Ga naar inhoud


Van Telenet naar satteliet?


BrilliantLoser

Aanbevolen berichten

Hey,

 

Na de laatste verlaging van het analoge aanbod, ben ik toch serieus aan het overwegen om het laatste restje Telenet buiten te gooien. Politiekers in Vlaanderen gaan toch niets doen aan deze duopolie.

De vraag is echter of dit volledig mogelijk is.

Ik heb de faq doorgelezen, maar verscheidene artikels zijn toch al 6 jaar oud en sommige links werken niet, dus vandaar deze vragen.

 

Wat wil ik?

- voornamelijk (engelstalige) series en films kijken, sport is absoluut niet nodig. Ik zie dat er veel bbc, itv en cnbc zenders fta zijn. Op welke satteliet zitten die?

- nieuws kunnen bekijken; is VRT fta op satteliet? (en welke?)

- de kinderen willen natuurlijk ook wat kunnen zien, voornamelijk om deze reden dacht ik aan tvv, dan is er ook wat Nederlandstalige inhoud.

-momenteel 1 tv aansluiten, later mogelijk 2, maar zeker geen 3 of 4.

 

Ik dacht dus TV Vlaanderen te nemen, het basic aanbod (zelfde prijs als de kabel nu). Maar nu lees ik hier heel wat ontevreden verhalen over tvv. Kan je die even toelichten?

 

Ivm hardware: ik lees dat je naar het oosten moet richten. Dat komt goed uit, want daar is mijn garage en kan ik dus gemakkelijk al 2m hoger de schotel plaatsen. Is dit dan voldoende hoog, of moet die nog hoger?

Wat heb ik van schotel en lnb etc nodig om tvv en bbc, itv en cnbc te ontvangen?

Zijn er nog andere zenders die interessant kunnen zijn voor mij?

 

Veel vragen, alvast bedankt voor de antwoorden!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Net zoals ik bij iedereen nu doe die me die vraag stelt , raad ik hun nu tvv resoluut af. Aangezien je niet zeker bent of het feilloos blijft werken (met het geknoei op de kaarten enz ) .

vu+ ULTIMO, SAB titan II, triax 88 cm , multi feed houder triax , 4 vizyon quad lnb's 0,1dB , astra1,2,3, hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kan voor de britse zenders een schotel overwegen, die zitten op Astra2 (28,2°); hiervoor heb je geen TVV nodig

voor de VRT kan je misschien beter overwegen om een dvb-t oplossing te zoeken; helaas heb je geen Vlaamse commercielen

voor de kinderkanalen is er natuurlijk wel een issue, maar ketnet zal toch een volwaardige zender worden

je kan dan mss toch overwegen een light abo te nemen.

 

het intern delen lukt ook al niet meer; die mogelijkheid hebben ze sinds kort ingeperkt...

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 jaar geleden telenet vervangen door satelliet + TVV en alles werkt hier zoals verwacht.... Vooral astra 2 (28° oost) met britse FTA zenders is een goudmijn!

sony 50W656A, comag SL100HD pvr, triax 88 cm voor astra 1, 2, en 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zenders van BBC, ITV zitten op de Astra 2 op 28,2° Oost. Dit is voor jou zeker een aanrader.

 

TV-Vlaanderen is een ander verhaal. TVV zit op 2 verschillende satellieten nl de Astra1 op 19,2° Oost en de Astra3 op 23,5.

Op de ene zitten voornamelijk de SD kanalen op de andere een deel SD en HD (kan je zien in de zenderlijst van TVV).

 

Dat betekent dat je dus minimaal 3 koppen nodig hebt.

 

Maaaar: als je 2 ontvangers wil aansluiten, dan moet je koppen hebben met 2 aansluitingen, voor elke TV 1.

 

Als je wil opnemen, wat perfekt mogelijk is met een geschikte ontvanger, ben je best af met een ontvanger met minimaal 2 ingebouwde Tuners.

 

Je hebt dan echter een 3 de antenneaansluiting nodig. En dan moet je meerdere uitgangen hebben voor elke kop en bijhorende schakelaars.

En voor elke ontvanger/tuner een bijkomende kabel.

 

Eens je voor een bepaald systeem gekozen hebt vb 1 ontvanger en je wilt er achteraf een bijzetten, moet je niet alleen een kabel bijtrekken

maar moet je ook minimaal je koppen vervangen door koppen met 2 uitgangen, (of 4 naargelang het aantal ontvangers/tuners)

 

Je kan natuurlijk vertrouwen op TVV, maar TVV is géén betrouwbare partner. Op hun website wordt over een groot aantal zaken gezwegen.

 

Als je echt géén eisen stelt, kan je stellen dat ze min of meer goedkoop zijn.

 

Wat heb je met een TVVlaanderen set:

- Astra1 en Astra3 voor 1 ontvanger met een hoop beperkingen.

Dus géén BBC, en beperkte weergave van de opnames. Wil je BBC erbij moet ja naar de Triple-Sat (maar is wel duurder)

 

Je moet ook een USB-stick of externe harde schijf aansluiten voor opnames of pauzeren.

 

De opnames gebeuren gecodeerd. Dus ze zijn slechts beperkt houdbaar. Je moet ze achteraf laten decoderen om ze langer te bewaren of om ze

op je PC te kunnen gebruiken... De geleverde ontvangers van TVV hebben slechts 1 tuner.

Je kan 1 kanaal bekijken en 1 opnemen. ALS ze op dezelfde transponder zitten !!! Dus niet 1 kanaal op 1 transponder, en een kanaal van een andere...

De ontvangers zijn blijkbaar niet uitgerust met een Ethernet aansluiting, dus via het netwerk kan je ze niet gebruiken.

 

 

Als je TV Vlaanderen beu bent en je wilt de ontvanger verder gebruiken voor FTA-zenders, ben je echter verplicht om je TVV kaartje te behouden:

- zonder kaartje geen FTA...

 

Je kan als voordeel beschouwen dat je zenderlijsten upgedate worden door TVV via de ontvanger, maar als je andere koppen gebruikt dan Astra1, 2 en 3 of je hebt een motorgestuurde, dan heb je bijkomende problemen met de kanalenlijsten... die je zelf moet oplossen...

 

Je kan achteraf géén tweede ontvanger aansluiten.

 

Je kan in de handel ook ontvangers kopen en die hebben deze nadelen niet, alleen moet je zelf je kanalenlijst up to date houden.

Hier is ook een maar bij:

 

Tot eind verleden jaar was dit een geschikte oplossing, alleen is TV-Vlaanderen begonnen met een sabotage aktie tegen niet door

hen verkochte ontvangers. Je moet er rekening mee houden dat als je een zo'n ontvanger hebt dat iets wat normaal lijkt, plots niet

meer werkt of zelfs onmogelijk wordt gemaakt door TVV.

 

Enkele voorbeelden (over een tijdspanne van 6 jaar)

 

TVV is begonnen met SD op de 19,2° E.

Daarna moest je een dubbele LNB installeren, want ze hadden een deel van de zenders op Astra 3, de 23,5° E gelegd.

Dus gooi weg oude LNB.

Dan zijn ze begonnen met HD. Kan je dus terug voor nieuwe ontvangers zorgen...

Je kon de oude nog gebruiken voor de SD-ontvangst.

 

Wel, houd er rekening mee dat TV-Vlaanderen voor de nabije toekomst gaat overschakelen van SD naar 8QPSK, en dan

kan je de SD-ontvangers weggooien of enkel gebruiken voor FTA.

 

En geloof me dat ze nog meer plannen hebben, hiebij denk ik aan CI+.

 

VRT, Ketnet Canvas, zijn inbegrepen in het pakket en zijn NIET vrij te ontvangen via Satelliet, je MOET dus een TVV abo hebben.

LaUne, LaDeux en LaTrois, zitten daar niet in. Je moet een abo hebben bij Telesat. Op de ontvangers van TV-Vlaanderen zit blijkbaar

GEEN CI-module of 2de kaart aansluiting dus bij die ontvangers gaat dit niet.

 

Meerdere ontvangers:

behalve dat je LNB's met een tweede (of derde) antenne aansluiting nodig hebt, heb je ook nog het probleem dat op elke ontvanger

een kaart nodig hebt.

 

Een FTA ontvanger is een pak goedkoper maar je hebt voor TV-Vlaanderen een Card-slot nodig om je kaart in te steken.

Of een CI-module slot.

 

Tot nu toe kon je eigenlijk met één abo verschillende ontvangers voorzien van een kaart.

Er zijn 2 systemen die je hiervoor kan gebruiken

nl

- SmartWii of Clone

- interne Cardsharing via het lokaal routertje van Internet.

 

De Smartwii of de Clone hebben een stationnetje met voedingsadapter en kaartlezer. Er zijn drie of meerdere kaartjes bij die een

zendertje/ontvangertje bevatten en die je in het Card-slot kan steken. De TVV kaart gaat in het stationnetje en zo kan je op een quasi

onbeperkt aantal TV's kijken kijken met een kaart. Dit zou dus ook op de TVV ontvangers moeten werken.

 

Net zoals op veel van de recente (HD)ontvangers die je vrij in de handel kan kopen en die de kaart via het lokaal Intranet delen, dus

via een internet router. De ontvangers van TVV hebben géén ethernet aansluiting, dit om te vermijden dat je de kaart voor twee ontvangers

zou gebruiken.

 

Dit was tot nu toe mogelijk, en TV Vlaanderen heeft dit argument steeds gebruikt tegen de concurrentie.

 

Maar nu blijkt dat ze een héél onbetrouwbare partner te zijn: van dag op dag hebben ze de mogelijkheid om intern te delen beperkt tot 4

kanalen gelijktijdig op de hoofdkaart (en in Nederland zeker, maar ik vermoed dat het in Vlaanderen ook zo is, tot 2 op een bijkomende kaart),

 

Een heel pak ontvangers hebben nu al problemen bij normaal te kijken (op 1 zender) laat staan meerdere opnames maken...

En het is waarschijnlijk een kwestie van tijd maar op de hoofdkaart mag je binnekort verwachten dat ze die ook gaan terugzetten naar 2 kanalen

gewoon om meer kaarten te verkopen...

 

Als je toch het spelletje zakken vullen van TVV wil meedoen dan werkt het zo.

 

Als je geen pakket koopt van TVV:

 

Je koopt 1 kaart maar je bent verplicht om de CI-module erbij te nemen 129€.

Je hebt het pakket Basic Light met een beperkt aantal zenders. Wil je meer zenders, dan heb je ook duurdere paketten.

 

Wil je een tweede TV, moet je de bijkomende kaart van 2,5 € abonnementsgeld er bij nemen.

Maar let op dat is een pakket met enkel de zenders zoals bij Basic Light.

 

Wil je toch alles op je tweede TV bekijken dan kost dit je een tweede abonnement, met 2de kaart én CI-module.

 

Vergelijk het dan maar eens met de andere aanbieders... en houd dan ook rekening met de kosten die je moet doen voor

je installatie. Als je tevreden bent met een Camping-provider zoals TVV nu is, en je bent tevreden met 1 TV en de basiszenders

en je bent akkoord met een ontvanger waar TVVlaanderen beslist wat je mag kijken en wat niet dan kan je er over nadenken...

 

Je loopt echter ook het risico, dat TV-Vlaanderen door het buitengooien van hun klanten, zoals nu ,afstevent op een faillisement.

Dan sta je daar met je ontvangers.

 

Veel opties heb je niet in Vlaanderen: of Belgacom of Telenet...

 

Je hebt ook nog DVB-T. (Dus via antenne)

Je kan hiermee VRT en Ketnet Canvas vrij ontvangen. Dit vereist een TV met ingebouwde DVB-T ontvanger of een uitwendige

DVB-T ontvanger (Het bakje dus)

 

De antennes zijn meestal voor binnenshuis. Een soort bierblik met een antenneversterker in. Is de ontvangst onvoldoende moet je wel

een buiten antenne hebben. En dan kan je kiezen tussen een met versterker of zonder. Alleen dit zijn over het algemeen

richtings-antennes (dus zoals vroeger). Als je ontvangst behoorlijk is, moet je echter niet te hoog gaan dus geen hoge mast.

 

Nederland 1, 2 en 3 zijn ook vrij te ontvangen net zoals LaUne, LaDeux en LaTrois. De Nederlanders kan je mogelijks met een bierblik

ontvangen dichter bij de Nederlandse grens, voor de franstalige is dit dicht bij de taalgrens. In het andere geval heb je dus buiten

antennes nodig. Het probleem zit hem hier dan in, dat je weinig keuze hebt in Bierblik antennes geschikt voor buiten. Je moet dan

met een draaibare antenne werken, of je moet dan verschillende antennes kunnen koppelen. Er is een antenneversterker bij Wisi

met 2 UHF ingangen, maar die heb ik zelf nog niet uitgetest. Ik heb momenteel 3 buitenantennes, en het koppelen met een omgekeerde

splitser geeft te veel verzwakking. (Ben nu zelf een antenneversterker aan het maken met 3 UHF ingangen, maar dit is niet voor iedereen

weggelegd)

 

Dus voor DVB-T heb ik hier ontvangst van VRT, Ketnet Canvas, VRT+ en Ketnet Canvas + (voorlopig), Nederland 1, 2, 3, La Une, La deux, La Trois

en Euronews (Franstalig)

 

In Nederland hebben ze behalve Nederland1, 2, 3 ook nog Digitenne: daar heb je ook nog commerciele zenders op maar dit werkt met een ontvanger

met zo'n module als TVV en zo'n kaart mits betaling. Vlaanderen heeft dit ook: Telenet heeft de zendruimte "gehuurd" en zend NIKS uit, waarvoor dank... (geldwolven :sick: ) De politici vindt je ergens waar de camera's zijn...

 

Er dient ook bij gezegd dat daar nog weinig HD bij te bespeuren is.

 

Ik wil niet helemaal pessimistisch klinken, maar ik zou, zelfs als je beslist om geen TV-Vlaanderen te nemen, toch eens te experimenteren met een

satellietschotel op de 28,5° E, voor BBC en ITV maar ook voor zenders als Movies for Men, True Movies, CBS-Action, CBS drama. Die zenden veel

films uit (soms ook oudere, maar ja...)

 

Hou je van Schlagers, kan je echter wel terecht op de 19°. (Das Erste (HD), ZDF (HD), WDR, MDR, NDR, HR...)

Als je het niet te duur wil maken kan je hiervoor een FTA ontvanger aanschaffen, zelfs op een Scart pug-in, maar daar zit wel een lamentabele

afstandsbediening bij. maar ze werken wel... (20 € in Duitsland met verzendkosten, als het nog zo is)

 

DVB-T en satelliet kan je op één kabel zetten, maar je hebt dan wel een versterker met bijhorende voeding nodig op je DVB-T

en je moet daar ook een DVB-T injector hebben (of een switch met bijkomende DVB-T ingang)

 

Ik weet dat je nu nog meer verward zal zijn als hiervoor maar dan moet je alles zien op een tekening, en dat neemt veel tijd in beslag...

 

Ik kan je doorverwijzen naar de TV Vlaanderen.doc, waar vanaf blz 4 een uitleg staat over sat-ontvangst, die is niet compleet,

maar dat zal je al een inzicht geven.

 

http://www.sat4all.c...attach_id=99839

 

Wat betreft uitlijnen van je satelliet kan je ook terecht op deze website (ik hoop dat die geen problemen geeft)

 

http://www.satcomres...ith-Google-Maps

 

Je moet wel je satelliet ingeven en je woonplaats

 

Groeten

 

Eddy Vl

Link naar reactie
Delen op andere sites

@BrilliantLoser

 

wawwwwwwwwww... een betere uitleg dan deze van Eddy zul je wel nooit meer ergens tegenkomen! Maar zijn verhaal klopt wel. Daarom heb ik voor FTA satelliet gekozen, aangevuld met FTA dvb-T voor één en canvas. Met ontvangers die me nooit in de steek zullen laten... TVV beschouw ik slechts als een onbelangrijke aanvulling met (grotendeels waardeloze) zenders waarvan ik gebruik maak zoals een "video-on-demand" programma kan werken.

sony 50W656A, comag SL100HD pvr, triax 88 cm voor astra 1, 2, en 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, dat zijn al heel wat nuttige reacties.

Dvb-t heb ik nu al. De eerste keer dat ik mijn antenne aansloot had ik direct de vrt's van Schotes heel goed binnen en de Nederlandse zenders met iets mindere kwaliteit. (binnenshuis). De volgende keer dat ik keek was het al een pak minder...

Ik zie wel dat dat versterkertje voor die antenne slechts 5 watt is of zo. Mijn broer zei dat hij er had gezien van 40 watt, kan dat kloppen.

 

Tvv lijkt dus inderdaad niet zo betrouwbaar. Ik heb geen behoefte om meerdere tv's aan te sluiten, zelfs opnemen heb ik nog nooit gedaan. (het internet is mijn videorecorder!) maar als ik verscheidene honderden euros investeer in schotel, lnb en decoder, dan wil ik ook wel dat dit verscheidene jaren mee gaat.

 

Ik denk dat ik nog even ga afwachten. We gaan namelijk verbouwen en op zolder wonen waar er geen kabel binnenkomt. Eens zien of de vrt's via dvb-t en series en films via dvd ons genoeg kunnen boeien. (teveel tv kijken is ook niet goed)

Misschien dat er over een half jaar wat meer aanbod via internet is, zoals Netflix in de us.

 

Exit: als ik geen interesse heb in tvv, maar wel de engelstalige zenders kom ik dus toe met een simpele set met 1 kop? Die ik waarschijnlijk goedkoop 2dehands kan kopen, want iedereen moet nu upgraden :-)

aangepast door BrilliantLoser
Link naar reactie
Delen op andere sites

1. ik woon 3-hoog in antwerpen en heb voldoende aan een verticale staafantenne voor één en canvas via dvb-T. Als een binnenantenne niet voldoet, kijk dan naar Digitenne in Nederland...

 

2. een goeie FTA decoder met PVR mogelijkheid is nieuw te vinden vanf 100 à 150 €...

 

Succes

sony 50W656A, comag SL100HD pvr, triax 88 cm voor astra 1, 2, en 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat tv vlaanderen die CI module nog niet invoert. Heb zelf pas een kaartje gekocht zonder die module. Nu als ze die invoeren ga ik mijn abonnement beëndigen en terug naar de kabel. Kijk ik enkel naar de fta kanalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Eddy in zijn superuitleg al zegt ivm het faillissement van TVV kan ik best beamen.

Als je straks per kaart maar max. 2 zenders kan "bewerken" en even later eventueel verplicht zou worden om dan nog eens met hun decoders te werken boeten ze ZWAAR in tov Telenet en zelfs Belgacom. Hebben ze ook nog het nadeel van de schotel die aan de gevel hangt, of in de tuin staat en dan nog eens weersgevoelig is.

Bij Telenet kan je tegenwoordig toch 2 zenders opnemen EN naar een derde kijken (of voorlopig nog een deel analoog)

 

Eens benieuwd. De kabels van Telenet blijven alleszins liggen waar ze liggen hier. Ben de overstap van Telenet naar TVV toch ook aan het overwegen, maar ik heb alle hardware al incl. VU+ ontvanger(s)

 

Veel succes.

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben een tijdje geleden overgestapt, van TVV naar Belgacom tv en heb dat nog niet beklaagd. Gisteren nam ik 3 progammas gelijktijdig op en keek dan nog naar een andere zender. Ik heb wel mijn sateliet instalatie behouden en kijk naast Belgacom tv nog fta op sateliet. De astra 2 biedt een schat aan Engelstalige zenders. Ik heb echt medelijden met alle west vlaamse telenetkijkers die hun resterende 3 engelse zenders,nu ook kwijt zullen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben een tijdje geleden overgestapt, van TVV naar Belgacom tv en heb dat nog niet beklaagd. Gisteren nam ik 3 progammas gelijktijdig op en keek dan nog naar een andere zender. Ik heb wel mijn sateliet instalatie behouden en kijk naast Belgacom tv nog fta op sateliet. De astra 2 biedt een schat aan Engelstalige zenders. Ik heb echt medelijden met alle west vlaamse telenetkijkers die hun resterende 3 engelse zenders,nu ook kwijt zullen zijn.

 

 

Als je het geluk hebt een wijkcentrale voor de deur te hebben , dan kan dit . Maar hier niet , ik zit op het randje . Maar ik moet geen van beide ( ex 12 jarige telenet klant ) . Na alles wat dit bedrijf me gelapt heeft ( overname INDI enz ) , komen ze er nooit meer in .

 

Als TVV hun rotzooi gaat opdringen , wordt het hier nog enkel fta ( dvb-t-c ) , en voor de rest mogen ze dan allemaal failliet gaan van mijn part .

vu+ ULTIMO, SAB titan II, triax 88 cm , multi feed houder triax , 4 vizyon quad lnb's 0,1dB , astra1,2,3, hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit nu bij scarlet , ma hun tv , echt komt er niet in gewoon , of ik moet een toestel na keuze kunnen gebruiken ( geen huurtoestanden enz meer ).

vu+ ULTIMO, SAB titan II, triax 88 cm , multi feed houder triax , 4 vizyon quad lnb's 0,1dB , astra1,2,3, hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...