Ga naar inhoud


3 satellieten naar 6 gebruikers: hoe moet dit ???


yvessr

Aanbevolen berichten

Een vriend van me vraagt me hulp bij het opstellen van een kollektief (6 appartementen) satelliet ontvangstsysteem op zijn building.

Hij wou graag Astra1, Astra3 en Hotbird ontvangen en dus dacht ik reeds aan een Visiosat Bisat G3 schotel (persoonlijk heb ik zulke fiber-schotel reeds meer dan 10 jaar bij mij thuis en nog steeds perfect) maar hoe moet het verder ? Natuurlijk 3 goeie LNB's, maar welk type ?... en een diseqc/verdeler ?...

Graag wat hulp aub .

Waarvoor van harte dank !

Vu+ Zero: OpenPli 8.3

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste yvessr

Als je een satellietontvangstinstallatie voor 6 deelnemers gaat inrichten, dan moet je met een degelijke installatie komen. Een Visiosat Bisat G3 is dan echt te mager, de versterkingsfactor veel te gering. Bovendien kun je hier geen fatsoenlijke lnb’s met feedhorn op plaatsen. Je wilt toch niet dat bij een flinke regenbui 6 huishoudens zonder beeld zitten? Dan geven ze er al snel de brui aan. Zonder beeld zitten mag hooguit 1x per jaar voor komen gedurende enkele minuten.

Bovendien zou ik dan altijd ook de Astra 2 erbij nemen want ik kan me niet voorstellen dat van die 6 huishoudens er niemand naar de BBC wil kijken.

Ook is één aansluiting per huishouden natuurlijk veel te weinig. Je moet minimaal uitgaan van 2, eventueel 4. Je hebt dan 12 tot 24 aansluitingen nodig.

Voor een redelijke installatie zou ik kiezen voor een Triax 110 met multiblock, vier Inverto black Ultra lnb’s quattro, een Triax TMS 17xT multiswitch, zie:

http://www.triax.com/upload/main_catalogue_2009/mainc_main.swf pagina 135.

.

Hier kun je vier quattro lnb’s op aansluiten voor de vier satellieten en heb je 16 satelliet-aansluitingen. Iemand die dus meer aansluitingen wil hebben, betaalt ook wat meer mee in de kosten.

Let wel, voor elke aansluiting moet een coaxkabel naar de betreffende gebruiker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Yvessr en Sprietje,

 

Mijn idee: 3x Inverto quattro (met feedhorn) voor A1 + A2 + HB op Visiosat BIGBISAT en voor A3 een 2de schotel bijv.een Triax 78(88).

Lijkt mij alvast véél robuuster dan een Triax 110 + multiblock met daaraan hangend 16x coax'en en een overgewicht aan lnb's.....

Bovendien is mijns inzien ook het eenmalig perfect afstellen eenvoudiger.

 

Grt, Marc.

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Marc-Sim

Ik vind dat een Visiosat BigBisat veel te weinig versterking geeft voor een onberispelijke ontvangst voor 6 huishoudens, slechts 36dBi tegenover een triax 110 van 40,2 dB, veel te weinig regenreserve bij zware regenval! Ik schreef ook voor een redelijke installatie. Zelf zou ik de voorkeur geven aan twee maal een Triax 110, één voor Hotbird en Astra 1 en één voor de Astra 3 en 2.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt @sprietje en @Marc-Sim voor jullie suggesties... dit wordt dus wel een zeer prijzige installatie met zulke multiswitchen.

Ik had bij mezelf een veel eenvoudigere opzet bedacht:

Goeie schotel (Triax of Visiosat Big Bisat) met daarop 3x Inverto Octo 0,2dB LNB's (eventueel 4x) verbonden naar 6x Diseqs 4/1... niet goed genoeg ???

aangepast door yvessr

Vu+ Zero: OpenPli 8.3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste yvessr

Denk nu eens na, 6 huishoudens die slechts 1 aansluiting krijgen. Dan kunnen deze mensen niet eens naar twee verschillende zenders gelijktijdig kijken of kijken en opnemen. Dit kun je toch niet maken. Je hebt echt minimaal 16 aansluitingen nodig. Dan kan iedereen minimaal twee aansluitingen hebben en vier gezinnen kunnen 3 aansluitingen hebben. Maar wat zeur je nu. Als je de kosten van een uitstekende ontvangstinstallatie over zes gezinnen verdeelt, dan kost het toch nog bijna niets.

Ik zou me dood schamen als ik een installatie zou aanleggen waar regelmatig klachten over zijn wat betreft de beperkte aansluitmogelijkheden en het gezeur van iedereen die met flink slecht weer zijn programma’s weer eens niet heeft kunnen bekijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het helemaal met sprietje eens ,het beste zou zijn twee van 110 , maar dat is

misschien wat te veel van het goede .

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Heb jij eigenlijk wel persoonlijke ervaring met de bigbisat ? - Ik in elk geval veelvuldig - Als er al sprake is van slecht weer(reserve) zal de ontvangst met Triax 110 het 'misschien' 10sec. langer volhouden en dit is geen dB-theorie maar praktijk - Die 2de schotel (Triax 78/88 met 'volwaardige' lnb) stelde ik voor als zijnde compromisloos voor de delicatere 23.5 positie.

En als forumlid yvessr 6 single aansluitingen voldoende acht voor zijn installatie wil ik daar verder niet op ingaan - Voor een klein hotelletje bijv. is alleen KIJKEN al heel wat !

Het is nu een kwestie om een optelling te maken ivm de meest 'voordelige' oplossing.

 

Groeten, Marc.

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om de boel nog wat op te hitsen :mad: , zou ik gaan voor individuele schotels.

Dus Astra 1>3 en Hotbird, dat doen ze bij officiële GSO´s ook en op iedere schotel, mits goed afgesteld, ook

100% signaal.

Als je de prijs door zes kan delen, dan valt de meerprijs echt nog wel mee.

Als de Astra 2 schotel later te klein mocht uitvallen, wanneer de 1N verhuisd is naar 19.2 oost,

dan is die simpel te vervangen.

aangepast door Emekli

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ook: Eventjes heel goed rondkijken naar wat de prijzen van de diverse componenten

zijn, want er zit zomaar tot soms wel 100% verschil tussen de verschillende webshops.

 

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens: Vergelijk het v.w.b. het kostenplaatje in eerste instantie eens met 6 schotels, 6 x 3 (= 18) LNBs, en 6 DiSEqC switches.

Ik denk dat je met een goed opgezette gemeenschappelijke schotelopstelling en de goede componenten beter en goedkoper uit bent.

 

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...