Ga naar inhoud


Ombouw Fibo motor naar Diseqc


satsean

Aanbevolen berichten

Hoi Allemaal

 

Is het mogelijk om een fibo motor orgineel om te bouwen naar diseqc

of is een vbox een betere oplossing.

 

 

Satsean

I dream dream dreaming
800 S/C met sundtek Usb stick,8000 2xS /C/T/ Hdd/Nas
Diverse schotels Draaibaar,Vast en Wave Frontier T90 met Emp16/1 switch

Draaibare Deltastar 120 in nieuwstaat met Invertum flens lnb

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoi,

 

Kan beide, maar naar diseq is eigenlijk niet zo moeilijk ik heb destijds een vierkante plaat staal genomen iets groter dande bestaande bevestiggings gaten en op die plaat heb ik een oude paalmount van een oude schotel gezet en voila je kunt je fibo op je diseq motor monteren, du kort gezegd alles wat je nodig hebt is een vierkant stuk plaatstaal waar je 8 gaten in boort, een oude mount of koop een nieuwe schotel en sloop er de mount af deze op de plaat monteren en draaien maar.

 

Een v-box kan ook maar dan moet je nog een exstra 5 volt toevoegen.

 

Groetjes.................

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Terradon

 

Mijn bedoeling was eigenlijk om alleen de electromotor van de Fibo motor te vervangen door een diseqcmotortje.

De optie om een moteqc te gebruiken had ik nog niet overwogen in verband met het grote formaat van deze delta star

Stab ondesteunt nog wel 1,20 m maar deze schotel is 128 x 150 cm + de extra hulpschotel, Ben erg bang voor de windlast

Hou hem zo lang mogelijk orgineel.

Ga voorlopig voor een Vbox ,Ja de 5 volt was mij bekend..

I dream dream dreaming
800 S/C met sundtek Usb stick,8000 2xS /C/T/ Hdd/Nas
Diverse schotels Draaibaar,Vast en Wave Frontier T90 met Emp16/1 switch

Draaibare Deltastar 120 in nieuwstaat met Invertum flens lnb

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Satsean,

 

Ik was in de veronderstelling dat jij de Fibo 90 bedoelde, de meest gangbare dat werkt zoals ik beschreef, maar zie dat jij de zeldzame 1.20 mtr Fibo hebt en die is idd veel te groot en te zwaar voor een Diseq motor.

Een V-box is dan idd een goede optie en voor de optische sensor benodigde 5 volt zijn er genoeg schemaatjes te vinden, kijk maar eens bij fibo owners.

Ik gebruik zelf ook een V-box in combinatie met een 1.20 mtr Echostar schotel en dat werkt perfect icm Diseq 1.2 protocol.

 

Groetjes..............

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Terradon

 

Een goede kennis van me heeft nog een Vbox en een actueter voor me, ik wilde ook nog gaan spelen met de inclinet satellieten,( de elevatie ) op de orginele mount is die optie voorzien dmv stelschroef.

Heb nog geen idee hoe dat aan te sturen.

 

Satsean

I dream dream dreaming
800 S/C met sundtek Usb stick,8000 2xS /C/T/ Hdd/Nas
Diverse schotels Draaibaar,Vast en Wave Frontier T90 met Emp16/1 switch

Draaibare Deltastar 120 in nieuwstaat met Invertum flens lnb

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Satsean,

 

Kijk maar eens bij fibo owners, daar vind je een schat aan informatie.

 

Of vraag het anders eens aan Trust, die heeft dezelfde mooie schotel als jij en ontwikkeld ook erg veel op dat gebied.

 

Groetjes....................

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Satsean,

 

Kijk maar eens bij fibo owners, daar vind je een schat aan informatie.

 

Of vraag het anders eens aan Trust, die heeft dezelfde mooie schotel als jij en ontwikkeld ook erg veel op dat gebied.

 

Groetjes....................

 

Dank je !!

 

 

Door in het pulswiel van het fibo motortje meer gaten te maken en in de V-box een printje van een SG2100 bij te zetten , kun je Usals gebruiken .

Draait gewoon op 36 volt .

 

Dit heb ik gedaan voor de 120 cm Fibo van PaulvR , hij is er erg blij mee omdat hij vaak van ontvanger wisseld en toch de schotel via die ontvangers kan besturen .

Ook het draaibereik van de Fibo mount vergroot zodat hij ook 75º oost kan ontvangen .

 

We hebben het eerst geprobeerd zonder het fibo motortje maar met een SG2100 bovenop de mount .(foto)

Door in die SG2100 de eindschakelnokken te verplaatsen had die ook een groter draaibereik maar die motor had te weinig vermogen om de schotel van de uiterste posities terug te draaien .

Daarvoor heb ik een contragewicht aan de schotel gemaakt om het terug draaien van 75º oost makkelijker te maken .

Echter na een paar maanden had die SG2100 zoveel speling op de tandwielen dat er niet meer mee te werken was .

Zelfs na het nastellen van die speling zat er zoveel flexibiliteit in door de kunststof overbrenging in de motor dat ik besloot om het intussen uitgedachte systeem van hierboven toe te passen .

Het contragewicht hebben we laten zitten omdat het ook hier zorgt voor minder vermogen en lawaai .

 

 

Zelf draai ik met een AJAK H2H motor en een Pace MSP 995 positioner .

post-30993-0-52568500-1336239957_thumb.jpg

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...