Ga naar inhoud


cenvax 5000


p-p-s

Aanbevolen berichten

wie heeft er verstand van een cenvax 5000.

ons huis is 11 jaar geleden gebouwd met cv plus vloerverwarming als bijverwarming

door de goede isolatie is de vloerverwarming als hoofd verwarming gaan functioneren.

ik krijg de cenvax niet goed afgesteld

daar er toen geen bypass is aangelegd houd ik 1 element open voor de doorstroming

thermostaat werkt met een buitenvoeler

 

toch voelt de vloer regelmatig koud aan

hoe kan ik dit regelmatiger krijgen

 

in afwachting van jullie antwoord

groeten

chris

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik neem aan dat je niet alleen vv hebt maar ook radiatoren? Een ketel voor 2 systemen?

Het is slim om je installatie even hier in kaart te brengen alvorens hierop in te kunnen

gaan.

 

Dat een (aan/uit) regeling (dat is de VAG5000) lastig is met vv is wel bekend, daarnaast

zijn er nogal wat parameter-instellingen mogelijk bij de VAG.

 

Dus schets eerst even het totale plaatje in woorden of schema(tje).

 

HG CC

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Standaard staat deze op een stooklijn voor radiatoren deze moet je op vloerverwarming zetten. Verder kun je op het bedienkastje zit (mits in een referentie ruimte geplaatst) een compensatie instellen. Verder moet je met de temperatuur instelling van de vloerverwarmingsverdeler spelen. Op wat voor ketel zit deze VAG5000 aangesloten?

Sinds ik een dreambox heb, heb ik geen tijd meer om tv te kijken.
Dreambox: 8000, VU+ DUO2, VU+ SOLO Wavefrontier 8 LNB T90, SG2100, Qnap 219 pro+ , 2bay Asustore Nas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Topic starter is wel héél nieuwsgierig naar een mogelijke oplossing . . . . of niet?

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry voor het late antwoordt ivm werk.

ketel is een awb 2hr

cenvax 5000 basic

pomp vloerverwarming is aangesloten op aanvoerleiding van de radiatoren

instellingen vag 5000

 

 

 

10-4-2012

P

 

 

maandag tm zat 6,30 tot 22,30 20 graden

 

0

3

zondag 8,00 tot 22,30 22 graden

 

1

1

 

2

bb

 

3

3

 

4

30

 

5

55

 

6

1,3

 

7

10

 

8

50

 

9

10

 

10

2

 

11

6

 

12

180

 

13

4

 

14

90

 

15

20

 

16

1

 

17

120

 

18

15

 

19

0

 

20

2

 

21

20

 

22

10

 

27

min 1,0

 

49

0,5

 

50

0,5

 

53

0

voor uitleg zie instalatiehandleiding vag 5000 basic op website van itho

 

ps hebben jullie ervaring met cv tuning?

 

groeten

chris

Link naar reactie
Delen op andere sites

10-4-2012

P

 

 

 

0

3

 

1

1

 

2

bb

 

3

3

 

4

30

 

5

55

 

6

1,3

 

7

10

 

8

50

 

9

10

 

10

2

 

11

6

 

12

180

 

13

4

 

14

90

 

15

20

 

16

1

 

17

120

 

18

15

 

19

0

 

20

2

 

21

20

 

22

10

 

27

min 1,0

 

49

0,5

 

50

0,5

 

53

0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga ervan uit dat op je ketel een ruimtethermostaat zit en op de vv een tweewegklep met de VAG erop, ik doe een gok.

 

In het voor en najaar zal de ketel niet meer moduleren omdat het gevraagde vermogen lager is dan de minimale belasting.

De ketel zal dan aan/uit schakelen. Omdat een ruimtethermostaat met een minimale differentie werkt van 0,5 ºC en de

ruimte na zal ijlen krijg je flinke aanvoerwatertemperatuursschommelingen.

 

Achter de ketelregeling zit wéér een schakelende thermostaat met óók een differentie (de VAG). Ruimtes met vloerverwarming

reageren zeer traag en zo krijg je dan dat in principe de ruimtetemperatuur op zich niet verkeerd is maar dat de vloer wel

voelbaar afkoelt.

 

Je kunt dat grotendeels oplossen met een weersafhankelijke ketelregeling zonder ruimte compensatie,

maar dan overkill en daarover een modulerende vloerverwarmingsregeling (met 3-wegklep als mengklep).

Echter is dit energetisch niet haalbaar, kost relatief een vermogen aan brandstof.

 

Ik zou gaan voor een behaaglijke ruimtetemperatuur en let vooral in het voor- en najaar niet teveel op de vloertemperatuur.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...