Ga naar inhoud


Luchtpompen vergelijken met verschillende specs


The Iron Maiden

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

ik ben van plan om een nieuwe luchtpomp voor mijn vijver te kopen omdat de vorige is overleden.

Nu heb ik de keuze uit twee merken, maar merk A geeft de capaciteit in liters/minuut aan en merk B de maximale overdruk in kPa.

Nu lijkt het mij logisch dat er een verband is tussen deze twee waarden, maar kan ik deze eenvoudig naar elkaar omrekenen?

 

Als ik me goed kan herinneren heeft pomp A een capaciteit van 10 liter/minuut en kan pomp B 0,01 MPa overdruk leveren.

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites


Druk, overdruk, opvoerhoogte, ze bedoelen allemaal hetzelfde.

Dit is de weerstandwaarde die de pomp perszijdig kan overwinnen

en heeft niets te maken met de capaciteit (hoeveelheid te

leveren lucht).

 

Als je een dunne persleiding hebt met veel bochten en appendages

zullen deze weerstanden,opgeteld, overwonnen moeten worden.

 

Waarom kijk je niet op je oude pomp wat de opvoerhoogte is als

deze tenminste voldeed, wordt uitgedrukt in m(M)wk, (k)PA,

(m)Bar, HGcm (cm kwikdruk).

 

Vervolgens moet je bepalen of de hoeveelheid lucht in de oude

situatie voldeed. De capaciteit wordt veelal uitgedrukt in

l/s, l/min, m3/h (soms in kg/s).

 

Waarom noem je de pompen niet even, dat mag hier, geen reclame

voor winkels en bedrijven, dat niet. Dan kunnen we je wellicht

verder helpen.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had eerst een Superfish air-box 4.

Deze had 4 aansluitingen voor 6 mm slang en kon 2,5 liter/minuut per uitgang leveren.

Er zat 10 meter slang bij, maar dit was voor mij niet voldoende omdat ik de pomp ivm hinderlijke brom 's nachts in de schuur heb gezet. Hierdoor heb ik zo'n 15 meter slang nodig gehad.

 

Dit heeft prima gewerkt voor ongeveer 1 jaar, maar nu komt er geen lucht meer uit de pomp. Ik denk dat de pomp het te zwaar heeft gehad door de (te) lange slang en is doorgebrand.

 

 

Nu heb ik een andere pomp gezien, merk waterland, die 0,01 MPa druk kan leveren via een dikkere (8 mm?) slang. Deze pomp heeft echter maar 1 uitgang. Er zijn van dit merk overigens ook zwaardere modellen te koop, maar ik wil het vermogen beperkt houden ivm energiekosten.

 

Ik heb eigenlijk minimaal 2 uitgangen nodig. 1 luchtsteen in de vijver en 1 in het filter.

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er inmiddels achter dat je op deze manier de pompen niet met elkaar kunt vergelijken.

Hiervoor moet je per pomp een grafiek hebben waarin de druk tegen het volume is uitgezet.

Helaas heb ik die niet, dus moet ik iets anders gaan proberen.

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...