Ga naar inhoud


[Elektra] Combi magnetron overleden?


marcel1970

Aanbevolen berichten

Vandaag wou ik een beetje melk opwarmen in onze Prima Donna combimagnetron, maar na een seconde viel hij compleet uit. Lijkt spanningloos dus misschien een zekeringetje gesprongen in de magnetron?

Is dit voor een handige leek te maken of beter ter reparatie aanbieden of wegdoen?

Zit wel een stickertje op de bovenkant van de behuizing:"waarschuwing: micro golven energie, verwijder de omkasting niet"

Alvast bedankt voor het meedenken

"My next wife will be normal"

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Tha Great Mac

Ligt er een beetje aan... Aannemend dat het een losse magnetron is, die niet alléén op een groep zit aangesloten, kun je ervan uitgaan dat ie inderdaad stuk is.

 

Eigenlijk moet je nadenken over dingen als: hoe oud is de magnetron, heb ik nog garantie etc etc etc. Als ie al een aantal jaren oud is, wegen de reparatiekosten wellicht niet op tegen de waarde van het apparaat.

 

Lang verhaal kort: ik zou een nieuwe kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De magnetron is idd een losse en er zitten meer apparaten op dezelfde groep. Of er garantie op zit weet ik niet heb hem van een kennis gekregen, ik neem aan dat hij ouder dan 2 jaar is. Laten maken is denk ik idd geen optie omdat de reparatie kosten tegenwoordig hoger liggen dan het apparaat vervangen frown

Wel jammer want het was een fijne en ook nog mooie magnetron.

Mocht er een zekering in de voeding van het apparaat gesprongen zijn zou dat toch niet zo heel moeilijk zijn om zelf te vervangen?

"My next wife will be normal"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je zorgt dat de de stekker uit het contact is, is een magnetron redelijk veilig open te maken.

wel een hele grote WAARSCHUWING.

kom niet aan de elco of het hoogspannings gedeelte.

beide zijn goed te herkennen.

of het te maken is hang af wat er stuk is, maar kijken kan.

en de stuurprint en voedings trafo doormeten kan ook zonder problemen.

het apparaat van spanning voorzien om te kijken of de klok weer werkt is ook geen probleem.

het aanzetten van de magnetron is sterk af te raden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Normaal zal na een reparatie met een detector gekeken worden of de afscherming voldoet, en er geen energie lekken zijn.

 

Daarom zonder ervaring en specifieke kennis niet zelf gaan experimenteren met een Magnetron.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voor mij zou kijken of ik garantie heb. Zo niet koop een nieuwe. Aan zo iets repareren is behoorlijk gevaarlijk. Een magnetron is nu niet het allerduurste apparaat dat er is.

Astra 1 zit bij mij op  31,5°E,  28.2°E, 19.2°E
Astra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°E
Astra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan kun je na dit besluit hem rustig eens open schroeven.

 

Wie weet herken je "op zicht" een zekering.

 

Die eruit halen gaat je dan ook wel lukken.

En even controleren of ie nog heel is.

 

Heb je geen ohm-meter, maar bv wel een spanningzoeker.....

 

 

tip:

 

Het lapmje in de spanningzoeker gaat pas opgloeien als je de vinger op de bovenzijde houd (en uiteraard in het fase-gaatje hebt geprikt)

Haal je vinger ervan af.

Pak de zekering aan 1 zijde vast met je hand en hou de andere zijde op de bovenkant van je spanningszoeker.

Gaat het lampje in de spanningszoeker branden, dan is de zekering heel.

Gaat het lampje in de spanningszoeker NIET branden, dan is de zekering .... heel. (mag je zelf invullen ;-))

 

heb je nog vragen

- maak dan even een foto, post hem hier en we kijken mee cool

gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...