Ga naar inhoud


Hulp bij uitlijnen multitenne


erwind

Aanbevolen berichten

@jacobh

Ik heb bij een perfect uitgerichte Multytenne de electronische waterpas er eens tegenaan gelegd. Ook hier merkte ik dat de offset van de schotel geen 30graden is wat Technisat beweert maar 26 graden, heel dicht in de buurt wat jij waarneemt.

Dat is toch wel treurig van Technisat die duidelijk aangeeft dat de Multytenne een 30graden offset-schotel is zie:

http://www.technisat.com/nl_NL/Multytenne---Multytenne-TWIN/352-1273561569271-30/

….Klik op “Technische gegevens en je ziet staan: Offsethoek 30 graden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Inderdaad ik weet ook niet beter dat het een 30 graden offset schotel zou moeten zijn maar van wat ik lees in de fora's en zelf zie lijkt het me eerder een 26 graden. Niet dat het me uitmaakt maar je moet er wel rekening mee houden.

 

Ik heb opmoment op de meeste zenders prima ontvangst alleen TVOranje en History HD doen het niet. Ik heb de settings/zenderlijst van maart gebruikt zoals deze op dit forum te vinden.

maar mijn ontvanger ziet geen signaal. Voor het fijn afstemmen werd History HD geadviseerd omdat dit een van moeilijkere zenders was om te ontvangen. Ik zou echter wel wat signaal verwachten ipv 0%. Nu dus voor mij de vraag of het de instellingen op de ontvanger zijn of dat de schotel nog steeds niet op zijn maximum staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jacobh

Vreemd dat je TV oranje niet kan ontvangen. Kun je wel Ned.1,2 en 3HD ontvangen?

Eurosport HD en History HD zijn inderdaad met de Multytenne wat moeilijker te ontvangen bij flinke regen maar als de schotel goed op de Astra 3 staat uitgericht moet hij bijna altijd goed doorkomen. Planeta HD die het moeilijkste te ontvangen is, moet bij droog weer ook gewoon doorkomen zoals op dit moment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Dit zegt de handleiding:

 

Stel eerst de diseqc-instelling op je tuner als volgt in:

 

Diseqc: 1.0

Astra 1 (19,2 graden) op 1 of a

Hotbird (13 graden) op 2 of b

Astra 3 (23,5 graden) op 3 of c

Astra 2 (28,2 graden) op 4 of d

 

Voordat je te schotel gaat monteren moet je er voor zorgen dat je mast 4,3 graden naar het oosten helt om voor alle vier de satellieten een optimale ontvangst te hebben.

4,3 graden uit het lood komt overeen met 7,5mm scheef over een afstand van 10cm, 11mm over een afstand van 15cm, 15mm over een afstand van 20cm enz. Dit kun je dus gewoon met een waterpas en een vulblokje instellen. Gebruik vullingen aan de bovenzijde van de muurbeugel totdat de waterpas die pal op het oosten wordt gehouden, deze schuinstand aangeeft.

 

 

maar zoals ook al iemand anders aangaf werkt dit voor mij ook niet!

 

Hotbird moet op 1, Astra 19,2 op 2 Astra 23,5 op 3 en Astra 28,2 op 4 !

 

Ik heb gen problemen met NED1-2-3 en RTL4-5HD of SBS6HD, allemaal net als alles op Astra 19,2, hotbird en 28,2 signaal 90% en kwaliteit 72%...

wel problemen met de filmkanalen, hier 90% signaal maar amper 20-35% kwaliteit bij mooi weer....

Goe krijg ik dit opgelost? muurbeugel iets verdraaien naar het oosten zodat de mast niet volleig meer vertikaal staat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste satjojo

Ik wil je graag verder helpen met het optimaal afstellen van je Multytenne. Ik moet dan een paar dingen weten.

- Waar woon je ongeveer, komt niet op 20km op aan.

- Stel je hoge eisen aan de ontvangst van de Hotbird of gaat de prioriteit naar de Astra 1, 2 en 3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste satjojo

Jij woont dus op 3,3 graden oost. De Multytenne is ontwikkeld voor 7 graden oost. Je zou er goed aan doen om je mast iets naar het oosten te kantelen. Niet alleen wordt de ontvangst van de 4 satellieten gelijkmatiger, ook de skew van de lnb’s komt dan beter te staan. Zoals de schotel nu staat, staat de skew van de inwendige Astra 3-lnb 8 graden verkeert. Dat is zeker voor de moeilijke modulaties DVB-S2 8PSK die tegenwoordig gebruikt worden op de Astra 3 geen goede zaak.

Ik adviseer je dan ook de mast op een of andere manier een beetje schuin naar het oosten te laten hellen en wel 5mm per 10cm hoogte.

Dan de schotel optimaal uitrichten op de Astra 23,5 en niet op de Astra 19,2 graden.

Als je laat weten hoe je de schotel bevestigd hebt, misschien met een foto, dan kan ik je wel een tip geven hoe dat te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ sprietje...heb geprobeerd om de mast te kantelen maar esultaat blijft hetzelfde....

Ik heb verschillende aps gekocht voor de iphone zoals dish align, satfinder, dishpointer maar met een houten balkje en de iphone erop krijg ik totaal andere waarden dan datgene wat ik hier overal lees...begrijp er niks van.....

Met engelengeduld heb ik mijn multitenne toch redelijk goed afgeregeld gekregen, mmwerk, heb er zelfs jscsport+1-10 op die ik zelfs moeilijk op mijn 90cm schotel krijg in combinatie met 4 alps LNB's.....

 

Wie heeft ervaring met de apps op de iphone?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste satjojo

Hoe controleer jij of je schotel optimaal staat afgesteld?

Op welke satelliet heb jij je schotel afgesteld? Stel je veel belang in de Hotbird, dan fijntunen op de Astra 19,2. Vindt je Astra 1, 2 en 3 belangrijker, dan fijntunen op de Astra 23,5.

Ontving je voorheen ook jscsport+1-10?

Tja.., een 90cm-schotel met Alps-lnb’s er op is ook geen ideale combinatie, feedhorns van slechts 1 lambda (1x de golflengte). Daarop voldoen lnb’s met een kop van 60mm (=2 lambda) veel beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Melchiorskystar schrijft:

 

“Nou, waarom schrijf je dat boek niet?”

 

Een Multytenne heeft geen toekomst meer. Tot een paar jaar geleden was het een leuk klein schoteltje waarmee je die bekende 5 satellieten kon ontvangen maar sinds dat vooral op de Astra 23,5 veel modulaties in 8PSK FEC 2/3, 3/4 en zelfs 5/6 gaan, komt hij flink te kort bij slecht weer. Bovendien verwacht ik dat de Astra 2 aan het eind van dit jaar ook in het noordoostelijke deel van Nederland ook niet goed meer met de Multytenne te ontvangen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hij staat fijn afgesteld op 23,5

 

Heb op alle satellieten 95-100 signaal en +-75% kwaliteit op een dreambox DM800HD

 

Merk wel dat bv Film Action/Family Sun en Premiere evenals Eurosport 1 en 2 HD iets minder signaal hebben dan bv SBS6HD , VTMHD etc...

 

Met regen voorlopig weinig problemen gehad, moet wel nog eens testen tijdens stortvlaag.......

 

Vindt de ontvangst toch vrij goed en beter in vgl met een grotere schotel......

 

Kan je de kop evt ook plaatsen op een gewone Triax?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste satjojo

Hoe controleer jij of je schotel optimaal staat afgesteld?

Op welke satelliet heb jij je schotel afgesteld? Stel je veel belang in de Hotbird, dan fijntunen op de Astra 19,2. Vindt je Astra 1, 2 en 3 belangrijker, dan fijntunen op de Astra 23,5.

Ontving je voorheen ook jscsport+1-10?

Tja.., een 90cm-schotel met Alps-lnb’s er op is ook geen ideale combinatie, feedhorns van slechts 1 lambda (1x de golflengte). Daarop voldoen lnb’s met een kop van 60mm (=2 lambda) veel beter.

 

Ik heb hier een oude Platinum LNB met een ontvangstkop die 50mm breed is. Als ik deze openmaak, dan zie ik 3 concentrische cirkels met de middelste cirkel glooiend verwordend tot een soort van trechter. Wat kun je nu zeggen over het aantal lambda?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...