Ga naar inhoud


Wavefrontier T90/ midden LNB


matthijs12

Aanbevolen berichten


Matthijs 12,

 

Zet Sirius (4.8 E) exact in het midden, en stel hier je Wave op af, werkt hier ook perfect.

 

Astra 28.2 komt dan een klein centimetertje vanaf het einde van de rail te zitten. (Vanaf de achterkant gezien rechts dus)

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de rail staat een schaalverdeling(24 streepjes naar rechts en links) ,0,9 is dus een net iets voor het eerste streepje rechts.

Je kunt ook wat Henksat voorsteld doen :lnb op 0 en uitrichten op 4,8oost ,de schotel moet dan gewoon horizontaal staan(leg waterpas op de beugels van de reflector).Begrijp je Satlex wel?

vu+duo 4k,vu+ Ultimo en Amiko alien 8900.

Wf-T90:5,7,9,13,16,19,23,26,33,36,39,42,46oost.

Triax88+moter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook wat Henksat voorsteld doen :lnb op 0 en uitrichten op 4,8oost ,de schotel moet dan gewoon horizontaal staan(leg waterpas op de beugels van de reflector).Begrijp je Satlex wel?

 

Dat de schotel waterpas (=loodrecht) moet staan ben ik het mee oneens, er zal een lichte kanteling in moeten zitten, daarvoor gebruik je satlex en geef je de coördinaten van je woonplaats in. In de praktijk zal dat uitkomen op "bijna waterpas".

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar de meeste mensen maken zo`n heisa van het afstellen van een Wave, maar als je het net zo vaak hebt gedaan als ik merk je dat het eigenlijk vrij simpel is.

  • Bepaal je gewenste middelste LNB/satelliet, in dit voorbeeld satlex zo ingeven dat Sirius de middelste wordt op 0 graden op de rail
  • Bereken met satlex de "kanteling", dus het draaien op de grondplaat en stel deze in en zet deze vast
  • Stel de Wave af op een zo sterk mogelijk signaal op Sirius door het geheel te draaien aan paal, en met behulp van de draadeind met grote moer om elevatie goed te zetten
  • Zodra je maximaal signaal hebt de hele Wave aan de paal (mast) vastzetten en nooit meer aankomen.
  • Zet daarna een LNB uiterst recht (op 1cm van het einde van de rail) vanaf de achterkant gezien en ga tunen op Astra 28.2
  • Voor het tunen op 28.2 spelen/schuiven met LNB houder op rail, de draaing zoals genoemd bij aktie 1, en de grote moer op het dikke draadeind.
  • Bij maximaal signaal op Astra 2 alles wat je nog niet had aangedraaid vast zetten en niet meer aankomen
  • Hierna, alle LNB`s één voor één monteren en afstellen op maximaal signaal door LNB houder op rail te schuiven én de draaing van de LNB houder zelf te optimaliseren
  • Op deze manier zal je merken dat het eigenlijk heel simpel is, kost je alleen wat tijd als je nauwkeurig te werk gaat.

Als je de afstelling nu vaker hebt gedaan is het eigenlijk vrij simpel.

Ik durf te zeggen dat een goed gemonteerde wave in 5 minuten optimaal te tunnen is, en dan bedoel ik stap 1 t/m 7, daarna stap 8 met alle LNB`s te monteren en te finetunen gaat een hoop tijd inzitten, het mooi wegwerken van de kabels etc....

 

Succes

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zul je nu het midden van de schotel op de Astra 4a (voorheen Sirius) op 4,8 oost uitrichten. De Astra 28,2 lnb komt daardoor aan het eind van de rail te staan en aan de westzijde hou je veel onnodige ruimte over.

Je krijgt dan de volgende situatie:

http://www.***geen-reclame***/nl/wavefrontier_calc-params.html?satlo_east=28.2&user_satlo_east=&user_satlo_east_dir=E&satlo_west=-18.0&user_satlo_west=&user_satlo_west_dir=E&location=52.10%2C5.11&la=52.10&lo=5.11&country_code=nl

Zoals je ziet moet de schotel slechts 0,01 graad schuin ingesteld worden. Dit kun je gerust waterpas noemen.

Zoals de meesten wel weten heb je in het midden van de schotel het meeste signaal. Hoe verder je naar de zijkant gaat, des te minder signaal. Ik heb een bijlage bijgevoegd waarin deze vergelijking mooi wordt aangegeven met de schoteldiameter. Als je in deze afbeelding de 4,8 graden oost in het midden zet, komt de Astra 2 binnen vergelijkbaar met een 50cm-schotel. Daar zit je toch niet op te wachten. Dan heb je maar weinig regenreserve als straks de nieuwe Astra 2F satelliet de Engelse zenders gaat overnemen.

Doe gewoon zoals @matthijs12 aangaf en hou 7,85 graden oost als middelpunt. Dan heb je op alle satellieten optimaal signaal.

post-60869-0-48714500-1349177431_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals de meesten wel weten heb je in het midden van de schotel het meeste signaal. Hoe verder je naar de zijkant gaat, des te minder signaal. Ik heb een bijlage bijgevoegd waarin deze vergelijking mooi wordt aangegeven met de schoteldiameter. Als je in deze afbeelding de 4,8 graden oost in het midden zet, komt de Astra 2 binnen vergelijkbaar met een 50cm-schotel. Daar zit je toch niet op te wachten. Dan heb je maar weinig regenreserve als straks de nieuwe Astra 2F satelliet de Engelse zenders gaat overnemen.

 

 

Theoretisch zal het best een mooi verhaal zijn, maar in de praktijk vindt ik jouw kritiek niet geheel terecht.

In mijn situatie, een Wave zoals hierboven beschreven, heb ik op alle 10 sats een zeer goed signaal, ik heb zowel op uiterst Oost (astra-2) en uiterst West (12.5 west) transponders welke hier tussen de 15 en 16.5 dB binnen komen.

De reden van mijn werkwijze zoals ik deze aangeef is omdat het makkelijker werken is, dan heb je in het midden van de rail een LNB waarmee je de Wave mooi kunt afstellen.

Jouw voorstel, dat scheelt ruwweg 3 graden, is dat de LNB houders allemaal een LNB-houder opschuiven. Met andere woorden, de Astra-2 houder komt in jouw verhaal naast de houder te zitten welke ik voorstelde, zou dat in de praktijk nou zoveel verschil maken? Echt niet.

 

Maar matthijs12 is vrij in het zo te doen als ie wilt natuurlijk, vandaar mijn tips en daar blijft het dan ook bij.

aangepast door Henksat

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Henksat

Wat betreft de Astra 28,2 positie schrijf je dat het signaal hartstikke goed binnen komt. Hierbij moet je wel bedenken dat de huidige Astra 1N-satelliet aanzienlijk meer signaal op het vaste land van Europa geeft dan de oude Astra 1D-satelliet. De Astra 1N-satelliet hangt er maar tijdelijk is ook helemaal niet ontworpen voor de 28,2 graden oost positie maar voor de 19,2 graden positie waar hij begin volgend jaar ook naar toe gaat. De nieuwe Astra 2F-satelliet die over enkele maanden in gebruik wordt genomen, zal eerder nog wat minder signaal geven dan de oude Astra 1D-satelliet. Drie graden opschuiven is het verschil in ontvangst vergelijkbaar met een 60cm-schotel i.p.v. een 50cm-schotel.

En waarom zou je het niet doen. Het is precies even veel werk dan uitrichten op de Astra 4a op 4,8 graden oost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

En waarom zou je het niet doen. Het is precies even veel werk dan uitrichten op de Astra 4a op 4,8 graden oost.

 

Zoals ik al zei, theoretisch heb je wel gelijk, maar in de praktijk is het voor velen een uitdaging de Wave af te stellen, en velen lukt dit niet.

Dat is de belangrijkste reden van mijn eerder genoemd stappenplan

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...