Ga naar inhoud


Waarom nog geen IPv6 adres voor www.sat4all.com ?


grunnsat

Aanbevolen berichten

Als ik het goed zie, dan staat de server van sat4all bij de hosting organisatie WideXS. Het lijkt er op dat WideXS in staat is om ook IPv6 adressen uit te delen, ze hebben in ieder geval het IPv6 Address Block 2001:898::/32 . Daarom vraag ik mij af waarom de sat4all server nog geen IPv6 adres heeft, de software van dit bulletinboard zou er geen problemen mee mogen hebben lijkt mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Natuurlijk kan ik dat.

  1. Het Internet gaat over naar IPv6, dat is zo duidelijk als maar kan. Je zult dus op enig moment toch een IPv6 adres er bij moeten krijgen, naast je IPv4 adres. Dus waarom niet nu als het al kan.
  2. Het actieveren van IPv6 is (zeker onder Windows) is denkbaar onspectaculair. Aanzetten, en het werkt. Verder hoef je niets te doen. Alle software op de server zou eigenlijk al lang IPv6 ready moeten zijn.
  3. Zijn er toch probleempjes, dan kun je die beter hebben met de enkele gebruikers die nu al IPv6 hebben dan met heel veel gebruikers als de ISP's in het komende jaar massaal IPv6 gaan invoeren.
  4. Het neemt bij de gebruikers van dit forum welicht ook de angst weg die er nog bestaat voor IPv6.
  5. Forum gebruikers kunnen hun ervaringen uitwisselen en elkaar helpen bij probleempjes.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Ik kan ook na het lezen van jouw reactie nog steeds geen enkele reden bedenken waarom wij ons daar nu al druk over zouden moeten maken.

 

Onze software (centos 6.0) is er klaar voor.

 

Het gaat nog jaren duren voordat je echt een IPv6 adres nodig hebt, als je al over een IPv4 adres beschikt. Wij hebben meerdere IPv4 adressen en als de hosting provider ooit de noodzaak ziet om daar IPv6 adressen aan toe te voegen, horen we dat vanzelf.

 

Alle apparatuur blijft vooralsnog gewoon downwords compatibel en IPv4 adressen die al zijn uitgegeven blijven van kracht. (Nog) nergens voor nodig dus.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me idd overbodig. Alles wat nu uitgedeeld is blijft gewoon op ip4 draaien. Het gaat er om dat als de range ip4 adressen op zijn ze makkelijk kunnen doorgaan op ip6. Dan hoeft toch niet gelijk de hele wereld ook maar op ip6 te kunnen draaien?

.:: Wisdom lies not in obtaining knowledge but in using it in the right way!! ::.

.:: Vu+ Duo @ OpenPLI 2, 2TB HDD, Triax 78cm, 13.0, 19.2, 23.5 & 28.2 Duo LNB ::.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig, naar ik begrijp staat bij Centos 6.0 IPv6 standaard aan, en moet je extra handelingen verrichten om het uit te zetten. Als je dat niet goed doet zou dat zelfs problemen kunnen opleveren, ook als je alleen maar via IPv4 communiceert. Ik vraag me dan dus af waarom je het uit zou zetten als de bouwers van Centos het standaard aan zetten.

 

Ik heb thuis één IPv4 adres van Ziggo (op de WAN poort van mijn router dus). Hoeveel echte IPv6 adressen heb ik? Stel je voor dat je achter ieder mogelijk IPv4 adres van het huidige internet nogmaals het hele IPv4 internet zou hangen, en vermenigvuldig die adresruimte met 65535, zoveel IPv6 adresruimte heb ik. Dat is voorlopig voldoende.

 

Het gaat zeker geen jaren duren voordat je een IPv6 adres nodig hebt, dat zal veel sneller nodig zijn. De zeer snel opkomende economieën kunnen alleen maar gebruik maken van IPv6, en ze moeten communiceren met de rest van de wereld. De rest van de wereld moet dus wel IPv6 invoeren, want anders kan een consument in India niet communiceren met bijv. Microsoft of HP.

 

Het gaat echter niet alleen om adresruimte, want het verschil tussen IPv4 en IPv6 is veel groter. De communicatieprotocollen van IPv6 zijn ook sterk verbeterd, want een veel stabielere communicatie mogelijk maakt. Een goed voorbeeld is IPTV. Voor IPTV is het erg handig om gebruik te kunnen maken van multicast verkeer. Alleen is het IPv4 multicast protocol een krakkemikkig rommeltje, en dat is bij IPv6 wel goed geregeld. IPTV wordt erg belangrijk in de nabije toekomst, dus IPv6 wordt dan ook belangrijk.

 

IPv6 is bij ieder OS het voorkeursprotocol, en niet voor niets. Alle grote ISP's gaan het volgend jaar IPv6 invoeren, en heel veel consumenten gaan het dus krijgen. Waarschijnlijk bij velen zelfs ongemerkt.

 

Ik werk nu zo'n 35 jaar in de ICT, en mijn ervaring is dat je nooit moet wachten met het invoeren van nieuwe technologie tot op het moment dat je het echt nodig hebt. Dan ben je te laat, staat het invoeren onder grote druk, en worden er allerlei rommelige workarounds gebruikt om het spul maar aan de praat te krijgen. Vroegtijdig beginnen, de tijd nemen om van je ervaringen te leren en om foutjes te herstellen levert een veel beter resultaat op.

 

Vraag dus eens na bij je provider hoe het staat met de invoering van IPv6, Kun je het krijgen, zet het dan eens aan voor één of twee dagen en vertel ons dat van te voren. De forum gebruikers met IPv6 kunnen dan kijken hoe alles werkt. Eenzelfde test is wereldwijd deze zomer uitgevoerd, en bleek bij slechts 0,05% van de internetgebuikers problemen op te leveren.

aangepast door grunnsat
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Ook na jouw verhaal zie ik geen enkele reden om een IPv6 adres aan de sat4all server te hangen. Die noodzaak is er simpelweg nog niet en zodra die er ooit wel komt, komt er vast wel een IPv6 adres op.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is dan heel jammer.

 

Het merkwaardige bij dit soort situaties is altijd dat men wel inziet dat het op enig moment nodig zal zijn om de nieuwe technologie in te zetten (IPv6 in dit geval dus), maar dat er dan naar allerlei redenen gezocht wordt om die invoering zo lang mogelijk uit te stellen. Waarom is mij nooit duidelijk, angst voor het onbekende misschien? Geen zin in extra werk? In ieder geval wordt er altijd gezocht naar een reden om het wel in te moeten voeren, en nooit naar een echte reden om het niet in te kunnen voeren.

 

In zijn algemeenheid zouden bedrijven die servers aan het internet hebben hangen juist nu IPv6 moeten inrichten. Nu zijn er nog maar enkele gebruikers die (zoals ik) met IPv6 werken. Richt je nu de server in met IPv6, en er gaat iets fout, dan zijn er ook maar een paar gebruikers die er last van hebben.

 

Als straks de ISP's IPv6 gaan uitrollen naar de gebruikers, dan zijn er plots veel meer gebruikers die al dan niet bewust IPv6 gebruiken. Gaat er dan iets fout bij de invoering van IPv6 op je server, dan zijn er meteen heel veel gebruikers de klos die dan ook nog niet snappen wat er aan de hand is. Bedenk daarbij dat IPv6 het voorkeur protocol is, dus zodra er een IPv6 adres terugkomt van een DNS opvraging zal dat adres gebruikt worden, en nooit het IPv4 adres als dat ook mee komt (dit alles als de gebruiker ook IPv6 heeft draaien natuurlijk!)

 

In die zin is uitstel een veel risicovollere strategie op termijn dan voorzichtig beginnen, althans dat is mijn mening en ook ervaring.

aangepast door grunnsat
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

We weten wat IPv6 is, hoe het werkt, hoe we het moeten implementeren, maar er is nogmaals geen enkele reden om dat nu al te doen.

 

Het is dus geen onwil, maar simpelweg nu nog volstrekt onnodig.

 

Zodra het wel nodig is, krijgen wij van de hosting provider een nieuwe range IPv6 adressen en staan die er binnen 48 uur (werkend) op.

 

Maak jezelf toch niet druk om niets.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog sterker! Als straks ipv6 gemeengoed wordt zullen de oude IPv4 adressen vrijkomen waardoor deze dus wederom verdeeld kunnen worden. Daarnaast is IPv4 tunneling in IPv6 ook mogelijk waardoor een site/server bzelfs onder zijn oude IPv4 én IPv6 aanspreekbaar is. Zoals Michael al zegt: er is helemaal geen noodzaak om nu al meteen naar IPv6 te springen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Michel:

 

Je hebt helemaal gelijk, het is ook nog niet nodig om een IPv6 adres toe te voegen. Dat is voor mij juist het argument om het wel te doen. Als er dan namelijk probleempjes naar boven komen in de software (omdat die bijv. niet met die lange adressen kan omgaan), dan komt dat nu naar boven en niet als je het adres wel nodig hebt. Je kunt het IPv6 adres aanzetten en uitzetten naar wens juist omdat je het nog niet nodig hebt. En werkt alles wel goed, dan levert dat toch ook geen problemen op, of wel? Dus als het wel werkt heb je er ook geen last van, en dan is de vraag waarom je het niet zou doen. Dat is een andere manier van benadering.

 

@Mimisiku:

Kun je mij uitleggen waarom je die oude IPv4 adressen weer zou willen gebruiken? Welke voordelen zou IPv4 moeten hebben als je ook IPv6 kunt gebruiken? Waarschijnlijk is de achterliggende idee dat je IPv4 snapt, en IPv6 niet? En natuurlijk kun je IPv4 door IPv6 tunnelen, net zo als je IPv4 door IPv4 kunt tunnelen. Leuk als je twee oude IPv4 apparaten hebt op twee locaties, en die met elkaar wilt koppelen. Als ik je verhaal lees dan lijkt dat op iemand die heel erg blij is dat zijn nieuwe Full HD TV ook nog in staat is om oude analoge SD zwart-wit TV te ontvangen.

aangepast door grunnsat
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een ophef over iets dat nu nog niet direct speelt en zoals al aangegeven volgens de beheerder ook geen problemen gaat opleveren. Misschien dat een kostenplaatje ook meespeelt en het feit dat je met een forum te maken hebt dat je niet offline wilt hebben om zoiets te testen. Of je moet een workaround maken wat veel tijd en energie kost die je beter kan besteden. Je hebt als Mod & Admin nog niet genoeg te doen.

.:: Wisdom lies not in obtaining knowledge but in using it in the right way!! ::.

.:: Vu+ Duo @ OpenPLI 2, 2TB HDD, Triax 78cm, 13.0, 19.2, 23.5 & 28.2 Duo LNB ::.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je nagenoeg zeker weet dat het geen problemen gaat opleveren, dan is er ook niets op tegen om het aan te zetten.

Michel heeft niets vermeld over kosten, dus ga ik er van uit dat dit aspect niet mee speelt.

Als je eerst stelt dat het opzetten van een IPv6 adres geen problemen gaat opleveren, dan zou het ook niet nodig hoeven te zijn om workarounds te maken. Het systeem off-line brengen om te testen is niet erg zinvol, je wilt toch een werkend systeem testen? Je kunt wel het adres aanbrengen, maar nog niet direct in DNS opnemen. Door dan op je eigen systeem het IPv6 adres op te nemen in de host tabel kun je testen.

 

Je ziet wel bij velen op dit forum (en waarschijnlijk ook daar buiten) een zekere angst voor IPv6. Hoe vaak hebben we al kunnen lezen dat helpdesks overbelast zullen raken na het invoeren van IPv6? Ik gebruik het nu al 2,5 jaar, en heb nog nooit echte problemen ondervonden. Ik heb wel eens meegemaakt dat een bedrijf niet bereikbaar bleek met IPv6, maar dat leek te liggen aan een te kleine MTU instelling op een verbinding.

 

Ik heb ook een vraag gesteld aan de XS4ALL gebruikers op dit forum of zij al IPv6 hebben ingesteld. Geen enkele reactie, dus ik vermoed dat slechts een enkeling het geactiveerd heeft, en de rest niet wil vertellen waarom ze het nog niet geactiveerd hebben.

 

Welke Nederlandse sites kunnen we zoal bereiken met IPv6? riijksoverheid.nl, geenstijl.nl, knmi.nl, blokker.nl, powned.tv, ipv6.telegraaf.nl, enz. En denk ook aan ipv6.google.com dat ik zelf vaak gebruik.

 

Kortom, er is heel veel koudwatervrees voor IPv6, en dat zal de voornaamste reden zijn om het niet in te stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Er is echt geen koudwatervrees of angst zoals jij het doet voorkomen.

 

Er is nogmaals gewoon nog geen enkele reden ons daar nu al druk over te maken. Zodra de hosting provider zijn IPv4 blokken gaat vervangen of gaat uitbreiden met IPv6 blokken, horen we dat vanzelf en is het vroeg genoeg om dat te implementeren.

 

Het is immers een werkje van nix.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een vraag gesteld aan de XS4ALL gebruikers op dit forum of zij al IPv6 hebben ingesteld. Geen enkele reactie, dus ik vermoed dat slechts een enkeling het geactiveerd heeft, en de rest niet wil vertellen waarom ze het nog niet geactiveerd hebben.

 

Ik zou geen flauw idee hebben hoe je dit moet aanzetten. Doe je dat in Windows? Heeft elke ISP het inmiddels? Draai zelf met Telfort en zal er absoluut geen problemen mee hebben om het aan te zetten en te testen/gebruiken. En heb er al helemaal geen angst voor om te gebruiken. Het zit er gewoon aan te komen dus denk ik als de meesten, het zal we meevallen.

.:: Wisdom lies not in obtaining knowledge but in using it in the right way!! ::.

.:: Vu+ Duo @ OpenPLI 2, 2TB HDD, Triax 78cm, 13.0, 19.2, 23.5 & 28.2 Duo LNB ::.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...