Ga naar inhoud


probleem met teruglezen gebrande CD-R


The Iron Maiden

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

ik heb een vreemd probleem met een cd writer in een laptop.

Het branden van CD's lijkt goed te gaan, maar als ik de CD wil lezen in de laptop is het net alsof er niks op staat.

De CD werkt wel goed in een stereo installatie. Ik heb hiervoor Ashampoo Burning Studio Free gebruikt.

Ook als ik een andere programma (Nero Kwik Media) gebruik heb ik hetzelfde probleem.

 

CD's die een jaar geleden zijn gebrand (foto's) zijn wel terug te lezen in de laptop. Het gaat in beide gevallen om hetzelfde type Philips CD's.

 

Het gaat overigens om een CD writer, DVD's kunnen er niet mee geschreven worden.

 

Wie weet er wat er mis kan zijn?

 

mvg,

The Iron Maiden

aangepast door The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites


Misschien toch eens een schoonmaak beurtje?

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een domme vraag,maar is dit gewoon een kwestie van de optiek van de CD writer die zichtbaar is als de lade open staat schoonmaken met een watenstaafje en een beetje alcohol?

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een andere vraag dan. Is hij op een andere pc/laptop wel te lezen?

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een goed merk CDR. zoals taiyo yuden, gebruikt met een brander die er goed mee overweg kan, kan een langzamere snelheid juist mindere kwaliteit geven. Die problemen heb je juist met goedkope rommel waarvan je nooit zeker wat de fabrikant is en wat erger is waar de gemiddelde brander geen goed brandprofiel van heeft zodat de sterkte van laser geoptimaliseerd kan worden.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heeft voorheen (een jaar geleden) gewoon goed gewerkt. Een CD-R van een paar jaar oud kan zonder problemen worden gelezen.

 

Zou het kunnen dat de laser power calibratie niet meer goed werkt?

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik nog veel/regelmatig DVD's brandde kocht ik gewoon elk jaar een nieuwe. De kosten zijn het niet (€25) en het bijkomende voordeel was dat je altijd de nieuwste mogelijkheden en snelheid had.

 

Bij een laptop is dat wat lastiger en duurder. Het is een CDR brander dus waarschijnlijk toch wel op leeftijd dus ik denk dat slijtage/vervuiling toch wel in het spel komt, vooral aan de leeskant. Als er gerookt wordt in de omgeving is dat zeer nadelig.

 

Maar ik heb nog niet gezien of er in een andere computer wel wat gelezen kan worden geloof ik ;)

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@The Iron Maiden,

 

 

 

Zou het kunnen dat de laser power calibratie niet meer goed werkt?

 

 

 

Daar lijkt het wel op, het begint vaak met niet meer kunnen lezen, daarna gaat het met het branden ook fout.

Dit laatste kun je controleren door een CD schijfje eens goed te bekijken na het branden, het lijkt er op dat er minder diep wordt ingebrand, wanneer het nog erger wordt ziet het er uit of het brandproces de gehele CD versmeeert, de gehele CD wordt wazig als het ware, gr.

 

Zilverster.

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...