Ga naar inhoud


Maximum E85 + 8 LNB's mogelijk?


HakunaMatata

Aanbevolen berichten

Beste stevie-v.

Uitgangspunt voor mijn E85 was dat ik de Astra's en Hotbird goed zou moeten ontvangen ook bij slecht weer. De andere satellieten zijn een leuke aanvulling, maar geen must. Al met al ben ik erg tevreden met mijn resultaten, behalve 16E, zie verderop.

De Megasat Multifeed en Black Ultra LNB's kun je vwb signaalnivo niet vergelijken, de Megasat geeft gewoon veel meer output signaal, de Black Ultra is minder kritisch met het richten en geeft bij regen wat minder terugval. Als je een smalle LNB zoekt is de Megasat Multifeed een hele goede keus.

Ik heb eens even teruggezocht naar de meetgegevens toen ik op 0,8W nog een Megasat Multifeed Twin had gemonteerd.

Absolute cijfers zeggen zo weinig, daarom geef ik je de meetwaarden van enige zenders die ik gebruik bij het afregelen.

Dan kun je het misschien ook relateren aan eigen metingen met andere schotels.

Ik gebruik voor het afregelen een Amiko 8900 Alien met de Spark image en die geeft een signaalnivo (95 is min of meer het max.) en een kwaliteitnivo (100 = max. en dan zal de BER wel 0 zijn). Ik geef dat op als signaalnivo/kwaliteitsnivo. De signaalnivo's zijn gemeten achter een SAB10/1 switch (ca 10 m. coax van switch naar de ontvanger) overdag tussen 16:30 en 17:00.

 

0,8W Kanal 10 Norge 81/100 BBC World News 79/100 Kanal D 79/100

4,8E LTV World 83/100 1 Auto 80/100 A-One UA 80/100

7E TRT HD 81/100 TRT1 82/100

13E Tele 5 87/100 BVN 87/100 Euronews 86/100

16E Antena 3 76/98 de andere zenders zijn meettechnisch veel minder, sommige met weinig beeldfouten, veel zenders met laag signaal en dus vaak uitval.

19.2E Arte HD 91/100 BVN 88/100 ORF1-HD 89/100

23.5E Ocko TV 88/100 TV Drenthe 82/100 AFTV 83/100

28.2E ITV1 HD 81/100 BBC News 84/100 BBC 1 E mids 83/100 (Black Ultra LNB, dus minder signaalnivo dan Megasat, circa 2-3 lager dan Megasat)

 

Voor de 16E op de E85 schotel ben ik nog niet tevreden. Maar die is meer als experiment toegevoegd. Met de Triax TDS110 heb ik meer zenders zichtbaar en met hoger kwaliteitsnivo. Ik probeer dat binnenkort nog wat te verbeteren door de E85 schotel zelf nog wat anders te richten. Ik heb tot nu toe alleen de LNBpositie op de hulprail ge-optimaliseerd. Als ik de 16E niet beter krijg is dat geen ramp, ik heb altijd nog de TDS110 met motor.

 

Zoals iedereen weet is het een uitdaging om ondanks de te brede LNBhouders van de E85 met smalle LNB's zoveel mogelijk satellieten te ontvangen. Met de standaard E85 LNBhouder kun je volstaan voor de combinatie 28.2E - 23.5E - 19.2E - 13E - 7E of 4.8 E - 0,8W

Ik heb ook testen gedaan door gemodificeerde LNBhouders van een Triax multirail direct op de E85 te schroeven, maar helaas is er een verschil in hoogte met de standaard E85 LNB houder, en past een Triax LNBhouder niet optimaal op de E85 rail. De nu door mij toegepaste hulprail is veel solider.

 

Sorry dat ik een oude topic omhoog schop, maar hoe is het mogelijk dat je op 7E een signaal van 81% haal? :P

 

Ik heb zelf ook een maximum E-85.

 

19.2 en 23.5 haal ik 99% op 13E 89%  en op 7E maar 61% met een Inverto Black Ultra LNB. Ik heb van alles geprobeerd maar hoger haal ik niet op 7E. 

 

Misschien zit er iets in de weg van de signaal een flat ofzo :/?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Lees binnenkort m'n artikel over sun outage wat je daar allemaal kunt doen. Sun outage is het moment dat de zon precies achter de satelliet staat. Dat komt twee maal per jaar voor, in het voorjaar en in de herfst. Over drie weken is het weer zo ver. Rond 12 oktober kunnen veel mensen hier weer hun voordeel mee doen als het weer mee zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...