Schotelboer Geplaatst: 14 maart 2012 Geplaatst: 14 maart 2012 (aangepast) Dankzij dit forum heb ik mijn schotel zonder problemen opghangen en aan m'n DreamBox geknoopt. Bedankt, zonder jullie hulp in de de vorm van 100derden berichten was het niet gelukt. Tenminste niet zo snel ;-) Grtz. Schotelboer 14 maart 2012 aangepast door Schotelboer DM7020HD, Enigma2, IdreamXBigBiSat: 5.0º 0.8º West 4.8º 9.0º 13.0º 19.2º 23.5º 28.2º OostSat relay: 2* SAR411F, 1* SUR211WSG. LNB: 8* Venton Rocket EXL-S
Sprietje Geplaatst: 15 maart 2012 Geplaatst: 15 maart 2012 (aangepast) Beste schotelboer Het ziet er netjes uit. De Visiosat Big Bisat vind ik een schitterende schotel. Dat begint al met het model. Niet zo afgezaagd rond zoals de meeste schotels maar ook de degelijkheid van de rail waar je de lnb’s op monteert en natuurlijk de perfecte parabolische vorm doordat hij van polyester is. Je hebt keurig smalle lnb’s genomen zodat de koppen elkaar niet in de weg zitten. Nu heb je tussen een aantal lnb’s maar weinig ruimte namelijk: Tussen de 5,0 graden west en 0,8 graden west slechts 4,1 graden Tussen de 4,8 graden oost en de 9,0 graden oost slechts 4,2 graden Tussen de 9,0 graden oost en 13,0 graden oost slechts 4,0 graden. Ik zie dat de klemhouders daarvan tegen elkaar aan zitten. Mijn vraag is, had je eigenlijk nog behoefte om ze nog iets dichter naar elkaar toe te zetten, m.a.w. was het beter geweest als de klemhouders minder ruimte zouden innemen? Ik zie namelijk dat je de klemhouders niet hebt aangepast om ze dichter tegen elkaar te kunnen plaatsen. Was dit niet nodig? Op de schaalverdeling van de rail heb je de Hotbird op nul staan zie ik. Verder zouden dan de Eurobird 9 op -4,37, de Sirius 4,8 op -8,96, de Thor 0,8W op -15,08 en de AB3 op 5W op -19,66 moeten staan. Verder zie ik dat je de skew van de schotel horizontaal hebt staan, m.a.w. de rail staat links en rechts even hoog. Had je de schotel niet 5,86 graden schuin moeten zetten? Ook de lnb’s staan allemaal met de aansluiting recht omlaag, dus skew 0 graden. Waarom heb je de skew van de lnb’s niet ingesteld? 15 maart 2012 aangepast door Sprietje
Sprietje Geplaatst: 15 maart 2012 Geplaatst: 15 maart 2012 (aangepast) Hier gaat iets niet goed 15 maart 2012 aangepast door Sprietje
Schotelboer Geplaatst: 15 maart 2012 Auteur Geplaatst: 15 maart 2012 Hier gaat iets niet goed Bedankt voor je uitgebreide reactie Sprietje. De houders van de LNB's zijn eigenlijk te dik met de opstelling zoals ik die nu heb, eens. Met de huidige klemhouders is het absoluut sub optimaal, je gaat nu soms middelen, in plaats van exact uitrichten, dat wil je niet en dat mag niet. Bestaan er voor de Big Bisat klemhouders die smaller zijn? Of kan je zoiets zelf aanpassen? Dat zou namelijk wel heel handy zijn. Verder zie ik dat je de skew van de schotel horizontaal hebt staan, m.a.w. de rail staat links en rechts even hoog. Had je de schotel niet 5,86 graden schuin moeten? Ik had in het forum gelezen dat hij waterpas moet staan, maar dat is dus niet juist, ik ga de aanpassing doen zoals jij hebt aangegeven, 5,86 graden schuin. Ook de lnb’s staan allemaal met de aansluiting recht omlaag, dus skew 0 graden. Waarom heb je de skew van de lnb’s niet ingesteld? Moest nog worden gedaan, de foto was daarvoor genomen. Was zo apetrots dat ik niet kon wachten ;-) Het is wel duwen en dringen met de LNBeetjes op deze schotel, weet ook nog niet of dit de definitieve satellieten worden. Het viel we wel tegen, ik dacht met die ongeveer 4 graden verschil tussen een aantal satellieten dat dit makkelijk is te stellen zou zijn, helaas, maar wellicht geeft een smallere klemhouder een beter resultaat.Of naar 7 LNB's, liever niet natuurlijk. De signaalsterkte op Oost is beter dan west, maar met de 5,86 graden schuin moet dat beter worden. Helaas kan ik pas volgende week weer verder, ik zal laten weten wat de aanpassing tips hebben opgeleverd!! Heb een Clarke Tech satmeter, zal wat meetgegevens meesturen. Nogmaal bedankt. Met vriendelijke groet,, Schotelboer, DM7020HD, Enigma2, IdreamXBigBiSat: 5.0º 0.8º West 4.8º 9.0º 13.0º 19.2º 23.5º 28.2º OostSat relay: 2* SAR411F, 1* SUR211WSG. LNB: 8* Venton Rocket EXL-S
Seniorsatter Geplaatst: 15 maart 2012 Geplaatst: 15 maart 2012 Er bestaan speciale lnb-houders van visiosat voor LNB's met 23 mm kop-diameter., zoals de Multiconnect LNB's van Inverto, Sab, Megasat Mulyfeed en nog diverse andere merken. Er is een webwinkel in Duitsland die ze verkoopt. Aangezien ik hier geen reclame voor deze winkel mag maken, kan ik je het adres wel per pm sturen als je dat wilt. De houders kosten € 9.90 per stuk.
Sprietje Geplaatst: 15 maart 2012 Geplaatst: 15 maart 2012 Beste schotelboer Het klopt dat bij de Hotbird nul graden staat in de tabel. Dat wil zeggen dat je de Hotbird-lnb op railmarkering nul moet zetten en de schotel daar op uit moet richten (Align) maar als je in de tekening er naast kijkt zie je -5,49 tegen de wijzers van de klok in staan voor Almere. Als je dat doet, zul je vooral de buitenste satellieten wel een stuk beter gaan ontvangen. Ik had aangegeven 5,86 graden maar dat was gerekend vanuit Utrecht. Als je inmiddels de skew van alle lnb’s al hebt ingesteld, zul je die opnieuw af moeten stellen want dat moet natuurlijk t.o.v. verticaal waterpas zijn. Wat betreft de klemhouders, daar kun je toch aan de zijkant wat wegvijlen zodat ze dichter tegen elkaar aan kunnen staan.
Schotelboer Geplaatst: 15 maart 2012 Auteur Geplaatst: 15 maart 2012 Hoi Sprietje, bedankt voor de extra uitleg en toelichting. Balen, helaas kan ik er volgende week pas mee aan de slag. Ik ben benieuwd hoe de sterkte/kwaliteit van het signaal zal zijn op de diverse satellieten. Laat het resultaat zeker weten in deze thread. Grtz. Schotelboer. DM7020HD, Enigma2, IdreamXBigBiSat: 5.0º 0.8º West 4.8º 9.0º 13.0º 19.2º 23.5º 28.2º OostSat relay: 2* SAR411F, 1* SUR211WSG. LNB: 8* Venton Rocket EXL-S
ben klever Geplaatst: 16 maart 2012 Geplaatst: 16 maart 2012 @Schotelboer Hier een opstelling van mijn Big Bisat. De skew van de schotel is bij mij -5,42 De volgorde van de LNB's v.l.n.r is: 28.2E 23.5E 19.2E 13.0E 9.0E 4.8E 0.8W 5.0W 12.5W De skew van de LNB's heb ik afgesteld met een Trimax SM-3500 meter op max. C/N en MER. Als je wat handig bent kan je ook zelf een beugeltje maken, zie afbeelding. Succes, Ben TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E
Sprietje Geplaatst: 16 maart 2012 Geplaatst: 16 maart 2012 Hoi Ben Ziet er goed uit. Klopt het dat je dat je het zelfgemaakte beugeltje hebt gemaakt om de lnb wat hoger te brengen of had dat puur te maken omdat je op het einde van de rail zat? Maar dat komt dan waarschijnlijk omdat je die lnb er later bij hebt geplaatst nadat alles al uitgerekend en afgesteld was.
ben klever Geplaatst: 17 maart 2012 Geplaatst: 17 maart 2012 @Sprietje Ik had maar 8 LNB-houders en heb er zelf enkele bijgemaakt die in hoogte zijn te verstellen. Met dit beugeltje kan je ook een Megasat of Inverto LNB dichter op elkaar zetten dan de originele houders. Nu zit er voor de test een (plompe) MTI Highline op. Gr. Ben TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E
Schotelboer Geplaatst: 29 maart 2012 Auteur Geplaatst: 29 maart 2012 All, Vandaag weer tijd om alle tips in de praktijk te brengen, de kleine LNB houders zitten gemonteerd, met dank aan SeniorSatter! Veel meer ruimte om te schuiven, de 8 houders zitten niet meer klem tegen elkaar, de align en skew lijken nu ook beter. Ik probeer een betere balans in signaalsterkte te vinden tussen 28,2 oost en 5 west, west is (te)veel zwakker. Grofweg, gemiddeld 28,2 heeft 13dB en 5 west 9 dB, geen idee of dat redelijke verhoudingen zijn? Hang natuurlijk ook helemaal af van de transponeer, is ook gemiddelde. Het gaat natuurlijk niet alleen maar om de signaalsterkte, maar ook vooral om de BER, dat wordt dus goed meten en tunen. Kortom lekker aan de slag. Binnenkort maak ik weer een paar foto's voor de groep. Grtz. van Schotelboer. DM7020HD, Enigma2, IdreamXBigBiSat: 5.0º 0.8º West 4.8º 9.0º 13.0º 19.2º 23.5º 28.2º OostSat relay: 2* SAR411F, 1* SUR211WSG. LNB: 8* Venton Rocket EXL-S
houara Geplaatst: 29 maart 2012 Geplaatst: 29 maart 2012 Ik vroeg mij af of een draaibaar schotelantenne niet goedkoop / makkelijk is?
Schotelboer Geplaatst: 29 maart 2012 Auteur Geplaatst: 29 maart 2012 ha, ha, ja draaibaar is absoluut goedkoper en handiger, helemaal eens. Probleempje, ik woon in de polder, Flevoland, het waait daar regelmatig HEEL hard. Draaibaar kon alleen op het dak. Gevolg, schotel total loss. Grtz. Schotelboer. DM7020HD, Enigma2, IdreamXBigBiSat: 5.0º 0.8º West 4.8º 9.0º 13.0º 19.2º 23.5º 28.2º OostSat relay: 2* SAR411F, 1* SUR211WSG. LNB: 8* Venton Rocket EXL-S
Schotelboer Geplaatst: 31 maart 2012 Auteur Geplaatst: 31 maart 2012 Ben benieuwd naar jullie mening, ik zie de volgende gemiddelde signaalsterkte met mij Big Bisat, valt daarin iets op? Het zou zo mooi zijn als er een "lijstje" zou zijn wat van hulp kan zijn of je redelijk zit van wat haalbaar is aan ontvangststerkte. Nu weet ik ook wel dat dit afhangt van zoveel zaken, type schotel, grootte van de schotel, uitrichten en ga zo maar door ;-) Heb veel gezocht op dit forum, maar niet zoiets gevonden, je hebt dan ook meer een gevoel hoe Oost ten opzichte van West is als je een referentie hebt. Zou het handig zijn voor veel "beginnende" schotelaars van de meest gebruikte schotels een tabelletje zou te hebben met de dB's erbij voor zeg de 10 meest populaire satellieten. Als dat een idee is wil ik zo'n tabelletje voor het forum wel maken, maar dan is er wel input nodig van 1 ieder. Is dat een idee? Maar wellicht bestaat zoiets al en heb ik gezocht, maar niet gevonden. 5W - 12,5 dB 0,8W - 12,3 4,8E - 9,1 9,0E - 8,0 13,0E - 9,7 19,2E - 13,3 23,5E - 12,6 28,2E - 12,5 Kan het beter? Ik heb cijfertjes, maar die zeggen me niet zoveel :-( Alle commentaar meer dan welkom ;-) Als de sterkteverhoudingen optimaal zijn, dan ga ik met de BER en de meter aan de slag. Grtz . Schotelboer. DM7020HD, Enigma2, IdreamXBigBiSat: 5.0º 0.8º West 4.8º 9.0º 13.0º 19.2º 23.5º 28.2º OostSat relay: 2* SAR411F, 1* SUR211WSG. LNB: 8* Venton Rocket EXL-S
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen