Ga naar inhoud


Welke afstanden tussen LNB's A1,A3 en Hotbird op ronde schotel?


Gast MMD
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik zou graag willen weten welke afstanden tussen de lnb`s moeten zitten op een 100% ronde schotel met een effectieve doorsnede van 85 cm. De plaats is Emmerich am Rhein, net over de grens bij de A12. Het gaat dus om Astra 1+3 en Hotbird.

 

De lnb`s voor A1+3 krijg ik niet dichter op elkaar als 56 mm h.o.h.

Als ik het goed begrepen heb moet de houder schuin staan en de lnb`s t.o.v. level ook?

Dan zou ik ook graag willen weten hoe dit uit te rekenen of de wijze waarop dit te doen.

Helemaal mooi als iemand dit zou kunnen doen.

 

Twee lnb`s zijn Titanium Smart Universal twin diam. 59 mm en de derde is een Botelco Twin BKF-2112 diam. 55 mm

De switch is een Maximum 4x1 high iso diseqc. Tevens vraag ik mij af of dit de juiste switch is.

Meen gelezen te hebben dat die (un)commited moet zijn?

 

B.v.d. André

aangepast door MMD
onderwerptitel aangepast
Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste MMD

Oeffff, je schotel staat 33 meter hoog. Dan zul je wel vrij zicht hebben met je schotel want de meeste bomen komen zo hoog niet. Ik hoop wel dat je er niet al te moeilijk bij kunt.

Ik ga het straks voor je uitrekenen.

Ik moet nog wel even weten hoe ver de voorzijde van de lnb van het midden van de schotel af staat halverwege de hoogte gemeten. Als je de lnb nog niet in de klem van de schotel hebt staan, is het ook goed om de afstand te meten tot het midden van de lnb-klem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die switch is wel goed, als je niet meer dan 4 lnb's gaat gebruiken is een committed switch prima.

 

Bij de transponder kun je een pdfje downloaden en daar staat alles in over de afstandberekening van LNB's

Mag hier de link niet plaatsten effe googlen op transponder nl.

Toshiba 46RV555D

Pioneer VS-922 + Wharfedale
DM8000 S-C-T OpenATV 4.1
Archsat 85 triple Astra plus Hotbird en een draaibare Triax 88cm

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sprietje

Hij komt op een inpandig balkon te hangen op de 11e verdieping.

De afstand bedraagt 61,5 cm. Heb echter 1,5 cm speling omdat de lnb`s geschoven kunnen worden van 61,5 tot 60 cm.

 

@Adriano

Ik zal eens zoeken naar deze pdf, kijken of ik daar uitkom.

 

Bedankt alvast voor de snelle antwoorden.

 

André

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Beste MMD

Je moet de Botelco-lnb voor de Astra 19,2 gebruiken en de twee Smart Titanium-lnb’s voor de Astra 23,5 en Hotbird.

Opmerking: De Botelco-lnb heeft volgens mij een diameter van 56-57mm.

Ga als volgt te werk voor Emmerich:

Zet de elevatie van de schotel op 29,5 graden.

Zet de rail 8 graden schuin. Dat wil zeggen over een afstand van 40cm gemeten met een waterpas moet de rechter zijde 56mm lager staan dan de linker zijde als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.

Plaats de houder met Astra 19,2 lnb aan de linker zijde tegen de arm aan.

Plaats links van de Astra 19,2 lnb de Astra 23,5 lnb er tegen aan. Dit zou op 53,5mm afstand moeten zijn maar als dit 55mm is, maakt dit niets uit. Dit verschil is verwaarloosbaar.

Plaats op 77,5mm de Hotbird-lnb van de Astra 19,2 lnb af, dit gemeten van pukkeltje tot pukkeltje aan de voorzijde van de lnb.

Stel de skew (schuinstand) van de lnb’s als volgt af:

Hotbird op 5 graden

Astra 19,2 op 2,5 graad

Astra 23,5 op 5,5 graden.

Dit met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt gemeten t.o.v. verticaal waterpas.

Sluit de coaxkabel aan op de Astra 19,2-lnb en richt de elevatie en draaihoek van de schotel af totdat je maximale signaalkwaliteit hebt, niet signaalsterkte.

Pas als de schotel helemaal goed staat de diseqc-switch er tussen.

Astra 1 op aansluiting 1

Astra 3 op aansluiting 2

Hotbird op aansluiting 3

Stel in het menu van je ontvanger diseqc op 1.0 en geef de satellieten dezelfde volgorde als dat je de lnb’s op de switch hebt aangesloten.

Overigens, de switch is gewoon te gebruiken, dus geen verkeerde.

Nu moet je alle drie de satellieten optimaal ontvangen.

post-60869-0-73754600-1351195133_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, net even de schotel en lnb`s gemonteerd.

Binnen 5 minuten had ik acceptabel signaal, dus in een keer raak, op alle drie met alleen het verstellen van de schotel.

D.w.z., alles gemonteerd zoals beschreven door Sprietje.

 

Nu heb ik nog een ontvanger (Comag setje) van de supermarkt die ik in 2007 heb gekocht, dus alleen FTA en maar een paar kanalen.

Deze heb ik nooit geupdate omdat tot nu toe de schotel, een andere als deze, alleen op Hotbird stond voor Thai Global Network. (Ja, mijn vrouw is Thai)

 

Astra 1 - 93% / 84%

Astra 3 - 91% / 81%

Hotbird - 91% / 80%

 

Als ik morgen tijd de tijd ervoor krijg de switch er nog tussen en dan nog wat kabels leggen. (ook LAN kabel)

 

Wederom bedankt voor de antwoorden.

André

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...