Ga naar inhoud


Op twee telefoonlijnen dubbele snelheid?


Belsat

Aanbevolen berichten

Hallo Dames en Heren!

 

Ik zit hier midden in de Ardennen op 5 à 6 km van de centrale en nogal afgelegen. Daarom is mijn download snelheid slechts 2.5 - 3 Mbps. Dit gebrek wordt steeds merkbaarder :-( Toen ik dit huis kocht waren er twee telefoonlijnen (nummers) voor resp. tel. en fax. Ik heb er één behouden. De kabel die het huis binnenkomt lijkt nog veel meer draadjes te hebben.

 

Stel dat ik de locale "PTT" (Belgacom) ervan zou kunnen overtuigen om voor mijn aansluiting meerdere draadparen te gebruiken, zou dan mijn verbinding sneller worden?

 

Als dit niet lukt, zou het dan helpen om weer een tweede nummer erbij te nemen en dan met een dubbel WAN modem beide lijnen te combineren?

 

Op dit moment heb ik een Speedtouch 585 en de verbinding wordt regelmatig gereset, met steeds ergens tussen de 2.5 en 3 Mbps als resultaat. Is er een modem wat mogelijk wat "toleranter" is?

 

Drie vragen dus, waaruit wel blijkt dat ik weliswaar de klok heb horen luiden maar niet precies weet waar de klepel hangt...

 

Vriendelijke groeten, Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Vriendelijk dank. Blijft eventueel nog satelliet over. Voor de downloadsnelheid zou dat mss helpen, maar ik ben meer bezorgd of in de praktijk van het normale internetten de latency (?) een onoverkomelijk probleem is.... Of valt dat wel mee? Heeft iemand daarmee ervaring? Het moet natuurlijk wel een verbetering zijn t.o.v. wat ik nu heb :-)

 

Ciao, Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, nogmaals dank. Dan moeten we maar verder met de riemen die we hebben...

 

Ciao, Henk (Nederbelg)

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Speedtouch is natuurlijk al wat ouder. Ik weet niet of modernere modems wellicht in staat zijn een wat hogere snelheid te halen. Een dual WAN router met twee ADSL interfaces is vrij zeldzaam, en je wilt die twee lijnen eigenlijk ook nog als één gebruiken ("binding"), en dat wordt heel lastig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Die twee lijnen als één gebruiken is sowieso zo goed als onmogelijk. Zeker met een router.

 

Met een moderner modem ga je echt geen hogere snelheden halen. Die 585 kan met gemak 8 Mbit aan en die haal je nu ook al niet.

Het probleem zit m hier puur in de afstand van de centrale naar het israpunt.

 

Hangt je modem wel pal naast het abonnee aansluitpunt (israpunt)? Liefst met maximaal 30cm kabel naar het modem...

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, geen 30 cm: De "buitenkabel" komt binnen bij de garage en gaat dan rechtstreeks naar een verdeelkast in het souterrain. Vandaar lopen verschillende kabels naar een aantal vertrekken, ook naar de tweede verdieping. Eén van die kabels is +/- 6 meter naar de huiskamer. Daar zit zo'n Belgische ADSL stekker / splitser en daarop een telefoon en de W/L modem / router. In de andere vertrekken (alleen waar een telefoon aangesloten is) zit ook zo'n ADSL stekker / splitser. Zo heb ik in de huiskamer draadloos internet voor de laptop en de VU+. Op de router is een powerplug aangesloten en in in een studeer kamer ook, voor de vaste computer van mijn vrouw.

 

Voilà! Ik vind het zelf nogal een elegante opstelling maar misschien niet helemaal optimaal :-)

 

Toevallig kwam ik vanmorgen bij de supermarkt een Belgacom medewerker tegen die nieuwe klanten probeerde te winnen. Hij adviseerde af en toe te informeren of en wanneer er in mijn dorp een moderner aansluitpunt (borne) zou komen.....

 

Vriendelijke groeten, Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Dan zou ik dat maar eens gaan veranderen.

 

Het ADSL modem plaats je daar waar de Belgacom lijn je huis binnenkomt. Daarna kan je met Wiifi en met een wel 100 meter lange netwerkkabel door je huis heen, maar dat modem moet voor goede en betrouwbare werking wel echt maximaal 1 meter van je israpunt gemonteerd worden. Zeker als de afstand naar de centrale erg groot is en het signaal op de kabel dus al niet optimaal is.

 

Ik heb toevallig vandaag nog ergens een modem verplaatst. Men had vanaf het israpunt gewoon een cat5 netwerk kabel als koperverlengkabel voor 2 aderparen gebruikt naar het kantoor boven en daar de 2 modems gemonteerd. Met de Fluke heb ik een kabellengte van 24,6 meter gemeten. Na verplaatsen van de modems ging de snelheid op de door mij gemeten verbinding van +/- 7,6Mbit naar 10,3 Mbit en was de verbinding een stuk stabieler.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanx. Is het dan mss ook beter om bij het isra punt één enkele centrale splitser (welke) te zetten voor alle telefoonlijnen die vandaar door het huis lopen? En kunnen na de router de powerplugs gewoon blijven?

 

Veel dank dat je tussen het modereren door nog tijd hebt voor mijn banale probleempje ;-)

 

Ciao, Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

De ideale situatie is als volgt:

 

Van het Belgacom aansluitpunt met een heel kort (maximaal 50 cm) kabeltje naar de ADSL splitter en op de ADSL splitter sluit je aan:

 

- op de Tel. aansluiting alle telefoonaansluitpunten aansluiten. Die mag je verlengen, splitten enz.

- op de modem aansluiting met een kabeltje van maximaal 50cm de modem/router aansluiten.

 

De powerplug wordt op een LAN uitgang van de router aangesloten en staat hier verder los van.

 

Als je de telefoonaansluitingen van Belgacom niet gebruikt, dan de splitter weg laten en direct van de Belgacom aansluiting naar de modem/router (maximaal 1 meter kabel).

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Bij twijfel een paar duidelijke foto's van de huidige situatie plaatsen. Dan is het eenvoudiger er iets zinvols over te zeggen.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanx, maar het is echt heel duidelijk. Mijn (voorlopig) enige vraag is of, als ik de Belgacom stekker / splitter als centrale splitter gebruik, deze meerdere telefoonleidingen aankan. Of is daar een "zwaardere" splitter voor nodig?

 

Ciao, Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Je kunt normaal gespoken minimaal 3 of 4 telefoons aansluiten op een normale analoge lijn. Daar heb je dus niets bijzonders voor nodig.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...