet ik zo niet.

 

Voor SATA heb je volgens mij alleen een SATA kabel en harde schijf nodig. Maar als je meer ervaring hebt met IDE kun je dat beter gebruiken.

Let er wel op dat je met IDE maximaal 2 apparaten per aansluiting kunt aansluiten, met sata is dat volgens mij 1 appraat per aansluiting.

 

Om met IDE het makkelijkste te werken, raad ik je aan alle Jumper-blokjes op Cable Select (CS) te zetten., Waarom? Omdat het makkelijker is als je snel even iets wilt wijzigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sende115, IDE ben ik goed bekend mee maar de beperking van maximaal 500GB per schijf begint mij nu zachtjes aan op te breken en aangezien een extra 500GB IDE schijf hedendaags net zo duur is als een 2TB SATA schijf lijkt het uitwijken naar SATA mij een betere optie. Ik heb ook al SATA schijven gezien van 3TB voor rond de 100 euro maar ik houdt het liever bij een vertrouwd merk zoals Western Digital of Seagate (o.a.).

 

Wat ik ook lees op internet is dat er verschillende SATA soorten zijn. SATA150, SATA300 en SATA600... wat zijn hier de verschillen tussen en wat ik heb ik nodig voor mijn PC?

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

sata150/300/600 geeft de snelheid aan van de sata bus. De eerste generatie controllers (en vermoedelijk ook die jij hebt) zijn sata150, en die zouden een theoretische doorvoersnelheid hebben van 1.5 Gb/s.

 

Daarna kwam de Sata-2 uitvoering, die een theoretische doorvoersnelheid kent van 3 Gb/s. De laatste generatie, sata600 kan theoretisch 6 Gb/s verwerken.

 

Alle sata connectors zien er hetzelfde uit, het hangt van je controller af of je harddisk gaat werken of niet. Aan een sata150 controller zou je een sata600 disk moeten kunnen hangen, en dat zou moeten werken. Uiteraard zul je dan niet met 6 Gb/s data kunnen verplaatsen, het zal dan met 1.5 Gb/s gaan.

 

Zoals al terecht opgemerkt is, sata is een point to point verbinding, dus per aansluiting op je moederbord kan je er maar 1 apparaat op aansluiten (disk / dvd /bluray).

 

Aangezien Sata600 nog niet echt doorgebroken is zullen sata600 disks nog aardig aan de prijs zijn, en de enige disks die zo snel data kunnen aanleveren zullen solid state disks zijn, en die zijn nog steeds (veel te) duur.

 

Als je het voor storage wilt gebruiken zou ik voor een 2 Tbyte schijf gaan in sata300 uitvoering, die hebben een goeie prijs / Gbyte verhouding smile

 

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

@wiz, Wat ik hieruit opmaak is dat een willekeurige 2TB SATA schijf aan dit moederbord te koppelen is?

 

Via een bekende computerzaak hier in de regio zou ik de volgende 2TB schijf kunnen aanschaffen. de huidige prijs is op een dubbeltje na €75,-.

 

Seagate ST2000DL003 (Bulk, Barracuda Green, Advanced Format)

Capaciteit: 2.000 GB

Interface (intern): Serial ATA/600

Overige informatie: Advanced Format

Deze harddisk is middels het nieuwe Advanced Format technologie geformatteerd.

 

Deze zou dus bruikbaar moeten zijn in de EVO D300? Al vraag ik mij wel af wat nu precies dat "Advanced Format technologie" is?

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik zou het voor de zekerheid even navragen bij de shop waar je hem wilt kopen, maar in theorie zou dit inderdaad gewoon moeten werken.

 

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga er niet zomaar vanuit dat het werkt. De oudste generatie sata controllers konden behoorlijk kieskeurig zijn aan wat er aan hing. Waarschijnlijk moet je ook de Harddisk handmatig op Sata150 mode zetten om goede communicatie mogelijk te maken met een oude controller.

 

Proberen kan altijd. Eventueel kun je er altijd nog een pci kaart in stoppen met een wat modernere sata controller er op, hoewel die niet op maximale snelheid zal kunnen werken dan.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga er van uit dat je in ieder geval geen 3TB schijf kunt plaatsen. De SATA controller moet dan adressen van groter dan 32bit aan kunnen, en dat is heel onwaarschijnlijk met zulke oude hardware.

 

Advanced format houdt in dat de schijf 4kB sectors heeft in plaats van 512byte sectors. Je kunt zo'n schijf wel gebruiken, maar je moet dan een aantal handelingen verrichten om hem zodanig te partitioneren etc. dat de schijf goed presteert. Wil je geen risico's lopen op dat gebied neem dan een 'gewone' 2TB schijf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een 3TB schijf valt ook net even buiten het budget dus het wordt toch maximaal een 2TB (mede door bovenstaande berichten).

 

Misschien dat ik vandaag nog langs ga en anders morgen. Een ieder in elk geval bedankt voor alle tips en opmerkingen. Jullie horen van mij als ik iets aangeschaft heb.

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag uiteindelijk toch er voor gekozen om een 2TB SATA HDD te gaan halen. Na wat overleg met de baliemedewerker besloten om toch voor een "Advanced Format" schijf van Western Digital te gaan aangezien hij zonder problemen als tweede (!) schijf moet werken en als NTFS/FAT32 te formatteren is (als eerste schijf raadde hij me overigens af). (Als het niet werkt krijgen ze hem mooi weer terug was het idee bij mij).

 

Vanmiddag aangesloten. De BIOS herkende hem meteen (alszeinde een 2.0TB HDD) dus dat ging goed. Een maal in XP kwam er een melding van nieuwe hardware, ook nu nog niets aan de hand maar nadat de driver was geïnstalleerd geen HDD te vinden via "Deze Computer".

 

Uiteindelijk via het Configuratiescherm->systeembeheer->schijfbeheer de schijf opgezocht en geformatteerd als NTFS bestandssysteem. Met als resultaat dat ik nu (6 uur later!) een 2TB NTFS HDD heb. laugh

 

Verder dus geen extra software/tools nodig gehad om de harddisk aan de praat te krijgen.

 

Gezien het feit er nog een sata controller over is zit er bijna over na te denken om er nog een bij te gaan halen. De kosten van nog geen €75,- zijn nog een keer te overzien ook. smile

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: MBa
Vandaag uiteindelijk toch er voor gekozen om een 2TB SATA HDD te gaan halen. Na wat overleg met de baliemedewerker besloten om toch voor een "Advanced Format" schijf van Western Digital te gaan aangezien hij zonder problemen als tweede (!) schijf moet werken en als NTFS/FAT32 te formatteren is (als eerste schijf raadde hij me overigens af). (Als het niet werkt krijgen ze hem mooi weer terug was het idee bij mij).

Vanmiddag aangesloten. De BIOS herkende hem meteen (alszeinde een 2.0TB HDD) dus dat ging goed. Een maal in XP kwam er een melding van nieuwe hardware, ook nu nog niets aan de hand maar nadat de driver was geïnstalleerd geen HDD te vinden via "Deze Computer".

Uiteindelijk via het Configuratiescherm->systeembeheer->schijfbeheer de schijf opgezocht en geformatteerd als NTFS bestandssysteem. Met als resultaat dat ik nu (6 uur later!) een 2TB NTFS HDD heb. laugh

Verder dus geen extra software/tools nodig gehad om de harddisk aan de praat te krijgen.

Gezien het feit er nog een sata controller over is zit er bijna over na te denken om er nog een bij te gaan halen. De kosten van nog geen €75,- zijn nog een keer te overzien ook. smile


Ja, dat het 6 uur geduurd heeft wil ik graag geloven. Door wel voor een Advanced Format schijf te kiezen, maar geen extra maatregelen te nemen om de alignment te corrigeren heb je nu een werkende maar heel trage schijf gebouwd. XP laat namelijk zijn eerste partitie standaard beginnen op blok 63, en dat zit midden in zo'n 4kB sector van de schijf. Standaard NTFS clusters zijn 4kB groot, dus nu ligt ieder cluster over twee 4kB sectors. De schijf is nu steeds druk bezig om de juiste data uit zijn sectors te plukken.

Lees dit Engelse verhaal van WD maar even door. Ik hoop dat je het begrijpt, zo niet laat het dan even weten. Voor mij is dat gesneden koek, ook in het Engels, maar dat wil niet zeggen dat het voor anderen ook geldt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

@grunnsat, dat stuk heb ik al wel gelezen maar kom er dus niet uit. Dus mocht je mij van enige uitleg willen voorzien heel erg graag.

 

En wat versta je onder traag? Hij wordt namelijk gebruik als een netwerk schijf op een 130Mbit WiFi N netwerk of is dat ook niet eens haalbaar meer?

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: MBa
@grunnsat, dat stuk heb ik al wel gelezen maar kom er dus niet uit. Dus mocht je mij van enige uitleg willen voorzien heel erg graag.

En wat versta je onder traag? Hij wordt namelijk gebruik als een netwerk schijf op een 130Mbit WiFi N netwerk of is dat ook niet eens haalbaar meer?


Dan zal je het verschil zeker niet merken.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: MBa
@grunnsat, dat stuk heb ik al wel gelezen maar kom er dus niet uit. Dus mocht je mij van enige uitleg willen voorzien heel erg graag.

En wat versta je onder traag? Hij wordt namelijk gebruik als een netwerk schijf op een 130Mbit WiFi N netwerk of is dat ook niet eens haalbaar meer?


Hij zal wel snel genoeg zijn voor WiFi, maar je wilt er ook data naar toe schrijven (vanaf CD/DVD?), en er ook op kunnen zoeken. In zo'n geval is het toch wel prettig als die schijf een beetje snel is.

Ik zou die Aragon (!) software downloaden en gebruiken. Ik heb het net even geïnstalleerd, en het werkt kinderlijk eenvoudig. Hij zoekt zelf de schijf op, en dan kun je hem aanklikken en aanpassen. (ik heb dit zojuist aangepast naar Aragon!)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...