Ga naar inhoud


[TV/VIDEO] galvanische antenne scheiding


Aanbevolen berichten

 

Omdat ik last heb van, af en toe, vonken bij het in/uit steken van een antenne steker wil ik iets maken waarbij dat wordt tegen gehouden.

 

Omdat er een aantal mogelijkheden zijn, en ze allemaal voor en nadelen hebben, weet ik niet precies wat tedoen.

Ik kan kiezen uit 2 condensatoren.:

 

===.==| |===.==, zowel in de kern als in de mantel, maar ook met een trafo. Alleen weet ik niet hoe ik dat moet uitrekenen, danwel maken, omdat de freq band van 5 tot 1000MHZ moet gaan, inklusief het retour signaal 5-65 MHZ.

Letwelop, ik wil dit dus direct aan de kabel die binnenkomt hebben, en daarna de splitter/versterker etc.

 

Wie heeft ideeen, schemaas of wat dan ook voor me???

 

PS zou het ook met opto couplers kunnen, zoiets als met een Spdif, van coax naar optisch?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Leg je ontvanger/apparaat aan de randaarde

en je hebt er geen last meer van.

 

trek desnoods een extra draad van chassis naar een stekker waar je alleen de randaarde op hebt.

 

Het vonken wordt zeer waarschijnlijk veroorzaakt vanuit een netfilter. Hierin zitten condensatoren die iets te veel zijn gaan lekken en je geen randaarde stekker (of stopcontact) hebt zitten aan je apparaat.

Meet voor de grap maar eens de spanning; schrik niet.

 

Korte termijn tip; apparaat uit, netstekker eruit en dan pas coax losnemen.

gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: iemand
Leg je ontvanger/apparaat aan de randaarde
en je hebt er geen last meer van.

trek desnoods een extra draad van chassis naar een stekker waar je alleen de randaarde op hebt.

Het vonken wordt zeer waarschijnlijk veroorzaakt vanuit een netfilter. Hierin zitten condensatoren die iets te veel zijn gaan lekken en je geen randaarde stekker (of stopcontact) hebt zitten aan je apparaat.
Meet voor de grap maar eens de spanning; schrik niet.

Korte termijn tip; apparaat uit, netstekker eruit en dan pas coax losnemen.


Hoe hoog die spanning kan zijn weet ik.

Het gaat om dubbel geisoleerde apparaten(euro stekker), en die mogen NIET geaard worden.

Mooiste zou iets zijn dat direct op de kabel wordt aangesloten en daarna pas gaat naar de A.O.P, ofwel de antenne doos.

Ik heb er een versterker tussen zitten speciaal voor het TV signaal, maar niet opgelet of die een geisoleerde uitgangen heeft, wel retour geschikt, maar dat helpt niet veel he..

Zoals ik al aangaf doe ik het het liefst een trafo.

Moet trouwens youpiecie bellen voor een nieuwe aop, misschien zijn die dingen nu wel geisoleerd.

Bedankt zover(beide)



http://www.***geen-reclame***/product_images/RH-EDC01.JPG


HIRSCHMANN EINDWANDCONTACTDOOS

Hirschmann eindwandcontactdoos excl. opbouwrand en afdekplaat.
Type: EDC1000
Artikelnummer: 940442001

Eindwandcontactdoos voor doorgifte radio en TV signaal. Zowel voor op- als inbouw te gebruiken. Geschikt voor doorgifte digitale TV en retoursignalen. Voorzien van breekranden voor montage in kleine inbouwpotten. Kabel Keur goedgekeurd (voor toepassing in Nederland).


Stel Vraag
(Bestelcode: 1081666)

Aantal 1-9: € 12.50
Aantal 10-49: € 12.06
Aantal 50-249: € 11.00
Aantal 250 en meer: € 9.56

Dit is denk ik wat ik wil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: iemand
Leg je ontvanger/apparaat aan de randaarde
en je hebt er geen last meer van.

trek desnoods een extra draad van chassis naar een stekker waar je alleen de randaarde op hebt.

Het vonken wordt zeer waarschijnlijk veroorzaakt vanuit een netfilter. Hierin zitten condensatoren die iets te veel zijn gaan lekken en je geen randaarde stekker (of stopcontact) hebt zitten aan je apparaat.
Meet voor de grap maar eens de spanning; schrik niet.

Korte termijn tip; apparaat uit, netstekker eruit en dan pas coax losnemen.


Hoe kan je iemand zo'n advies geven, wil je hem dood hebben. mad

Het chassis van een tv is spanningvoerend en een vergissing is zo gemaakt.
Dan staat de spanning op de aardpin van die stekker.
In het gunstigste geval dat gaat alleen de tv met een luide knal kapot, maar dat er iemand ge-electrocuteerd word is ook zo gebeurd.


Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: leo1949
Origineel bericht van: iemand
Leg je ontvanger/apparaat aan de randaarde
en je hebt er geen last meer van.

trek desnoods een extra draad van chassis naar een stekker waar je alleen de randaarde op hebt.

Het vonken wordt zeer waarschijnlijk veroorzaakt vanuit een netfilter. Hierin zitten condensatoren die iets te veel zijn gaan lekken en je geen randaarde stekker (of stopcontact) hebt zitten aan je apparaat.
Meet voor de grap maar eens de spanning; schrik niet.

Korte termijn tip; apparaat uit, netstekker eruit en dan pas coax losnemen.


Hoe kan je iemand zo'n advies geven, wil je hem dood hebben. mad

Het chassis van een tv is spanningvoerend en een vergissing is zo gemaakt.
Dan staat de spanning op de aardpin van die stekker.
In het gunstigste geval dat gaat alleen de tv met een luide knal kapot, maar dat er iemand ge-electrocuteerd word is ook zo gebeurd.




Bedankt voor de zorg om mijn veiligheid.

Zoals ik al aangaf is het meeste spul bij mij in huis dubbel geisoleerd en dan mag er simpelweg niets geaard worden.
Alleen de PC is geaard.

Even wat over de TV chassis , jaren geleden waren die wel verbonden met de 220V, omdat de gloeidraden in serie op de 220V waren aangesloten, P buizen , radioos het zelfde maar dan met de Uutjes.

De meeste tv chasis van heden hebben wel een trafo voeding.

Het euvel is de kabel aarding ergens in zo'n straatkast, de meeste van een epoxyspul gemaakt, en een heel slecht, jaren oud binnenwerk.

Ik wil gewoon een aansluitpunt wat van de fabriek uit een galvanische scheiding heeft. Dan ben ik van heel dat gedonder af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Zoals ik al aangaf is het meeste spul bij mij in huis dubbel geisoleerd en dan mag er simpelweg niets geaard worden.

Alleen de PC is geaard.

 

Als je je PC aansluit via USB of seriële poort zijn al die toestellen die er aan hangen (TV, DVD, Audio, Sat ontvanger...)

toch ook geaard?

 

Waarom zou je dan geen aarding mogen aanbrengen?

 

Eddy Vl

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om spannende prikkels bv door een slechte issolatie te voorkomen worden vele apparaten dubbel geisoleerd. Dat houd in dat om de behuizing nog een tweede behuizing zit zonder een onderlinge verbinding. De fabrikant heeft zijn best gedaan om iets dubbel te isoleren maar als er een aarding aangebracht word dan is deze dubbele isolatie in feite ongedaan gemaakt. Je denkt dat je het veiliger maakt maar in werkelijkheid maak je het gevaarlijker. Daarom is het in de Nederlandse normbladen verboden.

 

Elk dubbel geisoleerd toestel moet van een symbool voorzien zijn. Een vierkant met daar omheen nog een vierkant. Uit dat symbool kan je afleiden of het aan de normen van een dubbel geisoleerd toestel voldoet.

 

In tegenstelling tot wat ik in dit forum lees kan ik aan de twee polige steker niet zien of het dubbel geissoleerd is. Het symbool is maatgevend.

 

celloanarchist, heb je al gemeten waar de spanning vandaan komt. Als je kabeltv hebt of kijkt via een externe digitenne of satellietontvanger dan hoeft het niet per se uit de tv te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@rijschoq.:

 

[in tegenstelling tot wat ik in dit forum lees kan ik aan de twee polige steker niet zien of het dubbel geissoleerd is. Het symbool is maatgevend.]

Slechte isolatie is denk ik niet het probleem, de condensatorwerking tussen 2 geleiders, ggescheiden door een niet geleider(dielektricum) is het probleem.

 

Die platte stekker is juist bedoelt voor dubbel geisoleerde app.

Dubbel geis. wil helemaal niet zeggen dat er 2 x een behuizing omheen zit, kolder.

Het geeft aan dat een trafo aan bepaalde voorwaarden voldoet, zoals capaciteit tussen pr en sec.

 

Als je zo'n voeding bekijkt, vaak schakelend, dan zie je ook dat de prim en sec, via condensatoren aan de massa zijn verbonden, dat zou dus een reden kunnen zijn om niet temogen aarden, want dan staat over een cond 220V over de aarde naar aarde, de andere staat van af aarde aan de nul.

 

Tussen aarde en nul valt ook vaak spanning temeten, wat bij een goed uitgevoorde aarde( plaat of pen in grondwater) niet mag voorkomen, omdat het nulpunt van de generator ook aarde is.

 

@@@ anderen.:

 

Afscherming is wat het zegt tezijn, een scherm rond een geleider om storingen buiten tehouden.

Het mag daarom nooit als aardeworden gebruikt.

 

Vaak zijn afschermingen ook maar aan 1 kant aan massa gelegt , juist om stroomlussen tevoorkomen wat weer brom tot gevolg kan hebben.

 

Nee ik heb niets gemeten, ga ik ook niet doen, wil gewoon een goede stekerdoos voor de antenne, al het andere mag de kabel boer oplossen, als ze daar al de brainpower voorhebben.

 

Maar dit loopt een beetje uitdehand, galvanische scheiding is het toverwoord, met als vraag of ik beter via condensatoren of een trafootje af ben, futuristisch is via opto coupling, laserdiode en foto transistor (diode )heen en terug.

 

Vond dit nog op de valreep.:

 

De aardingslus wordt gevormd door de systeemaarde van de personal computer die geaard is aan de huisinstallatie (zie de pagina over aarding van computers) en de systeemaarde van de Centrale Antenne Installatie (CAI), meestal kabel-tv-aansluiting genoemd. De aarding van de huisinstallatie en de aarding van de CAI liggen over het algemeen fysiek een grote afstand uit elkaar. Hierdoor ontstaat een potentiaalverschil tussen de aarde van de huisinstallatie en de afschermmantel van de CAI-aansluiting. Door dit potentiaalverschil ontstaat een 50 Hertz bromtoon in de installatie die op beide aardpotentialen is aangesloten. Er loopt namelijk een elektrische wisselstroom tussen de aarde van de huisinstallatie en de aarde van de CAI-aansluiting door de audio-installatie en de computer en de kabels waarmee zij met elkaar zijn verbonden. Om brom te voorkomen moeten alle met elkaar verbonden apparaten op één (1) punt met de aardleiding zijn verbonden.

 

 

http://www.goegel.nl/#hl=nl&source=h...6da7824e61af6f5

 

Even het G....woordt aanpassen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Als je zo'n voeding bekijkt, vaak schakelend, dan zie je ook dat de prim en sec, via condensatoren aan de massa zijn verbonden, dat zou dus een reden kunnen zijn om niet temogen aarden, want dan staat over een cond 220V over de aarde naar aarde, de andere staat van af aarde aan de nul.

 

Arion: 2 x 47nF/275vAC

Electron of Powersky: Na gelijkrichting 1 x 33 nF 400Vdc/250Vac

 

Als je vochtverlies hebt komt en je LNB komt aan aarding, komt deze op de LNB In aansluiting, en die ligt over het algemeen rechtstreeks verbonden aan de behuizing, dus aan de massa. De condensatoren moeten daar tegen kunnen (en dat wordt inderdaad zo voorzien).

 

Ook als je zoals gezegd een desktop hebt met aarding komt de aarding op de massa en dus ook op de behuizing te staan.

 

Als je de afscherming doorlust met de aarding krijg je dat er hierdoor stromen lopen en krijg je inductie op al je draden, daarom leggen ze meestal maar één zijde vast. (niet bij cinch natuurlijk, die zijn sowieso doorverbonden)

 

Maar de aarding zet zich WEL voort via de inwendige 0V kabeltjes, zoals bvb bij scart en komt zo toch terecht op de massa, behuizing.

 

Het nadeel van niet doorverbonden afscherming, is dat als je bij het inpluggen, eerst raakt met een ingang vooraleer de massaverbinding er staat, dat daar 110V wisselspanning kan op komen (verschil tussen de serieschakeling van de condensatoren en de aarding).

 

Alles zoveel mogelijk aarden lijkt mij de beste oplossing...

 

Eddy Vl

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Jullie zoeken het gewoon veel en veel tever.

 

Incontinente elcoos, LNB's, het gaat over KABEL TV aansluiting, "galvanische antenne scheiding"

geen sat of iets dergelijks.

 

Zoals ik al eerder aangaf, ik laat het de kabelboer wel oplossen, en kunnen ze of willen ze het niet koop ik zelf zo'n doos en monteer de boel, alleen kost het me dan 35 treuroos.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...