Ga naar inhoud


schotelantenne van gevel verwijderen


skinner

Aanbevolen berichten

me vriendin heeft sinds oktober een schotel aan de achtergevel hangen van haar huurhuis.

deze is opgehangen in al bestaande gaten van het zonnescherm van de vorige eigenaar.

gister kreeg ze een brief dat deze van de gevel moest en op constructie geplaatst moet worden van max 1,80m hoor.

kan ik hier nog iets tegen doen? schotel hangt netjes uit zicht v/d straat en constructie van max 1,8m hoog is niet echt optie vanwege spelende kinderen in de tuin.

afbeelding is de brief die ze kreeg erover.

post-56855-1318262027,9914_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


zorg er gewoon voor dat ze aan de voorwaarden voldoet en er is niets aan de hand smile

 

allicht eens bij de buren peilen hoe deze het hebben opgelost?

**DM800PRO - OpenPli 2.0 - 500GB HDD, 1GB USB

**Triax 78tds + Multifeed + 4x ALPS LNB (13,19,23,28)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Skinner,

 

Speelt deze situatie in NL of BE? Indien NL zou ik adviseren kijk eens wat in je huurcontract staat. Maar bovenal ga eens in gesprek met verhuurder. Vraag uitstel van de termijn bijv als dit nodig is. Reden je moet eea wel kunnen realiseren. Als vriendin zenders bekijkt die niet via kabel, GSO, digitenne oid te ontvangen zijn is de trend dat medewerking moet worden verleend als daar geen zwaarwegende redenen tegenzijn (bijv veiligheid, andere montage mogelijkheid, beeld etc).

 

Vraag 2 kan vriendin vanuit tuin de sateliet ontvangen (los van de vraag of er spelende kinderen zijn). Zo ja is er een tuinschuur oid welk eigendom is van vriendin? Dan zou je daar bijv de schotel aan/op kunnen monteren. De mmax hoogte van 1,8 meter is uit de lucht gegrepen lijkt mij. Want in NL is het besluit bouwvergunning vrij bouwen van toepassing (info site pb51) en die stelt vrij plaatsen tot 3 meter hoogte gemeten vanaf voet standaard. Dus vanaf de grond 3 meter hoog maar ook vanaf platdak 3 meter hoog. Daarnaast mag de diameter schotel niet groter dan 2 meter zijn o.a. andere voorwaarden zie folder op site pb 51.

 

Volgende advies zoek rechtshulp bij verz. vakbond oid en laat die briefje schrijven met deze inhoud en geef blijk van een goed willende houding en dat je een constructieve oplossing nastreeft voor alle partijen.

 

Losse opmerking daarnaast verbied verhuurder ook alle vastopgestelde megaparasols van 3 meter doorsnede bijv. Stelt men daar constructie en materiaal gebruik eisen aan? Ben ik nog niet tegengekomen, feitelijke vergelijking is dit. Bovendien brengen deze objecten meer gevaarszetting met zich mee alsmede is daar een bouwvergunning voor benodigd. Ook al staan ze niet in de grond verankerd. Niet dat daar ooit een voor wordt aangevraagd hoor, maar als men dan toch pietluttig gaat doen dan mag men nog meer voorbeelden vragen.

 

Voor Belgie kan ik helaas niks met gelijke kracht en zekerheid stellen.

 

Groeten en succes Joop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thnx voor de info.

Zal huurcontract eens nalopen. Zie ook niet echt de reden erin staan waarom hij daar niet mag hangen. zonnescherm mocht wel gewoon.

 

Vraag1: dit speelt zich af in nederland. Zie in de directe omgeving geen andere schotels maar zal er eens goed opletten.

Zal beginnen met uitstel aanvragen aan ze.

 

Vraag2: de schotel kan ook op andere plekken los staan in de tuin. ook is een (stenen) schuur aanwezig maar dit valt dus onder dezelfde regels lijkt me.

positief punt is wel dat ik tot 3meter mag ipv 1,8m.

 

Als ik hem dus op dezelfde plek laat staan maar statief eronder zet zou ik toch klaar zijn? Uiteraard nog brief met de oplossing naar hun toe.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Skinner en DDX,

 

DDX op zich heb je gelijk echter is het afhankelijk hoe je het formuleert. Je kan bijv uitstel vragen ivm nader overleg en informatie verstrekking van achterliggende reden bijv waarom weg, die max hoogte? etc. Vervolgens nog enig overleg om tot een passende oplossing voor een ieder te komen. Dus vraag uitstel ivm de behoefte tot nader overleg en vraag ter voorbereiding op het overleg achterliggende reden en motivatie op en geef aan dat je dit nodig heb ivm orientering.

 

Als de schotel ook op andere plekken los kan staan in de tuin op een voet/plateau dan zou ik niet al te moeilijk doen en daarvoor kiezen. Als de (stenen) schuur eigendom is van verhuurder valt die onder dezelfde regels. Zo niet neem contact op met eigenaar van de schuur. Heeft de schuur een plat dak en zicht op sat dan zou je kunnen vragen om daar schotel met voet op te zetten met daaronder een rubber mat ter bescherming van het dak.

 

Inderdaad zou je tot max 3 meter mogen gaan (dit is bovenrand schotel). Echter is dit veelal niet nodig hoor! Ligt aan het zicht van de schotel op de sat. Maar kijk gerust eens rond bij wat satshops voor een voet/plateau met een bijpassende mast je zal verbaasd zijn over de mogelijkheden en opties.

 

Succes.

 

Joop

 

Als ik hem dus op dezelfde plek laat staan maar statief eronder zet zou ik toch klaar zijn? Uiteraard nog brief met de oplossing naar hun toe.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Zoek is op internet naar rechterlijke uitspraken, ik weet dat die uiteenlopen,

maar je heb een uitgangs punt waaraan de verhuurboer zich moet houden.

 

Waar je ook op moet letten is dat veel gemeenten de schotel chaos van de straatkanten weg willen hebben, openbare weg, omdat dat de buurt teveel kenmerkt, zoek zelf maar uit wat dat betekent....

 

Volgens het verdrag van Rome heeft iedereen recht op vrijenieuwsgaring.

 

Als je aannnemelijk kan maken dat de kabel niet doorgeeft waar jij belangstelling voor heb, dan kan dat een argument ten voordele van jou zijn.

Laat je niet gek maken door verhuurders.

 

In oudere kontrakten staat uiteraard niets in over schotels, tenzij de verhuurboer jou een update heeft gestuurd heeft hij geen poot om op testaan.

 

In de tijd van de hark antenne werd er totaal niet moeilijk gedaan, waarom nu wel, achtergevel, niet hoger dan 1.80 Mtr, welke janlul verzint zoiets..??

 

Tenzij de verhuurboer erzelf over begint, geen slapende honden wakker maken, geef ze een bot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: chelloanarchist
Als je aannnemelijk kan maken dat de kabel niet doorgeeft waar jij belangstelling voor heb, dan kan dat een argument ten voordele van jou zijn.
Laat je niet gek maken door verhuurders.

TS mag wel een schotel, alleen niet aan de gevel. De regel over de maximale (vrijstaande) montage hoogte is niet zozeer gebonden aan de regels van de verhuurder, als wel een mogelijke verwijzing naar de APV.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tha Great Mac,

 

De genoemde maximale bouwhoogte is zover ik kan nagaan op dit moment volledig uit de lucht gegrepen. Een ding is zeker dat het niet kan voortkomen uit de APV. APV is namelijk "slechts" een gemeentelijke verordening weliswaar vaak een 1:1 copie van het VNG-model maar zeker niet de bron voor de genoemde 1,80 meter maximale hoogte. Dit zou nl een conflict opleveren met de bouwregelgeving. Zoals eerder reeds gezegd is het besluit bouwvergunning vrij bouwen een bepalende maatgever in deze. Een installatie die niet onder de genoemde werking van het besluit valt daarvoor is slechts een lichte bouwvergunning benodigd. De APV kan en mag hier niets over zeggen. Dit is ingegeven door de werking van ons wetsstelsel. Zodra iets is geregeld in een hogere regelgeving dan mag het zelfde niet nogeens geregeld worden in een lagere regelgeving tenzij anders bepaald in de hogere wet. Dit aangaande is dit niet het geval dus is APV regeling geen optie. Zo een gemeente dit wel tracht heeft het geen waarde daar de eerste de beste procedure tot vernietiging leidt.

 

Vriendelijke groeten Joop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb in de buurt rondgekeken en zag op sommige plekken (wel andere woningcorp.) schotel op 6m hoogte hangen en aan de straatkant. Zal huurcontract nog eens nalezen wat erover in staat.

 

En ze blijkt ook een rechtsbijstandverzekering te hebben. Toch wat makkelijker om goeie brief te maken als antwoord.

 

Losse voet in de tuin word lastig vanwege spelende kinderen.

Maar zag wel voet met rubbers eronder die op het dak van de schuur kan staan. Beschadig je niets en toch veilige plek.

Staat dan alleen wel meer in het zicht als dat hij nu aan de muur hangt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Skinner,

 

Het is ook altijd goed om het e.e.a. met de ogen en vanuit het gedachtengoed van de ander te bekijken, even voor advocaat van de duivel spelen.

 

Dan zou ik mij afvragen wetende dat je voeten kan krijgen met daarop masten tot 1,5 en 1,8 meter hoogte, wat het voor probleem vormt met spelende kinderen?

 

Plaats voet stijf tegen muur met daarop een mast van bijv. 1,8 meter hoogte en kinderen lopen eronder door en je kan kinderen wel wat leren. Dus ballen etc kan je leren dat die niet tegen de schotel gegooid moeten worden. Daarmee zou de verhuurder goed weg kunnen komen.

 

Wat ik altijd zeg is dat het goed is om te weten waar je rechten liggen en wat de ander zijn verplichtingen zijn. Maar omgekeerd geldt ook. Het voeren van procedures is voor sommige leuk, maar daar zijn zelden uiteindelijk winnaars meestal 2 verliezers. Dus probeer zo lang mogelijk buiten procedures te blijven. Mocht het uiteindelijk tot een procedure leiden, moet je daar niet bang voor zijn of die uit de weg gaan. Maar wat niet hoeft moet je niet opzoeken.

 

Mijn wijze van handelen zou zijn bezie welke alternatieven er zijn. Zet alle alternatieven op een rij inclusief de huidige situatie. Je hebt er nu drie, de muur het platte dak en de voet tegen de muur. Je doel is om je vriendin haar schotel te laten behouden. Overleg met haar wat zij wilt en als optie bezie waar zij goed mee uit de voeten kan.

 

Start vervolgens het overleg met verhuurder (met ondersteuning van de rechtsbijstand) vanuit de optie alles aan de muur. Zie hoe verhuurder daar op reageert (voorspelbare reactie overigens) vraag naar de motivering en onderbouwing van het standpunt. (dit biedt jou voer voor het presenteren van een alternatief) Zet dan in op de gewenste optie vanuit de reactie dat het niet optimaal is maar (afhankelijk van eerdere reactie verhuurder) gezien het streven etc van verhuurder (aanzicht en netheid van de buurt voorkomen van schade etc blabla) dat je daar wel begrip voor heb en dus jou bijdrage wel wil leveren door deze inspanning en concessies (wellicht dat je dan ook nog een financiele bijdrage kan bedingen voor het bewerkstelligen, beetje afhankelijk van de rechtspositie van de vriendin).

 

Het is namelijk altijd goed te laten voelen dat je je heb georienteerd en dat je bewust ben van zwaktes en sterkte, maar tevens dat je ook oog voor de ander zijn belangen heb en bereidheid vertoon tot inleving. Het is een spel van loven en bieden het klinkt raar maar zo ervaar ik het.

 

Succes en hou ons op de hoogte want zo leren we allemaal van elkaar en wellicht dat jij zo weer een ander kan helpen.

 

Groeten Joop

Link naar reactie
Delen op andere sites

De schotel hangt nu achter/boven de deur. als die opengaat gaat hij er precies onderlangs. mooiste plek in een dooie hoek dus.

verder is er geen plek langs een muur om hem te plaatsen.

 

maar je hebt wel gelijk dat het het beste is om samen een oplossing te zoeken. ga proberen dat de schotel op dezelfde plek te laten maar dan op een statief te plaatsen.

 

en het is zo makkelijk om alles vanuit je eigen oogpunt te bekijken terwijl als je het van beide oogpunten bekijkt je makkelijker tot een oplossing kan komen.

 

Satkijker: die had ik inderdaad ook gevonden. maar is lastig om te vinden welke regels waar gelden. dus bv bepaald woningcorp/gemeente/provincie/overheid de hoogte wat je bouwwerk mag zijn zonder vergunning.

 

in ieder geval vast thnx voor alle info en houd jullie op de hoogte hoe het verloopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Skinner & satstarter,

 

De folder die jullie hebben gevonden is de populaire uitgave van hetgeen is vastgelegd in het besluit bouwvrgunning vrij bouwen. In deze folder heeft men netjes de voorwaarden uitgelegd wanneer een schotel bouwvergunningvrij mag worden geplaatst, zodat mensen niet een droge wettekst behoeven door te lezen. Dit is dus hetgeen waar ik eerder naar verwees. In dezelfde reeks vind je trouwens ook wanneer je een schutting, dakkapel of schuurtje vergunningvrij mag bouwen.

 

Willen jullie de tektst zelf lezen kijk dan even op overheid.nl en zoek dan naar wettekststen onder info voor overheid (zo'n soort titel van het tabblad).

 

groeten en succes Joop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...