Ga naar inhoud


omkeerbare luchttoevoer ? hr ketel.


looney2

Aanbevolen berichten


Ben op zoek naar een nieuwe cv ketel

.

Nu stuit ik op de term omkeerbare luchttoevoer .

Wat is dit en wat is het voordeel hiervan?

iemand met verstand hier van, met een simpel antwoord?

gr. looney2

 

Een omkeerbare luchttoevoer wil zeggen dat je de rookgas en luchttoevoer boven op de

ketel kunt draaien. Het betreft een speciale adapter bovenop de ketel die je 180º kunt draaien.

 

Als normaal de luchttoevoer rechts zit dan kunt je deze naar links draaien. Zie plaatje.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank voor het antwoord.

Antwoord is simpeler dan de vraag.

meestal ligt het antwoord in de naam.

Maar de twee buizen worden toch als "één" buis (dubbele buis) samen gevoegd als deze door het dak gaat?

Wat is in dit geval dan het praktijk voordeel?

Of zie ik een (mogelijk) probleem over het hoofd.

gr.looney2

HALLO [deze text leest u alleen als u een illigale versie van windows heeft]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit het dak komt inderdaad een dubbele buis. Hier wordt meestal een adapter aangesloten

die van die ene dubbele buis (125mm) 2 buizen (80mm meestal) maakt. Als jouw ketel

aansluitingen biedt die omgekeerd is van hetgeen de adapter geeft is het verdrommeld

handig als jij jouw aansluitingen om kunt draaien.

 

Het feit dat fabrikanten deze mogelijkheden aanbieden, dat kost hun een stukje productielijn, geeft

aan dat het vaker voorkomt dat de ketelaansluitingen niet stroken met de bestaande situatie.

 

En nu zijn er mensen die denken, niet iedere ketel heeft 2 x 80mm, maar daar ging het hier niet om.

 

HG CC

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

AAAHH.

Dus die aanpassing boven op de ketel uitgang, is dus om een eventuele "verkeerde" in/uitgang van de dak doorvoer op te vangen.

In mijn geval komt de cv ketel (25 jaar oud) nu op schoorsteen aangesloten (als vervanging van verwarmingsketel + bad geiser (eigen afvoer) op een nieuwe lokatie.

Kan dus alles zelf nog bepalen.

Maar zover ik kon zien hadden alle in beeld zijnde cv ketels een omkeerbare luchttoevoer.

Ik gebruik 'm voor douchen en warmwater aftappen in keuken tegelijk,hiervoor staat een CW5.

Heb het oog laten vallen op een Vaillant HR SolidePlus VHR 30-34/3-5 Combi 30Kw (34KW ww) CW5

is dit in de regel voldoende of is het een minimale capaciteit en is een CW6 echt beter-comfortabeler.?

aangepast door looney2

HALLO [deze text leest u alleen als u een illigale versie van windows heeft]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zit altijd in een dilemma het is óf comfort óf energiezuinig.

 

Het voordeel van CW4 (bij Vaillant) is dat de minimale

cv-capaciteit kleiner is en zal het toestel langer modulerend

blijven branden (wat energiezuiniger is).

Daarnaast zijn CW 3 en 4 bij Vaillant de wachttijden <5

seconden, bij CW 5 en CW 6 is dat 11,1 seconden.

Kleine wachttijden bij de keukenkraan zijn gewenst.

 

Gebruik een thermostaatkraan bij je douche en je ondervindt

nauwelijks last tijdens het douchen wanneer er even in de

keuken wordt getapt.

Het is altijd uiteraard beter als iedereen rekening houdt

wanneer er wordt gedouched.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik een Remeha Calenta28c, fantastisch gewoon, geen tap dip als de verwarming aanstaat en als je beneden een kraan openzet sta je boven onder de douche niet in de kou. Ook de vewarming is perfect, icm met de Isense thermostaat heeft deze ketel een rendement van 91,4% in combinatie met de Remeha iSense, hoogst gemeten 92,3%, en overtreft ruim de gaskeur CW4 norm, Nominaal vermogen (50/30°C): 25,5 kW. Ik heb hem nu 2 jaar zonder problemen. Het mooie is dat je op de isense alles af kunt lezen wat op de ketel ook kan waar een groot display opzit. En niet te vergeten, hij is geruisloos, je hoort hem amper lopen, ondanks dat hij op een open ruimte op zolder staat.

 

 

VRIEND . . . . ik heb sinds kort dezelfde configuratie . . .

Maar het gebied mij te zeggen dat ik een Remeha-freak ben

maar dat wisten vele waarschijnlijk al.

 

Inderdaad een mooie combinatie maaruiteindelijk ging het hier niet om.

Ik promootte niet voor niets een CW4. Ik ben zelf pas van CW3 naar CW4

gegaan (lees Remeha oud naar Remeha nieuw) en ik vind dat een mooie

verbetering. Het bad . . . ach, dan duurt het maar wat langer. Wij wonen

met z'n tweeën dus houden rekening met elkaar. Als je kinderen hebt

daarentegen is dat wat lastiger op te voeden.

 

Kortom, CW4 is voor mij comfort zat.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik een Remeha Calenta28c, fantastisch gewoon, geen tap dip als de verwarming aanstaat en als je beneden een kraan openzet sta je boven onder de douche niet in de kou. Ook de vewarming is perfect, icm met de Isense thermostaat heeft deze ketel een rendement van 91,4% in combinatie met de Remeha iSense, hoogst gemeten 92,3%, en overtreft ruim de gaskeur CW4 norm, Nominaal vermogen (50/30°C): 25,5 kW. Ik heb hem nu 2 jaar zonder problemen. Het mooie is dat je op de isense alles af kunt lezen wat op de ketel ook kan waar een groot display opzit. En niet te vergeten, hij is geruisloos, je hoort hem amper lopen, ondanks dat hij op een open ruimte op zolder staat.

 

Dank voor je deling van jouw ervaring met de remeha.

Neem deze mee in m'n rijtje mogelijke opvolgers.

gr.looney2

HALLO [deze text leest u alleen als u een illigale versie van windows heeft]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zit altijd in een dilemma het is óf comfort óf energiezuinig. Het voordeel van CW4 (bij Vaillant) is dat de minimale cv-capaciteit kleiner is en zal het toestel langer modulerend blijven branden (wat energiezuiniger is). Daarnaast zijn CW 3 en 4 bij Vaillant de wachttijden <5 seconden, bij CW 5 en CW 6 is dat 11,1 seconden. Kleine wachttijden bij de keukenkraan zijn gewenst. Gebruik een thermostaatkraan bij je douche en je ondervindt nauwelijks last tijdens het douchen wanneer er even in de keuken wordt getapt. Het is altijd uiteraard beter als iedereen rekening houdt wanneer er wordt gedouched. HG CC

 

Con bij een cw4 geef je aan dat er een wachttijd is van <5 sec.

moet ik hier bij uitgaan van 5 sec eer de ketel pas warm water gaat leveren(dus eerst moeten verwarmen zoals een geiser)?

dan zou ook nog eens de lengte van de leiding moeten worden mee gerekend.

in mijn geval komt dat op ong. 13 meter is hier een berekening voor (x sec per meter)?

Dan zou ik eerst koffie kunnen gaan zetten als ik in de keuken EVEN warm water wil tappen :grin:

HALLO [deze text leest u alleen als u een illigale versie van windows heeft]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Con bij een cw4 geef je aan dat er een wachttijd is van <5 sec.

moet ik hier bij uitgaan van 5 sec eer de ketel pas warm water gaat leveren(dus eerst moeten verwarmen zoals een geiser)?

dan zou ook nog eens de lengte van de leiding moeten worden mee gerekend.

in mijn geval komt dat op ong. 13 meter is hier een berekening voor (x sec per meter)?

Dan zou ik eerst koffie kunnen gaan zetten als ik in de keuken EVEN warm water wil tappen :grin:

 

Effectieve wachttijd is de tijd dat een toestel 50ºC levert, dus "aan" het toestel, daarnaast geldt een tijd

die nodig is om het aan een tappunt te krijgen, die tijd is afhankelijk van de leidinglengte en de isolatie.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En heb je ook enig idee hoeveel sec. dat per meter is?

zoals eerder gezegd kom ik op 13 á 14 meter uit voor de keuken.

zou ik misschien meteen een close in boilertje kunnen plaatsen of............

gr. looney2

HALLO [deze text leest u alleen als u een illigale versie van windows heeft]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor, daar zijn tabellen voor, hier is er eentje van.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...