Ga naar inhoud


[DM800HD] externe harde schijf initaliseren en nadien gebruiken om op te nemen


Vriendje Stokvis

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal

 

Kan iemand mij een stap voor stap uitleg geven hoe ik een externe harde schijf op de dreambox 800 HD zo instel dat ik op kan nemen als ik namelijk de stroom van de dreambox af zet en hierna de usb aansluit loopt het beeld van de dreambox vast wat daarna pas weer ok is als ik de externe harde schijf weer uit de usb van de dreambox haal

En wat zijn dan de vervolgstappen om het 1 en ander werkend te krijgen ???

Ergens gaat er iets mis bij mij

 

IK gebruik open pli 2.0

 

Groeten

 

Vriendje Stokvis

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Mimisiku

Heb een gelijkluidende configuratie draaien. Ook een DMM800HD-VR met een externe schijf. Waar je goed op moet letten is dat de Dreambox onthoudt welke configuratie hij had. Dus zomaar een externe HD aansluiten gaat vaak gepaard met problemen vanwege de mounting.. Ik heb het als volgt gedaan:

 

Externe HDD eerst aan de PC gekoppeld (ze zijn meestal al voor de PC gepartitioneerd en dat lust de Dreambox niet.. Via de schijfbeheer van Windows de partities verwijderd van de externe HDD...

 

Dreambox volledig uitgeschakeld! Dus niet in slaapstand!!

 

Externe HDD aan de Dreambox gekoppeld en dan pas de Dreambox laten booten. Na het opstarten via OpenPli de HDD geinitialiseerd. Bij succes de Dreambox laten herstarten en klaar is Kees...

 

Als de Dreambox vastloopt met de HDD dan is de USB spanning te laag en kun je het eventueel met een gevoedde USB hub nogmaals proberen.

 

Officieel moet het echter prima gaan omdat de spanningsopname van een HDD tegenwoordig erg gering is. Als het echt niet wil lukken, dan moet je je afvragen of je wel een officiele Dreambox hebt en geen clone. Deze laatste staan bekend om hun zeer gebrekkige voeding...

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo,

Dit stukje begrijp ik even niet, mijn vader dus ook niet, en daarom moet ik het doen. Externe HDD eerst aan de PC gekoppeld (ze zijn meestal al voor de PC gepartitioneerd en dat lust de Dreambox niet.. Via de schijfbeheer van Windows de partities verwijderd van de externe HDD...

 

kunt u mij dit stukje beter uitleggen hoe ik die patities kan verwijderen. ik weet niet hoe ik er dan bij komen moet.

 

Thys

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi...

 

de Harde schijf een een USB externe casing / kast met eigen stroombron is prima bruikbaar indien:

-de in die externe casing geintegreerde Controller van goede kwaliteit is

-de in die externe casing aanwezige harddisk van goede kwaliteit is

 

maar enigma2 wil liefst EXT 3 geformateerde harde schijven

en

windows wil of fat32 of ntfs geformateerde harde schijven

{ windows kan zelfs niet zonder extra's een linux schijf lezen / wel zien, maar niet inzien en lezen}

 

om daar toch mee overweg te kunnen bestaat het FSdrivers EXT2/3 pakket voor windows

let wel er zijn meerdere versies en niet elke werkt vlekkeloos!!!

 

in enigma2 afhankelijk van je image kun je echter de NTFS G3 drivers laden

ipkg update

ipkg install ntfs-3g

waarbij de ntfs-g3 driver expliciet genoemd moet worden

 

nadien mounten met (als voorbeeld)

mount -t ntfs-3g /dev/sdb1 /media/hdd1

 

enigma beweegt flexibeler en maakt ook lezen en schrijven van windows NTFS schijven mogelijk

andersom (tja windows)

 

let op dat is echter geen heel erg perfecte oplossing want die gebruikt nogal wat van de dreambox cpu en geheugen bronnen.

 

 

maar nu het echte probleem:

 

je trekt niet zomaar een harde schijf uit een werkend systeem

dan vraag je om problemen en kunt zelfs data beschadigen op schijf EN in je image

 

dus voor afgaand aan het fysiek afkoppelen, dient een software matig afkoppelen te geschieden (umount)

 

en evenwel voorafgaand aan het fysiek aankoppelen staat de dreambox UIT

dan fysiek aankoppelen

dan de dreambox starten

EN DAN dient wederom een software matig aankoppelen te geschieden

 

hetzelfde qua stappen is en blijft bij EXT3 of bij NTFS schijven.

 

dus allemaal lastig lastig

als je een enkel filmpie van de schijf wilt kopieren en of bewerken... !!!!

kan dat ook gewoon via het netwerk

 

met samba server configuratie aangepast in de dreambox

of

met dood normaal ftp

 

voorbeeld samba:

 

je gaat in de dreambox via het alom bekende DCC_E2.exe

je zoekt onder /etc/samba/

ziet daar smb.conf

en bewerkt die

als volgt

regel 8 is jouw thuis netwerk WORKGROUP

en onderaan voeg je het stukkie voor USB eraan toe

Code:
[global]   load printers = no   guest account = root   log file = /tmp/smb.log   log level = 0   security = share   server string = BM750 %h network services   workgroup = <jouw_lan_werkgroup>   netbios name = %h   case sensitive=yes   preserve case=yes   short preserve case=yes   socket options = TCP_NODELAY   preferred master = no ;(These stop the machine being master browser, which means that it doesn't waste time there.)[Configfiles]  comment = Configuration files - take care!  path = /  read only = no  public = yes  guest ok = yes[Harddisk]  comment = The harddisk  path = /hdd  read only = no  public = yes  guest ok = yes[uSB]  comment = The harddisk  path = /media/usb  read only = no  public = yes  guest ok = yes

 

dus toevoeging

[uSB]

comment = The harddisk

path = /media/usb

read only = no

public = yes

guest ok = yes

 

en eenmaal herstarten we de dreambox

 

dan zie je de externe harde schijf ook direct op je PC in je netwerkomgeving en hoeft nooit meer die aankoppel afkoppel procedure te volgen.

 

ciao

Comptine d'un autre été, l'apres-midi

Yann Tiersen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Bedankt voor de vele uitleg, maar helaas snap ik er helemaal niks van en mijn op ook niet. ik heb alles gekopieert en opgeslagen, zodat we het makkelijk terug kunnen vinden voor iemand die ons er bij kan helpen.

 

Groeten

 

Thys en dochter

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja, wat snap je niet?

helemaal niks dan ben je niet te helpen via teksten over stappenplan en methodiek.

 

een externe vaste schijf van de linux receiver, kun je niet aan windows hangen en uitlezen.

beginnen we daar mee.

ciao

Comptine d'un autre été, l'apres-midi

Yann Tiersen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...