Ga naar inhoud


gemiddeld energieverbruik


The Iron Maiden

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

ik ben al een tijdje mijn energieverbruik aan het bijhouden.

Nu vraag ik me af wat een gemiddeld gebruik is voor een 1-persoons huishouden.

Als ik op internet zoek kom ik waardes tussen de 600 kWh en 1500 kWh per jaar tegen.

 

Als ik alle energieverbruikers die continue werken al optel, kom ik al uit op zo'n 1100 kWh.

Dit zijn:

 

2 x koelkast

1 x vriezer

Vijverpomp + UV filter (40 watt samen)

Buitenverlichting (LED)

Versterker + ontvanger in stand by mode

modem + router

en verder nog wat kleine apparaten

 

Koken doe ik op gas.

 

Nu vraag ik me af of de gemiddelde waarden gewoon veel te laag zijn, of dat er iets mis is met mijn energieverbruik.

Ik zit momenteel op zo'n 2300 kWh/jaar

 

Hoe zit het bij jullie met het energieverbruik?

 

mvg,

The Iron Maiden

aangepast door The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites


Tja, ......ik denk dat je verbruik behoorlijk omlaag zou moeten kunnen!

een 1-persoon huishouden met twee koelkasten en 1 vriezer?

Als je alleen bent zou 1 koel/vriescombinatie al moeten kunnen volstaan, en dat zou al veel schelen.

En verder alles wat op stand by staat, stekker eruit!

En de router zal toch al snel op ongeveer 12 Watt vermogen zitten, die kan je uit doen als er niemand thuis is.

Een persoon alleen zou met 1000 kWh per jaar moeten kunnen rondkomen denk ik.

Om nog even op het koelen terug te komen, een A+++ model is het beste.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de vriezer en tweede koelkast niet de grootste energiesurpers zijn. Ik heb laast het verbuik 24 uur bijgehouden met zo'n energiekosten meter.

Ik geloof dat ik op iets van 0,2 kWh/dag zat, dus dat valt reuze mee.

En de vriezer die ik heb zit redelijk vol met eten, en de tweede koelkast heb ik voor het bier (vooral in de zomer)

 

Het exacte verbruik kan ik wel posten als ik thuis ben.

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onthou dat als je in de winter moet verwarmen de koelkasten etc allemaal mee helpen met verwarmen. De stroom die een apparaat verbruikt gaat niet verloren maar word in warmte omgezet. Als je een nieuw apparaat koopt dat maar de helft verbruikt gaan je verwarmingskosten omhoog. Mijn kantoor (met servers etc) heeft in de winter amper verwarming nodig en ik maak me daar vrijwel nooit zorgen over een machientje dat niet erg zuinig is. In de winter laat ik veel aan, in de zomer doe ik dingen veel eerder uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Dat klinkt heel leuk maar een erg effectieve manier van verwarmen is dat natuurlijk niet.

 

Een centrale verwarming op aardgas is natuurlijk veel goedkoper dan een stel computers op elektriciteit.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een 1-persoons huishouding en verbruik gemiddeld 1270 kWh/jaar.

Vaatwasser en wasmachine gaan pas aan als die vol zijn.

Overal spaarlampen en ik stofzuig zelden.

Ik heb op veel plaatsen een schakelaar op het stopcontact zitten voor apparaten die blijven verbruiken terwijl ze niet gebruikt worden.

Wel computer en TV+homecinema heel vaak lang aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stofzuig ook nooit ;)

Wel heb een een vijver die zo'n 430 kWh per jaar verbruikt.

Als ik alle apparaten optel die continue aan staan kom ik uit op zo'n 1350 kWh per jaar.

Mijn laptop staat wel veel aan, TV kijken doe ik niet zoveel. Radio luisteren wel.

Verder overal ledlampen in huis en de wasdroger gaat alleen aan als ik iets snel droog moet hebben.

 

Ik denk dat mijn energieverbuik niet eens zo gek is. Die 2300 kWh was ruim ingeschat overigens

 

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zitten op 500 per maand met zijn 2-en. Maar ik denk dat dit echt onzinnig is om te gaan vergelijken. Ik kan ook op 100 per maand gaan zitten als ik wil, maar dan moet ik alles uitzetten. Het ligt er maar net aan wat je wil. Ik heb b.v. geen vijverpomp, jij vind blijkbaar een vijver leuk om te hebben en dus betaal je daarvoor.

 

Dat gemiddelde van 1000 lijkt mij echt voor mensen wie verder bar weinig doen in huis.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad moeilijk om energieverbruik met elkaar te vergelijken, maar ik weet nu dat 1000 kWh echt het minimale is wat je je per jaar verbruikt en daar ging het me om

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn verbruik even nagekeken en dat komt al een paar jaar op 3580kWh (gemiddelde) per jaar uit.

De computer moet dus meer in slaapstand als ik de deur uit ga, verder ook allemaal spaar- en led lampen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt heel leuk maar een erg effectieve manier van verwarmen is dat natuurlijk niet.

 

Een centrale verwarming op aardgas is natuurlijk veel goedkoper dan een stel computers op elektriciteit.

 

Mvg,

 

Michel

 

Nee. De warmte die een computer of lamp maakt is 'afval' en dus gratis. Ik zeg niet dat je je huis moet verwarmen met PC's maar er is niet veel verschil in de kosten van een calorie warmte gemaakt door een PC of een electrische verwarming (die ik hier als standaard verwarming gebruik).

Link naar reactie
Delen op andere sites

het grote verschil is natuurlijk wel dat een radiator daar hangt waar er warmte nodig is.

Bij mijn keuken wordt de warmte van de koelkast en oven via de achterzijde van het keukenblok weggeleid, dus daar heb ik weinig profijt van.

De computer staat op een lege slaapkamer en de tweede koelkast en vriezer staan in de schuur.

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zijn hier met z'n vijven. Twee volwassenen en drie kinderen (4,3 en 0 jaar oud). Ons jaarverbruik is volgens mij niet heel slecht. We wonen tijdelijk in een slecht geïsoleerde huurwoning. Volgens mij hebben we niet bijzonder veel apparaten, laptop, TV, HTPC, wasdroger, machine, koelkast, verder bijna allemaal spaar-, LED-lampen.

G: 1550m3

W: 86m3

E: 2551kWh

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...