Ga naar inhoud


Maximum E85 + 8 LNB's mogelijk?


HakunaMatata

Aanbevolen berichten

Beste lezers,

 

 

Is het mogelijk op een Maximum E85 8 LNB's te plaatsen? Of is het onderstaande verstandiger te combineren met een 100cm offset?

 

Ik zou dit graag willen doorvoeren indien mogelijk, ter ontvangst van de volgende 11 satellieten;

 

28,2E - 28,5E - 23,5E - 19,2E - 16E - 13E - 9E - 10E - 7E of 4,3E - 1W en 0,8W.

 

Als middelpunt zou ik de genoodzaakt zijn de 16E te nemen daar op deze de zwakste transponders zitten, welke voor de benodigde ontvangst van zenders op deze satelliet toch wel belangrijk zijn.

 

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

 

 

Groeten,

 

HakunaMatata

aangepast door HakunaMatata
Link naar reactie
Delen op andere sites


Hallo Hakuna,

 

Ik denk dat de satellieten te dicht op elkaar staan waardoor er geen ruimte is voor de LNB. Astra1-Astra3 staan bij mij al nagenoeg tegen elkaar met een Alps (quad), dus denk dat onder andere 7E-9E veel te close is.

  • Like 1

Xtrend ET9500 - Topfield 5000 - Maximum E85 schotel - 2x quad Alps - 2x quad Inverto-UB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste HakunaMatata

Een normale offsetschotel is bedoeld voor de ontvangst van één satelliet, van 13 tot 28,5 graden oost (is 15,5 graden orbit) kan nog net maar voor 29,5 graad orbit (bijna het dubbele) kan echt niet. Dus die 100cm-schotel kun je wel vergeten.

Op een Maximum E85 is er geen ruimte om een lnb voor 7 graden oost en 9,5 graden oost (het midden van 9 en 10 graden) naast elkaar te zetten.

Het lijkt me het beste om een Wavetrontier T90 te nemen, dan heb je door de dubbele reflector ook meer ruimte voor je lnb’s. Bovendien geeft die meer versterking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zelf heb ik een E85 schotel met de volgende satellieten

28.2e 23.5e 19.2e 13e 9e 4.8e dat is denk ik ook wel het maximale ik merk al dat de 4.8e wat minder signaal heeft omdat die aan de buitenkant zit

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste stevie-v

 

Je schrijft dat je een E85 hebt. Waarom heb je op je avatar dan een afbeelding van een Triax-schotel?

dat is een triax 88cm daar heb ik de 7e en de 0.8w op,ik heb namelijk 2 schotels

en toevallig heb ik dit als avatar gekozen,nu zie je mijn E85 als het goed is

aangepast door stevie-v

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Bedankt voor jullie reacties.

 

Ik wil toch wel aangeven dat het sommige mensen kennelijk wel lukt op offset schotels maar liefst 8 werkende LNB's te prepareren voor ontvangst van 11 satellieten (de 0,8 en 1W worden daarbij bijvoorbeeld "opgevangen" door één LNB enz.).

 

Sterker nog, in het buitenland verkopen ze deze kant en klare 88/100cm offset schotels (Triax/Gibertini/etc.) met 8 op de feedarm geprepareerde LNB's voor 11 satelliet posities. Uit ervaring van klanten kan ik afleiden dat dit soort vooraf gemonteerde setjes niet moeilijker werkende te krijgen zijn dan Technisat Multytenne's.

 

Kennelijk is er genoeg versterking aanwezig om het geheel bruikbaar te houden, anders zouden ze met dit soort aanbod allang gestopt zijn.

aangepast door HakunaMatata
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties.

 

Ik wil toch wel aangeven dat het sommige mensen kennelijk wel lukt op offset schotels maar liefst 8 werkende LNB's te prepareren voor ontvangst van 11 satellieten (de 0,8 en 1W worden daarbij bijvoorbeeld "opgevangen" door één LNB enz.).

 

Sterker nog, in het buitenland verkopen ze deze kant en klare 88/100cm offset schotels (Triax/Gibertini/etc.) met 8 op de feedarm geprepareerde LNB's voor 11 satelliet posities. Uit ervaring van klanten kan ik afleiden dat dit soort vooraf gemonteerde setjes niet moeilijker werkende te krijgen zijn dan Technisat Multytenne's.

 

Kennelijk is er genoeg versterking aanwezig om het geheel bruikbaar te houden, anders zouden ze met dit soort aanbod allang gestopt zijn.

ik zou zeggen doe je best ik ben benieuwd,als jij voor 8 lnb`s wil gaan is de E85 en 88/100cm offset schotels (Triax/Gibertini/etc.) gewoon niet het meest geschikt dan kan je beter voor een andere schotel kiezen zoals de T90 en ik weet niet of je het weet maar 0.8w en 1.w zijn hetzelfde ze worden alleen soms verschillend genoemd (ik zeg niet dat het je niet gaat lukken maar ik ben dan erg nieuwsgierig naar de signaal waarders) aangepast door stevie-v

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maximum E85 met 8 LNB's lukt wel (omgeving 's-Hertogenbosch). Afgelopen weekend 16E bijgeplaatst. Hiervoor heb ik wel een hulprail toegevoegd die vast zit aan 13E en 23,5E. Zie bijgaande foto van mijn situatie van mijn E85 Maximum multifocus en de draaibare TDS110 waar ik ook o.a. Nilesat ook behoorlijk mee ontvang.

De Inverto Black Ultra's op de zijkanten waren oorspronkelijk ook Megasat Multifeed LNB's. Maar omdat ik op zeker moment toch LNB's moest bijkopen heb ik de Black Ultra's aangeschaft. Dit geeft wat extra regenzekerheid vooral omdat deze LNB's niet in in het optimale gebied van de E85 zitten. En natuurlijk geldt voor de 28.2E (Astra2) dat ik hiermee ook al ben voorbereid als de beam wordt versmald.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijgaande de foto's.

Netjes,ik heb ook niet gezegd dat het niet ging ik zei het is niet de meest geschikte schotel voor 8 lnb's ,het is ook mogelijk geworden omdat je custom bezig bent geweest wat heel knap is maar dat geeft al aan dat de e85 er eigenlijk niet voor bedoelt is....ook wil ik de signaal waardes wel eens weten van de 0.8w en 4.8e die zullen zeker niet optimaal zijn

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

ik zou zeggen doe je best ik ben benieuwd,als jij voor 8 lnb`s wil gaan is de E85 en 88/100cm offset schotels (Triax/Gibertini/etc.) gewoon niet het meest geschikt dan kan je beter voor een andere schotel kiezen zoals de T90 en ik weet niet of je het weet maar 0.8w en 1.w zijn hetzelfde ze worden alleen soms verschillend genoemd (ik zeg niet dat het je niet gaat lukken maar ik ben dan erg nieuwsgierig naar de signaal waarders)

 

Ik ga het van de zomer proberen met een custom rail en een aantal goedkope LNB's. Ben benieuwd naar signaalwaarden. Op Eutelsat W2 i.c.m. een 80cm dish zijn deze niet zo fantastisch maar dit is dan ook een van de zwakste satellieten die er meedraaien.

 

Bijgaande de foto's.

 

Zoo dat ziet er netjes uit.

aangepast door HakunaMatata
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste stevie-v.

Uitgangspunt voor mijn E85 was dat ik de Astra's en Hotbird goed zou moeten ontvangen ook bij slecht weer. De andere satellieten zijn een leuke aanvulling, maar geen must. Al met al ben ik erg tevreden met mijn resultaten, behalve 16E, zie verderop.

De Megasat Multifeed en Black Ultra LNB's kun je vwb signaalnivo niet vergelijken, de Megasat geeft gewoon veel meer output signaal, de Black Ultra is minder kritisch met het richten en geeft bij regen wat minder terugval. Als je een smalle LNB zoekt is de Megasat Multifeed een hele goede keus.

Ik heb eens even teruggezocht naar de meetgegevens toen ik op 0,8W nog een Megasat Multifeed Twin had gemonteerd.

Absolute cijfers zeggen zo weinig, daarom geef ik je de meetwaarden van enige zenders die ik gebruik bij het afregelen.

Dan kun je het misschien ook relateren aan eigen metingen met andere schotels.

Ik gebruik voor het afregelen een Amiko 8900 Alien met de Spark image en die geeft een signaalnivo (95 is min of meer het max.) en een kwaliteitnivo (100 = max. en dan zal de BER wel 0 zijn). Ik geef dat op als signaalnivo/kwaliteitsnivo. De signaalnivo's zijn gemeten achter een SAB10/1 switch (ca 10 m. coax van switch naar de ontvanger) overdag tussen 16:30 en 17:00.

 

0,8W Kanal 10 Norge 81/100 BBC World News 79/100 Kanal D 79/100

4,8E LTV World 83/100 1 Auto 80/100 A-One UA 80/100

7E TRT HD 81/100 TRT1 82/100

13E Tele 5 87/100 BVN 87/100 Euronews 86/100

16E Antena 3 76/98 de andere zenders zijn meettechnisch veel minder, sommige met weinig beeldfouten, veel zenders met laag signaal en dus vaak uitval.

19.2E Arte HD 91/100 BVN 88/100 ORF1-HD 89/100

23.5E Ocko TV 88/100 TV Drenthe 82/100 AFTV 83/100

28.2E ITV1 HD 81/100 BBC News 84/100 BBC 1 E mids 83/100 (Black Ultra LNB, dus minder signaalnivo dan Megasat, circa 2-3 lager dan Megasat)

 

Voor de 16E op de E85 schotel ben ik nog niet tevreden. Maar die is meer als experiment toegevoegd. Met de Triax TDS110 heb ik meer zenders zichtbaar en met hoger kwaliteitsnivo. Ik probeer dat binnenkort nog wat te verbeteren door de E85 schotel zelf nog wat anders te richten. Ik heb tot nu toe alleen de LNBpositie op de hulprail ge-optimaliseerd. Als ik de 16E niet beter krijg is dat geen ramp, ik heb altijd nog de TDS110 met motor.

 

Zoals iedereen weet is het een uitdaging om ondanks de te brede LNBhouders van de E85 met smalle LNB's zoveel mogelijk satellieten te ontvangen. Met de standaard E85 LNBhouder kun je volstaan voor de combinatie 28.2E - 23.5E - 19.2E - 13E - 7E of 4.8 E - 0,8W

Ik heb ook testen gedaan door gemodificeerde LNBhouders van een Triax multirail direct op de E85 te schroeven, maar helaas is er een verschil in hoogte met de standaard E85 LNB houder, en past een Triax LNBhouder niet optimaal op de E85 rail. De nu door mij toegepaste hulprail is veel solider.

aangepast door investigator
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste investigator

Ook ik schreef dat het beter is een Wavefrontier T90 te nemen omdat met de normale lnb-klemmen de lnb’s niet dicht genoeg tegen elkaar geplaatst konden worden.

Jij bent een knutselaar eerste klas die met de nodige trucjes het toch voor elkaar heeft gekregen. Het ziet er heel goed uit, mijn complimenten maar dit soort werk is niet voor iedereen weggelegd.

Ik ben het helemaal met je eens dat de Megasat Multifeed lnb’s tot de betere smalle lnb’s behoren dank zij de inwendige feedhorn van 27mm die toch flink wat groter is dan de 22mm die de Inverto multifeed heeft.

Ik ben het ook helemaal met je eens dat smalle lnb’s kritische zijn met het uitrichten, de missen immers de vangtrechter die gewone lnb’s hebben.

Bedankt voor de duidelijke foto’s.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...