Ga naar inhoud


[RE-8000HD] Fastscan Canaldigital naar installatie Moteck SG-2100A werkt niet meer


Gast clauton

Aanbevolen berichten

Sinds afgelopen weekend de Rebox aangesloten op een Moteck SG2100A. Nu, constateer ik dat mijn abbo canaaldigitaal niet meer kan ontvangen: meldingen als gecodeerder zender en geen signaal(Tuner 1of 2).

 

Voorheen aangesloten een vaste schotel met een duo-lnb. Ontvangst geen probleem.

 

Nu, de moteck ontvangt netjes de sats die ik selecteer. alleen niet mijn abbbo van CD. Het vreemde is dat ik geen fastscan kan doen(astra 1 en vervolgens astra 3a). krijg namelij geen signaal wanneer ik zender optie : fastscan selecteer. Wanneer ik de de overige zender zoek opties selecteer is er wel een signaal en worden er kanalen gevonden.

 

Ik heb dus 1 schotel met single lnb aangesloten: verder in de Rebox aansluiting: doorgelust.

 

Wat doe ik verkeerd of wat moet ik doen om eea aan de praat te krijgen ?

Groet

Ton

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het lijkt erop dat wanneer je fastscan start de schotel niet op Astra 1 (19.2E) gericht staat. De fastscan 'vergeet' namelijk de schotel te draaien.

 

Probeer eens het volgende: forceer de schotel eerst naar Astra 1 (19.2E) door bijvoorbeeld af te stemmen op ARD, ZDF of NED1 (SD).

Open het menu en doe nu een fastscan. De schotel zou nu op 19.2E moeten blijven staan, en de fastscan zou moeten werken.

 

Verder heb ik met de Moteck de beste ervaringen met USALS i.p.v. DiSEqC 1.2. Nadeel is alleen dat je de eigen schotelpositie moet invoeren, en dat die bij iedere fabrieksreset weer verdwenen is.

 

Als je vroeger een duoLNB gebruikte ook even de DiSEqC-instelling voor de LNB-keuze verwijderen; waarschijnlijk staat die voor Astra 1 op 1 en voor Astra 3 op 2. Beide dus naar Uit.

 

Groeten,

 

Audioniek.

2x Rebox RE-8000, 1x RE-9000, 1x RE-2200 (allen Icecrypt firmware) en 1x RE-4000

Vu+ Ultimo (2xDVB-S, 1x DVB-T, image openAAF gewijzigd)

SAB Unix Triple HD (eigen E2image)

Astra 1,2,3 & Hotbird, SG-2100A rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben al een stuk verder gekomen. na een firmware update kan ik nu fastscan met signaal uitvoeren. alleen heb ik wel beeld op de gewone sD kanalen(oa nl1) maar niet op de HD kanalen als NED1. Wel ontvang ik ARD en BBC HD........

 

Wat mij opvalt is dat ik bij de instellingen van de schotel een aantal user instellingen zie, die waarschijnlijk roet in het eten gooit. ik bedoel de lijst met satellieten(als 19.2 astra): menu : schotelinstellingen: daar staat tussen een volgens mij door een gebruiker opgevoerde instellingen(user 01 t/m user 04). Weet jij of het mogelijk is deze te verwijderen zonder dat de overige satellieten verwijderd worden?

 

Wel krijg ik nog vaak de melding: service fout. Weet jij hoe je deze kunt voorkomen? Verder krijg ik ook de melding bij sommige zenders: geen signaal (tuner 1).

 

Kan dit liggen aan het doorlussen? namelijk ingesteld op doorlussen ipv gescheiden. ik denk dat dit te maken heeft met de user instellingen zie hierboven.

ik denk dat ik maar eens alles naar frabriekinstellingen terugzet en de boel op nieuw inricht. Wel een gedoe hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat: maar niet op de HD kanalen als NED1. Wel ontvang ik ARD en BBC HD........

 

Dan is de ontvangst van in ieder geval Astra 1 (19.2E) en Astra 2 (28.2E) in orde. Er is nog wel iets aan de hand met Astra 3 (23.5E) want je ziet de nederlandse HD-zenders niet. Zie je de regionalen (o.a. TV oost) wel?

 

De user 1 t/m 4 zijn in principe blanco entries in de satellietenlijst voor satellieten die (nog) niet in de standaardlijst zitten. Die entries zijn meestal leeg. Ze horen er dus in normale gevallen te zijn. Ik zou de entries niet weghalen.

 

In dit geval zou ik het vervolg als volgt aanpakken.

1. Huidige zenderlijst veiligstellen op een USB-stick

2. Afstemmen op een Astra 1 zender (ARD, NED1 (SD), zodat de schotel op 19.2E staat

3. Fabrieksreset

4. Ontvanger uitschakelen met de netschakelaar achterop en 30 seconden wachten

5. Weer inschakelen, nog een keer fabrieksreset

6. Daarna oude instellingen NIET terugzetten

7. Als je USALS gebruikt: in positionermenu eigen schotelpositie invullen

8. Minimaal Astra 1, 2 en 3 op USALS respectievelijk DiSEqC 1.2 instellen

9. Overige instellingen naar eigen inzicht invoeren

10. Fastscan met instelling HD uitvoeren (er zijn twee fastscanlijstjes: één voor SD en één voor HD)

11. Nu moet je een basiszenderlijst hebben, alle zenders die in je abonnement zitten kunnen zien en de schotel moet als je zapt steeds naar de juiste satelliet draaien.

12. Indien gewenst, de zenderlijst wissen, en de oude zenderlijst op USB terugzetten. Mogelijk komen nu je oude problemen weer terug. In dat geval met een blanco zenderlijst opnieuw beginnen, of met de fastscanlijst als vertrekpunt.

 

Opmerking: de CD fastscanlijst heeft naar mijn inzicht een groot nadeel: de SD-lijst bevat de HD-zenders niet en andersom.

 

Blijf je problemen houden als geen signaal, dan zou ik de schoteluitrichting eens controleren.

 

Groeten,

 

Audioniek.

 

2x Rebox RE-8000, 1x RE-9000, 1x RE-2200 (allen Icecrypt firmware) en 1x RE-4000

Vu+ Ultimo (2xDVB-S, 1x DVB-T, image openAAF gewijzigd)

SAB Unix Triple HD (eigen E2image)

Astra 1,2,3 & Hotbird, SG-2100A rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat: Zie je de regionalen (o.a. TV oost) wel?

 

Wat mij opvalt is dat ik inderdaad geen ontvangt heb van de 23,5. Wel zie ik wanneer ik bijvoorbeeld NED1 HD selecteer dat er voldoende signaal is, alleen krijg ik de melding: service fout of gecodeerde zender. Ik zal vanavond eens de 23,5 gaan testen.

 

Is het normaal dat je wel de 19,2 en 28,2 en niet de 23,5 kunt ontvangen. Wat valt daar met een Moteck sg2100A nog aan af te stellen ? Namelijk ik krijg wel een goed signaal wanneer ik de 23,5 selecteer en vervolgens een fastscan uitvoer(SD). Ik zie dat er dan ongeveer(uit mijn hoofd) zo'n 419 kanalen worden geladen.Ook de HD kanalen.

 

Weet u wat de melding: service fout inhoudt ?

 

Nogmaals bedankt voor reactie.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit betekend Geen signaal, je moet van de Astra3 even bij de Disecq instellingen kijken, ik verwacht dat deze nog op 2/uit staat.

Als dit zo is gaat de motor niet draaien.

Succes.

 

 

Dreambox 920UHD FBC kabel tuner en 2 interne Sat tuners.

SSD 500GB

Triax 110cm met een Homemade C/KU band LNBF draaibaar tussen 80,0 oost en 67,0 west.

Triax 78cm vast met CDS Triple lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Top, ik heb de stappen zoals vermeld uitgevoerd. En ja hoor eindelijk al mijn kanalen CD kan ik nu ontvangen. Wel een gedoe.

 

Nogmaals bedankt voor de tips.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel plezier met kijken. Overigens kun je inderdaad een individuele satelliet op de Moteck aanpassen, maar dat is nogal een verhaal. Als de Moteck echter goed is uitgericht en de schotel ook, heb je dat nooit nodig.

 

Mocht je willen weten hoe het moet, even berichten, dan componeer ik een verhaaltje.

 

Groeten,

 

Audioniek.

2x Rebox RE-8000, 1x RE-9000, 1x RE-2200 (allen Icecrypt firmware) en 1x RE-4000

Vu+ Ultimo (2xDVB-S, 1x DVB-T, image openAAF gewijzigd)

SAB Unix Triple HD (eigen E2image)

Astra 1,2,3 & Hotbird, SG-2100A rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:Mocht je willen weten hoe het moet, even berichten, dan componeer ik een verhaaltje.

 

Graag, aangezien ik nu toch aan het testen ben lijkt mij dit wel leuk om toe te passen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een correctie is alleen mogelijk als de satelliet in het positionermenu op DiSEqC 1.2 staat ingesteld. Het is geen probleen om voor verschillende satellieten USALS (ongecorrigeerd) en DiSEqC 1.2 (gecorrigeerd) door elkaar te gebruiken.

Verder is alleen een correctie in azimuth (dus oost-west) mogelijk. Correcties in elevatie kunnen alleen mechanisch.

 

Het azimuth van een satelliet corrigeren gaat als volgt.

1. Kies de te controleren of corrigeren satelliet in het 'Positioner instellingen' menu bij 'Satelliet'.

2. Kies de te gebruiken tuner, waarbij geldt dat de Moteck aan die tuner moet hangen.

3. Je kunt bij 'Frequentie' met pijltje links/rechts de te gebruiken transponder aanwijzen.

4. De regel 'Positioner' moet dus op DiSEqC 1.2 staan.

5. Kies op de regel 'Positioner commando' met pijltje links/rechts de optie 'Ga naar opgeslagen positie' en druk op OK. De schotel draait nu naar de tabelpositie van de gekozen satelliet, tenzij hij daar al stond.

6. Bij 'Verplaatsen' staat standaard <<STOP>>. Kies je die regel en druk je op pijltje links dan draait de schotel één stap (circa 0.1 graden) naar het oosten; met pijltje rechts draait hij naar het westen. Na de draaiing staat er weer <<STOP>>. Beweeg de schotel nu op deze manier heen en weer totdat je het signaalmaximum hebt gevonden.

7. Kies op de regel 'Positioner commando' met pijltje links/rechts 'Satellietpositie opslaan' en druk op OK. De tabel in de Moteck wordt voor deze satelliet nu aangepast.

8. Op de regel 'Positioner commando' kun je de schotel ook naar de opgeslagen positie (punt 5) en het zuidpunt laten draaien. Verder kun je de software limieten instellen.

 

Vind je op deze manier dat je bij de meeste satellieten een paar stapjes naar dezelfde kant (oost of west) moet, dan buiten het azimuth mechanisch corrigeren.

 

Software limieten instellen gaat als volgt. Verplaats de schotel via de regel 'Verplaatsen' naar de gewenste uiterste stand in het westen. Af fabriek draait de schotel niet verder dan circa 150 graden west; daar zit namelijk de mechanische eindaanslag. In de praktijk kan het echter zo zijn dat de schotel op een eerder punt tegen bijvoorbeeld de gevel aanloopt, daar gebruik je dus een software limiet voor. Staat de schotel in het gewenste uiterste westen, bij 'Positioner commando' 'West limiet' kiezen en op OK drukken. Herhaal dit hele verhaal voor een eventuele oostlimiet. De limieten kun je met 'Limieten uitschakelen' ook weer wissen. De keuze '(Her)berekenen' zet volgens mij de fabriekstabel terug in de Moteck, maar dat weet ik niet zeker.

 

Overigens kun je van de Moteck ook de mechanische eindstops instellen; daarvoor moet je eerst de sticker bij de as op het motorlichaam lostrekken.

 

Leuk speelgoed, zo'n Moteck...

 

Groeten,

 

Audioniek.

2x Rebox RE-8000, 1x RE-9000, 1x RE-2200 (allen Icecrypt firmware) en 1x RE-4000

Vu+ Ultimo (2xDVB-S, 1x DVB-T, image openAAF gewijzigd)

SAB Unix Triple HD (eigen E2image)

Astra 1,2,3 & Hotbird, SG-2100A rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch kan je met het kleinste getal van de instellingen bij USALS kleine stapjes maken, voor mij zijn de getallen , 52,6 en 4,7 ik verander het kleinste getal met kleine stapjes om de motor iets verder of juist minder verder te laten draaien.

Mijn draaibereik is van 70,5 east tot 58 west dus het werkt gewoon.

Probeer maar eens, ik lees het wel weer.

 

ps: als voorbeeld,ik ontvang de Eutelsat W5 op 70,5 east transponder 11.210MHz.

Dreambox 920UHD FBC kabel tuner en 2 interne Sat tuners.

SSD 500GB

Triax 110cm met een Homemade C/KU band LNBF draaibaar tussen 80,0 oost en 67,0 west.

Triax 78cm vast met CDS Triple lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt, maar dan verander je de basisinstelling voor ALLE satellieten, en niet voor slechts één, en dat was de vraag van de TS.

 

Groeten,

 

Audioniek.

2x Rebox RE-8000, 1x RE-9000, 1x RE-2200 (allen Icecrypt firmware) en 1x RE-4000

Vu+ Ultimo (2xDVB-S, 1x DVB-T, image openAAF gewijzigd)

SAB Unix Triple HD (eigen E2image)

Astra 1,2,3 & Hotbird, SG-2100A rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...