Ga naar inhoud


Hulp gevraagd met schotelplaatsing Gorinchem


Mike Philippens

Aanbevolen berichten

Ik heb een heel praktische vraag: ik wil graag een schotel plaatsen, maar door de bouwwijze van mijn apartement (en de regels van de VVE en mijn eigen estetische wensen) wil ik 'm graag binnenboord houden. Probleem is dat mijn balkon nogal creatief gebouwd is. Ik heb een enorme overhang vanaf het dak. Er steekt een grote betonplaat (het dak) in een punt ongeveer 2.5 m buiten mijn balkon uit. Dat reduceert mijn 'zicht' op de sateliet tot een redelijk klein gebied. Ik heb al eerder geprobeerd uit te mikken of het zou gaan. Ik had het idee van nét wel/nét niet en het risico om zomaar een set te kopen en er dan achter te komen dat het niet gaat vind ik best groot.

 

Via dishpointer.com heb ik ook nog een check gedaan, maar ook daar kom ik niet helemaal overtuigd eruit. Als je dat plaatje bekijkt, denk je dat het nooit van zijn leven gaat lukken, omdat ik op het balkon van de buren moet staan. Echter, door die grote overhang, krijg je vanuit de lucht geen goed beeld of ik 'eronderdoor' kan kijken of nét niet... Lastig dus.

 

Totdat ik een appje voor mijn Android apparaat in handen kreeg die de hemel kan afspeuren naar satellieten en precies kan aanwijzen waar ie zich bevindt. De uitkomst van dat appje was hoopgevender. Nog steeds heb ik zoiets van een dubbeltje op zijn kant, want ik weet niet hoe nauwkeurig de sensoren in het apparaat zijn en hoe goed dat ding de boel uitrekent. Ik heb even de schermen van die app geplaatst zodat jullie kunnen zien hoe de situatie is. Ik heb de positie van Astra 19.39E en 23.62E gepakt.

 

Het rondje in de lucht geeft aan waar de satelliet zich zou moeten bevinden en het kruis is hoe goed ik daarop gemikt heb.

199E3Astra.jpg

 

 

2362EAstra.jpg

 

Bij de laatste zie je beter hoe die betonnen overhang het blikveld beperkt. Naar rechts kijk ik pal zuid overigens. Die paal links in beeld is +/- 2.5m vanaf mijn balkonrand verwijderd. Een beetje ingewikkeld uitleggen, maar mijn flat is een gedeelde hoek. Mijn buurman en ik hebben samen de hele hoek als balkon. Met een muurtje ertussen natuurlijk. Dus eigenlijk vanaf die betonnen paal op 45gr naar binnen en dan heb je mijn deel.

 

Ik dacht er dus aan om de schotel met een beugel aan die muur te bevestigen en dan krijg je ongeveer het uitzicht van de foto's. Ik ben door de hurken gegaan en kan net over het balkonhek heen kijken.

 

Mijn grote vraag is of er iemand toevallig in Gorinchem woont met een schotelset die redelijk portable is (campingset oid?) waarmee de boel te checken is. Zo te zien kijkt het nauw en ik wil zien hoeveel speling ik heb, hoe groot de schotel kan zijn die ik kan hebben. Vraag ik iets stoms? Heb ik met die app al de zekerheid die ik zoek?

 

btw: de app is Satellite Director 2.2 http://goo.gl/YVr1Z

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Mike Philippens

Het is inderdaad behoorlijk kritisch zeker voor de Astra 19,2. Jij vraagt je af hoe nauwkeurig de sensoren in je Android zijn. Je zou het nog eens na kunnen meten door een stuk karton met een hoek van 29,2 graden uit te knippen. Leg de rechte zijde op een tafeltje dat goed waterpas staat en kijk over de schuine rand omhoog. De richting die je Android aangeeft, zal wel redelijk kloppen. Als bijlage heb ik een hoek van 29,2 graden bijgevoegd zodat je die met een vel papier van je scherm kunt overnemen. Je moet wel rekening houden dat als je een schotel van bijv. 60cm neemt, die signaalbundel van 60cm diameter onder het dak door moet kunnen.

Ik weet niet uit welke materialen je balkonhek bestaat? Misschien gaan de signalen ook wel door je balkonhek heen en kun je de schotel lager zetten.

Uit proberen met een campingsetje lijkt me een goede optie.

post-60869-0-19180100-1346216143_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de enige manier om het echt goed te testen is gewoon een schotel te pakken het te doen. Ik kan zo heel moeilijk vaststellen of het hele schoteloppervlak de satelliet kan 'zien'. Zoals ik al zei is het een dubbeltje op zijn kant.

 

Punt is ook nog dat ik welliswaar veel heb gelezen over satellietontvangst enzo, maar ik heb het nog nooit in de praktijk gedaan. Als ik dus zelf ga rommelen, kan het zijn dat het me van geen meter lukt en ik dan denk dat het gewoon niet kan. Vandaar dat ik hoop dat er iemand een setje heeft, die een beetje makkelijk mee te nemen is om het uit te proberen bij mij op balkon. Een campingsetje zou genoeg zijn. Kan ik meteen de beste plek opzoeken om de schotel op te hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...