Ga naar inhoud


Wie kan me hiermee helpen. Ik ben nieuw en een leek.


Jan l'Amie

Aanbevolen berichten

Gisteren heb ik voor heel weinig bij een kennis een satelliet TV systeem opgehaald.

De kennis had het weer van een buurman en deze buurman heeft het weg gedaan omdat hij er niets van begreep. Mijn ervaring met dit soort apparatuur is nihil en van deze techniek weet ik eigenlijk niets.

Maar omdat ik graag experimenteer met ontvangen lijkt het me leuk om hiermee te spelen.

Een handleiding zit er helaas niet bij. De gewone TV zenders kijk ik al via Ziggo, het gaat me eigenlijk om buitenlandse zenders of andere dingen die ik kan ontvangen.

Het systeem bestaat uit een 1 meter schotel met een enkele LNB, een Galaxis Imperator ontvanger waarop aan de voorzijde deze informatie: Digital Satellite Equipment Control en Panda, een interface mod. HH100 DISEqC 1.2 en een afstandbediening. Verder nog een lang stuk witte coax met F connectors. Op de achterzijde van de ontvanger zitten de volgende aansluitingen:

Twee F connectors A en B met daarbij IF input 900-2150 MHz 14/18V

Een instelschroefje CH28-47.

Een on/off swichje TSG

Twee antenne connectors To TV en Ant In

Een kleine aansluiting 0/12V 50mA out

Een audio aansluiting L en R

Twee gele tulp aansluitingen Video en Decoder

Drie Scarts VDR, Decoder en TV

Vier klemaansluitingen : Rood +5V, Wit met een blokgolf teken, Zwart GND, Rood NC

Wie kan me een beetje hiermee op weg helpen of kan mij aan een handleiding helpen.

Alle info is welkom.Bij voorbaat dank.

Sab Titan 1 HD, Tratec 1 meter schotel, Universele LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 43
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Gast Tha Great Mac

Om te beginnen zou je je net verworven schotel moeten ophangen. Alvorens je dat doet dien je te weten welke satelliet je deze op wilt richten en om dat te weten zou je op lyngsat.com kunnen kijken wat voor jou leuk is (let vooral op FTA (free-to-air), daarvoor is geen abonnement nodig. Vervolgens even kijken op dishpointer.com of je zonder problemen signaal kunt ontvangen vanaf de gekozen satelliet.

 

Als je dat gedaan hebt, dan kun je beginnen met monteren. Voorbereiding is het halve werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb intussen de schotel geplaatst en de ontvanger aangesloten. Op 19.2 oost zou nog het een en ander analoog te vinden zijn.

Getracht de schotel een beetje te richten maar wat ik ook doe, ik zie alleen een blauw scherm en ik hoor ruis.

Er veranderd niets als ik de schotelkabel loshaal of aansluit.

Op advies van iemand heb ik de spanning op de coax gemeten bij de LNB, deze is zo'n 18V DC. Is het normaal dat ik helemaal geen reaktie zie als ik de schotel beweeg of zie ik pas iets als de schotel exact gericht is.

Sab Titan 1 HD, Tratec 1 meter schotel, Universele LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac

Analoog is er niks te vinden, dat is simpel.

 

Op dishpointer (zie boven) kun je zien welke elevatie je moet instellen (schotel moet iets achterover leunen). FTA zou je bv. de zender BVN moeten kunnen vinden op 19.2E.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Galaxis kan toch alleen maar analoog ontvangen?

 

Schotel uitrichten is een secuur werkje, vragen daarover kun je beter in het Schotelpark sub-forum stellen.

 

Even googlen op analog satellite channels en je vindt genoeg sites die proberen bij te houden wat waar nog aan analoog te vinden is.

 

Gr

JeDeJe

----------------------------

Clarke Tech ET-9000 E2, TF 7700HDPVR E2 Smartmouse, TF 7700HDPVR Titan smargo, HTPC met TT-3200-S2 en DVB-T, Visiosat A1-A2-A3-HB, SG-2100A, 78cm schotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tha Great Mac
Analoog is er niks te vinden, dat is simpel.

Op dishpointer (zie boven) kun je zien welke elevatie je moet instellen (schotel moet iets achterover leunen). FTA zou je bv. de zender BVN moeten kunnen vinden op 19.2E.


Op 19.2 oost wordt tot 30 april 2012 nog analoog uitgezonden op meer dan 30 zenders.
Hier zou ik toch iets van moeten zien.
De schotel is gebruikt en de elevatie hoek was ingesteld. hier heb ik niets aan veranderd. Ik zie alleen een strak blauw beeld maar ik hoorde van iemand dat ik een ,,visjes,, ruis zou moeten zien. En of ik de kabel nu aansluit of los haal, ik zie geen verschil. Ik vraag me af of dit normaal is.

Sab Titan 1 HD, Tratec 1 meter schotel, Universele LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: jedeje
Die Galaxis kan toch alleen maar analoog ontvangen?

Oeps, ik ging ervan uit dat... Hmmm... Assumptions... Ik denk inderdaad dat een vraag in Schotelpark je verder gaat brengen dan ik je kan helpen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn advies: haal niet steeds die LNB los en daarna weer vastzetten. Laat gewoon zitten; gaat er ook niets stuk.

Als ie dan toch los/vast moet, doe dat met de stroom er af.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, maar ik kan je niet helemaal volgen. De LNB zit vast aan de schotel en ik ben daar niet aan geweest. Aan de LNB zit een stukje kabel wat aan de coax vastgemaakt moet worden. Aan die aansluiting heb ik de spanning gemeten. Overigens ben ik vliegtuig elektronica monteur geweest, heb jarenlange ervaring in elektronische beveiliging en ik ben luister amateur. Dus ik weet wel hoe ik iets moet meten. Ik heb alleen geen enkele ervaring met satelliet TV. Ik heb me nu geregistreerd bij twee satelliet forums en ik krijg allerlei reakties maar schijnbaar is er niemand die antwoord kan geven op mijn basis vragen.

Sab Titan 1 HD, Tratec 1 meter schotel, Universele LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, ik was ook een beetje onduidelijk. Als je de connector loshaalt, die naar de LNB gaat en weer vastzet (onder spanning)kunnen er rare dingen gebeuren. Het is dus niet de LNB zelf die je loshaalt, maar de kabel.

Als je naar Kingofsat gaat of naar Lyngsat kun je zien welke zenders nog analoog zijn. Natuurlijk moet de schotel goed gericht staan. Dat gaat met een analoge ontvanger wat gemakkelijker dan met een digitale ontvanger. Bij het uitrichten krijg je beeld met een hele hoop ruis, of met geluk zonder ruis. Toch kun je de schotel beter uitrichten naar beide zijden, kijk op welke positie je buiten ruis het beeld helemaal kwijt bent. Aan beide zijden dus. Middel die standen en je hebt de ideale positie. Misschien moet je ook nog wat omhoog of omlaag kijken met de schotel.

De LNB zelf kan ook nog gedraaid worden. Z.g. "SKEW"

Toch kan het soms lang duren voor je de juiste satelliet hebt gevonden en de juiste stand van de schotel.

Met een eenvoudige satmeter gaat het al een stuk gemakkelijker.

Heb je een elektronisch kompas b.v.? Waarschijnlijk als vroegere vliegtuig elektronica monteur wel.

Ik vraag me wel af wat je met een analoge ontvanger nog wil doen. Tegenwoordig koop je een HD-ontvanger vanaf 100 euro!

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: alx
Als je naar Kingofsat gaat of naar Lyngsat kun je zien welke zenders nog analoog zijn.
Check flysatlink net bovn jouw antwooord smile

Origineel bericht van: alx
Tegenwoordig koop je een HD-ontvanger vanaf 100 euro!
Duitsland minderzelfs smile

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

De reden dat ik dit spul gebruik is dat ik er gewoon wat mee wil spelen. Voor het kijken van TV heb ik een Ziggo digitaal abonnement. Ik ben o.a. luister amateur voornamelijk met scanners en ik maak mijn antenne's zelf. Ik ontvang weersatelliet foto's, ISS ruimtestation communicatie, Milsat, Militaire luchtvaart, APRS, SSTV, AIS,Pocsaq enz. enz.

Deze spullen heb ik compleet voor 25 euro gekocht, gewoon om te kijken wat ik er op kan ontvangen.

Mijn ervaring met satelliet ontvangst zoals Milsat en NOAA weather is dat ik met mijn antenne's altijd wel wat ontvang.

Deze frequentie's liggen wel een stuk lager dan satelliet TV maar ik vind het gewoon vreemd dat ik helemaal geen reaktie hoor of zie als ik de schotel beweeg of zelfs de antennekabel aansluit of los haal van de ontvanger. Ik blijf dat blauwe beeld houden en de audio ruis veranderd alleen soms als ik een ander kanaalnummer kies. Ik hoorde van iemand dat ik een zogenaamde ,,visjes,, ruis moet zien. Het gaat er mij nu dus om, zie ik alleen iets als de antenne exact gericht is of zou ik ook een kleine reaktie kunnen zien als ik een beetje in de buurt zit. Ik zal in ieder geval eens kijken of ik een satelliet zoeker op de kop kan tikken. Volgens mij wordt deze tussen de schotel en de ontvanger geplaatst. Als nu de LNB of de ontvanger defect blijkt te zijn zie ik nog niets dus eigenlijk zoek ik eerst antwoord op mijn vraag.

Sab Titan 1 HD, Tratec 1 meter schotel, Universele LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit er een zenderlijst in jouw ontvanger?

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...