Ga naar inhoud


Wavefrontier T90, arc of azimuth, Hoeveel LNB's en hoe af te stellen


muppet

Aanbevolen berichten

Ik was een beetje op het internet aan het speuren en daar kwam ik in een webshop de Wavefrontier T90 tegen daar stond: T90 kan een bereik hebben tot 40 graden in arc (60 graden in azimuth).

Hoe moet ik dit nu lezen is hij nu 40 graden of is hij nu 60 graden bij de 1 word ook gezegd dat er 8 lnb's op kunnen bij een ander 16 wie heeft hier ervaring mee

Wat ik me ook afvroeg is hoe stel je de wavefrontier af gaat dit net zo als een gewone schotel ?

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wat heb je zelf al gevonden muppet en wat snap je er niet van? Er is echt heel veel te vinden over deze schotel, ook de vragen die je zelf hierboven stelt...

 

Via het forum hier kan je een excel sheet vinden die alle instellingen voor je kan uitrekenen. Qua aantal LNB's zijn er 16 zeker mogelijk, de schotel is gespecificeerd als 40 graden maar door de rail te verlengen is meer ook mogelijk.

VU+ DUO (VTi 5.1.0)
DM500HD (Openpli)
Maximum E85 met | 28,2E | 23,5E | 19,2E | 13,0E |

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste muppet

Ik heb dat ook wel eens gelezen dat er geschreven wordt:

40 graden arc (60 graden azimuth).

Maar dat is helemaal afhankelijk waar de schotel staat.

Laten we gewoon het voorbeeld nemen vanuit Nederland los van het feit of je signaal hebt van vernoemde satellieten.

Van de NSS-7 op 20 graden west tot de Arabsat-5C op 20 graden oost is 40,0 graden arc. In Utrecht is dit 46 graden Azimuth.

Maar staat die schotel in Valencia (Spanje) dan is het nog steeds 40 arc maar wel 60 graden azimuth.

Staat de schotel in Accra, Ghana, dan is de azimuth maar liefst 150 graden.

Het enige gegeven waar je iets aan hebt is dus hoeveel ontvangst de schotel kan hebben uitgedrukt is graden Azimuth want dat is de ontvangsthoek tussen de satellieten.

Een T90 schotel heeft een openingshoek van 45° Azimuth. De rail zelf is weliswaar 50°, maar aangezien je de LNB-houder ook nog vast moet kunnen zetten, verlies je daar nog wat, zodat je in de praktijk ongeveer 45° Azimuth effectief over houdt.

Wil je verder gaan, dan zul je de rail moeten verlengen. De lnb’s die je daar op gaat plaatsen, krijgen wel flink wat minder signaal dan de lnb’s die in het midden staan.

Zie ook de versterking die een T90 geeft onder verschillende ontvangsthoeken in de bijlage.

post-60869-0-13970600-1354441960_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus als ik het goed begrijp heb je hier in nederland met de standaard rail ongeveer 40 a 45 graden waar je dat satalieten in kunt vinden

Of begrijp ik dit verkeerd

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste muppet

Je begrijpt het bijna. Het is afhankelijk welke satellieten je wilt ontvangen in Nederland.

Wil je bijv. de Intelsat 904 op 60 graden oost ontvangen t/m de Arabsat-5C op 20 graden oost, dan heb je nog steeds 40 graden arc maar slechts 42 graden Azimuth, dus 4 graden minder dan als je van 20-West tot 20-Oost wilt ontvangen.

Het hangt er dus mede vanaf hoe recht je onder de satellieten zit die je wilt ontvangen. Maar als richtlijn kun je je conclusie wel ongeveer aanhouden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi muppet

Op je prive vraag welke schotel ik gebruik heb ik je ook wat uitleg gegeven over de Wavefrontier.

Als je zin en tijd hebt kom je maar eens langs om te zien hoe deze schotel werkt.

Maximum E-85 Multi Focus Astra 1, 2 & 3

FTA via Philips 49PUS6401 4K Android TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...