Ga naar inhoud


Vloerverwarming tips gevraagd


mauspartyhouse

Aanbevolen berichten


  • Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Dat is een probleem,je hebt zo'n 3 a 5 kW nodig, zulke kleine ketels bestaan niet. Wat je kunt overwegen is een inverter voor

koeling die ook kan verwarmen, die heb je wél in kleinere vermogens. Maar die materie is niet paraat bij mij. Wel heb je dan

de mogelijk tot koeling en da's ook niet verkeerd. Niet goedkoop allemaal maar wel mogelijk.

 

HG CC

 

Prijs is uiteraard wel relevant, alleen zit daar wel wat rek in denk ik.

Het gaat mij er meer om, dat het gebruik niet heel prijzig is. Wat wel het geval is bij elektrische verwarming.

 

Ik zoek mijzelf een ongeluk op het WorldWideWeb maar kan voor onze situatie geen goed alternatief vinden.

Dat bevreemd mij ten zeerste aangezien veel nieuwbouw in Nederland wordt uitgerust met Luchtverwarming,

en ik -stel ik mij zo voor- niet de enige ben die dit met vloerverwarming wil combineren.

 

Ik zie een gat in de markt! :)

Wie vult hem op ?

 

Ikzelf denk de oplossing te moeten zoeken in een kleine temperatuur gestuurde wamwaterketel / cv installatie-tje.

Iemand een idee of dit bestaat?

Mogelijk kan deze dan op de begane grond in of nabij de meterkast gehangen worden. Hier komt ook het aardgas het huis binnen.

 

Of zijn er betere/andere alternatieven ?

 

 

 

 

*loopt naar gang voor sloffen* :(

ET8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

neem eens kontakt op met een CV instalateur,die kunnen je precies vertellen wat er te koop is.

Bijv.die Valiant er uit,NEFIT HR- CV ketel er in met warm water voorziening,daar voor in de plaats,als er ruimte genoeg is natuurlijk.

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm dat wordt dan een hele klus.

Waterleidingen lopen er niet namelijk, en de Geyser/Ketel staat op een andere verdieping.....

 

Mogelijk een elektrische variant is beter ?

Geen afvoerkanaal nodig.... Misschien wat compacter....

Weet iemand merk/type van een Elextrische ketel, met kleine capaciteit, die geschikt kan zijn voor 40 á 50m2 vloerverwarming?

ET8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een boiler en een pomp ????????????

 

Veel verstand heb ik er niet van.....

Maar ik denk geen boiler.

Maar een Elektrische CV ketel (bijv. de Nibe EK15).

 

Dit lijkt me qua gebruik een goedkopere oplossing dan elektrische vloerverwarming dmv matten.

Al ben ik er nog niet achter hoe ik het verbruik tijdens gebruik icm de energie kosten moet berekenen.

(Nibe EK15 als voorbeeld nemend)

ET8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is en klinkt een beetje onorthodox maar je hebt wel errug kleine ketels

die worden toegepast in campers. Ik hoorde laatst een collega erover die

een camper heeft. Maar dat is (uiteraard) geen HR. Indien je daar interesse

in hebt wil ik daar wel iets over navragen.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is en klinkt een beetje onorthodox maar je hebt wel errug kleine ketels

die worden toegepast in campers. Ik hoorde laatst een collega erover die

een camper heeft. Maar dat is (uiteraard) geen HR. Indien je daar interesse

in hebt wil ik daar wel iets over navragen.

 

HG CC

 

Bedankt voor je hulp, ik ben alleen niet technisch onderlegd om te kunnen beoordelen of dit uitkomt kan bieden....

Ik zal eens wat installateurs vragen te adviseren, en zal jou optie hierin meenemen.

ET8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf van hetelucht (2 enorme brink luchtverwarmers) overgestapt naar CV. Een huis gekocht waarin aanvankelijk heteluchtverwarming aanwezig was. Nog nooit een gasmeter zo snel zien lopen!

 

In de woonkamer zijn convectorputten en radiatoren geinstalleerd, op de eerste verdieping radiatoren. Aanvankelijk werd bij ons ook vloerverwarming voorgesteld, sleuven frezen in aanwezige travertin vloer en dan hout (speciale vloer voor vloerverwarming) er over heen. Niet gedaan, omdat ik ook twijfelde over de efficiencie (geen zin om de kruipruimte te verwarmen) en geen zin had om weer een nieuwe vloer te leggen. Ik heb vroeger in een jaren-50 huis gewoond waar je overal buizen van de verwarming zag lopen, ik kijk nu alleen tegen re radiatoren aan, buizen lopen onder de vloer of door knieschot.

 

Gisteren de verwarming op de begane vloer in actie gezien en dat werkte prima (verassend snel)! En een extra kamertje/berghok er bij doordat al die Brink apparatuur is vervangen door een CV ketel in de bijkeuken.

 

Succes in ieder geval met alle keuzes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf van hetelucht (2 enorme brink luchtverwarmers) overgestapt naar CV. Een huis gekocht waarin aanvankelijk heteluchtverwarming aanwezig was. Nog nooit een gasmeter zo snel zien lopen!

 

In de woonkamer zijn convectorputten en radiatoren geinstalleerd, op de eerste verdieping radiatoren. Aanvankelijk werd bij ons ook vloerverwarming voorgesteld, sleuven frezen in aanwezige travertin vloer en dan hout (speciale vloer voor vloerverwarming) er over heen. Niet gedaan, omdat ik ook twijfelde over de efficiencie (geen zin om de kruipruimte te verwarmen) en geen zin had om weer een nieuwe vloer te leggen. Ik heb vroeger in een jaren-50 huis gewoond waar je overal buizen van de verwarming zag lopen, ik kijk nu alleen tegen re radiatoren aan, buizen lopen onder de vloer of door knieschot.

 

Gisteren de verwarming op de begane vloer in actie gezien en dat werkte prima (verassend snel)! En een extra kamertje/berghok er bij doordat al die Brink apparatuur is vervangen door een CV ketel in de bijkeuken.

 

Succes in ieder geval met alle keuzes!

 

Jeetje wat een operatie moet dat zijn geweest.

Bij de oplevering van de woning zeker al laten doen ?

Ik moet er niet aan denken dat dat nu in mijn mooi gestuckte en afgewerkte woning gedaan moet worden.

En het zal ook wat kosten.

 

Ik heb inmiddels een raming op afstand gekregen van een installateur.

cv ketel (hr) incl leidingen en 50m2 vloerverwarming (sleuven in beton) +/- EUR 2900,-

 

Naast het bedrag wat ik aardig hoog vind voor het doel, gaat toch tegen mn natuurlijk in om dan een perfect functionerende Geyser weg te moeten gooien.

Maar even goed over nadenken, maar ik denk niet dat we dit doen......

ET8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mauspartyhouse,

 

Om te beginnen; ik heb een aantal jaren geleden zelf ook voor deze keuze gestaan. Heb ook een Brink Alure, bij mij een prima en zuinige hete-lucht verwarming. Omdat de oplossingen me toen toch te ingrijpend leken heb ik géén vloerverwarming aangelegd, en daar heb ik eigenlijk nog steeds een beetje spijt van. Toen is er wel een nieuwe plavuizen vloer gelegd, en die ga ik nu echt niet meer slopen.

 

Er zijn volgens mij een paar alternatieven:

In alle gevallen (behalve electrisch) moeten er sleuven in de vloer en vloerCVslang worden geplaatst. Deze kosten heb je bij elke oplossing.

 

1. afscheid van de hetelucht verwarming, een moderne HR+ water CV, overal radiatoren en een verdeelstation met thermostaat afgestemd op het aantal m² vloer dat je wilt verwarmen. Dure ingrijpende oplossing, waarschijnlijk wel de beste. Misschien kun je voor die Alure 2e hands nog een leuk prijsje vangen.

 

2. er was destijds een italiaanse hetelucht combi CV op de markt die zowel hete lucht als warm water produceerde. Ik kan het merk niet meer zo gauw vinden, ben bang dat hij kwalitatief niet zo goed is als Brink. Je Alure vervangen door zo'n ketel is natuurlijk ook een aardig prijskaartje.

 

3. Er bestaan warmtewisselaars (soort radiateur in een kast )daar blaast de hetelucht van je Brink doorheen, en tegelijkertijd wordt er water doorheen rondgepompt en door de vloerleidingen. Je hebt hierbij nauwelijks energie verlies, alle warmte blijft in huis, alleen een watercirculatiepompje, maar dat moet toch altijd bij vloerverwarming.(waarschijnlijk goedkoopste oplossing)

 

4. een extra keteltje zoals boven beschreven, kan goed, maar is wel extra rookgas afvoer (energieverlies)

 

Ik wens je veel wijsheid.

 

Grtz H-O

Meten is weten, maar vaak doe je meer met ongeveer.

--- Strong 8000 --- Humax 5400 --- Dream 600 PVR ---

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tnx H-O voor je bericht.

Wij zijn ook aardig tevreden over het lv systeem.

 

Bevreemd me dat niemand nog een elektrische ketel heeft geadviseerd.

Uiteraard duurder in gebruik maar wel compact, en flexibeler te plaatsen (geen gasleiding / afvoerkanaal nodig).

Ik kan mij zo voorstellen dat dit soort spul in Europa wel te krijgen moet zijn, alleen in Nederland zijn we dacht ik erg aardgas minded.

Ik zal de warmtewisselaars optie eens onderzoeken.

ET8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even op dat electrische idee ingaan:

Electrisch verwarmen is met de KWh prijs in Nederland België nauwelijks interessant. Reken maar eens uit wat een huis electrisch verwarmen hier kost.

Dat gaat goed in landen met goedkope stroom zoals Noorwegen en Zwitserland.

 

Maar als je er voor zou kiezen waarom dan de omweg van een ketel, een electrisch matje onder de plavuizen gaat technisch gezien het makkelijkst.

Als je het alleen zou toepassen in bijvoorbeeld een badkamer waar 't maar een uurtje aanstaat is het wel een leuke oplossing.

Maar continue een paar KW je woonkamer in pompen is niet te betalen.

 

grtz H-O

Meten is weten, maar vaak doe je meer met ongeveer.

--- Strong 8000 --- Humax 5400 --- Dream 600 PVR ---

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tnx H-O voor je bericht.

Wij zijn ook aardig tevreden over het lv systeem.

 

. . . . Bevreemd me dat niemand nog een elektrische ketel heeft geadviseerd. . . .

 

Omdat elektrisch 3 x duurder is dan aardgas zal ik nooit iemand aanbevelen.

Daarentegen zijn de installatie-kosten wél véél minder.

 

Maar dan kun je net zo goed en goedkoper in aanschaf elektrische vloerverwarming nemen

daarnaast is dat ook dunner in vloer opbouw. Maar blijft het feit dat elektrisch stoken imo

geen optie is vanwege de maandelijkse terugkerende hoge(re) kosten, jaar in . . . jaar uit.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...