Ga naar inhoud


Selfsat HD30D ontvangst HD met 8PSK


dbfan

Aanbevolen berichten

Ik heb een VU-duo met Selfsat HD30D ( vlakschotel ). Voor de meeste CD-kanalen op 23.5 geeft hij een ontvangst van rond de 60%. Indien het regent, zakt de ontvangst onder de 55% en krijg ik blokvorming. Na de overschakeling van CD naar 8PSK is het ( zoals verwacht ) nog veel erger geworden.

 

Heeft iemand anders ( betere ) ervaringen met deze schotel icm HD @ 8PSK ? Heb ik misschien toch nog niet optimaal afgesteld ?

 

bvd

Link naar reactie
Delen op andere sites


probeer hem toch iets beter uit te richten

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Uroplatus

Het wordt er allemaal niet leuker op voor de mensen die satelliet-tv willen kijken met een bescheiden onopvallende schotel. Tot een aantal jaren geleden was ook de kleine Multytenne van 45x45cm een leuke optie om de vier bekende satellieten te ontvangen maar sinds dat steeds meer zenders over gaan op 8PSK FEC 2/3 en 3/4, is ook de Multytennen niet meer aan te raden. Evenzo hebben de vlakschotels het moeilijk met deze nieuwe modulatietechniek. Met mooi weer gaat het allemaal nog wel maar zodra het regent, houdt de reserve van de schotel op bij deze modulaties en krijg je blokvorming en stilstaand beeld. CanalDigitaal kijkt alleen maar hoe ze met minder kosten hun zenders kunnen uitzenden zonder rekening te houden met de gebruikers van kleine schotels die vaak geen grotere schotel kunnen of mogen plaatsen. Ik denk niet dat ze met deze klanten rekening houden want als je niet groter kunt, is de kabel dikwijls het enige alternatief.

Maar ik probeer je toch ook te helpen en je niet alleen te delen in de problematiek met kleine satellietantennes.

Ik neem aan dat je de Selfsat gericht hebt op de Astra 3 op 23,5 graden oost en dat je de Astra 1 op 19,2 graden niet kunt ontvangen.

Heel belangrijk is in ieder geval dat je de schotel op de juiste schuinte hebt ingesteld. In het midden van het land is dat 6 graden met de wijzers van de klok meegedraaid, zie bijlage. Print deze hoek uit, knip hem uit en plak hem langs de linker rand van de antenne. De schuine lijn moet nu zuiver verticaal staan.

Verder zou je nog kunnen controleren of de vlakantenne wel helemaal optimaal staat afgesteld wat betreft elevatie en draairichting.

Verder is het zo dat regendruppels op op de voorzijde altijd verzwakking van het signaal geven. Als je er bij kunt om de voorzijde droog te poetsen, zul je merken dat de ontvangst beter wordt. Het heeft dus een voordeel de antenne zodanig te plaatsen dat er zo min mogelijk regen op kan komen.

post-60869-0-07917600-1360000171_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je , Sprietje. Duidelijk verhaal. Ga ik zeker checken.

Ik heb overigens nog wel een extra schotel ( Visio Bisat ), waarmee ik nu nog 13.0 en 19.2 ontvang. Met deze schotel kan ik echter net niet de 23.5 ontvangen ( kijkt dan niet over mijn huis heen ).

De extra Selfsat HD30D2 was echt bedoeld voor de 23.5 ( achter in de tuin, maar kan / wil daar geen grote schotel in zicht plaatsen ).

 

Nu zie ik op mijn VU DUO ong deze max signaal-sterktes:

- 13.0 en 19.2 ( Visio BiSat ) max ong 66%

- 23.5 ( SelfSat HD30D2 ) max ong 61%

 

Zijn dit normale waarden ? Iemand anders ervaringen / cijfers voor deze combinatie ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Ik heb een Vantage HD8000S met Selfsat HD21D met rotor HH90. Voor de meeste CD-kanalen op 23.5 krijg ik een ontvangst van rond de 82-86%. Jij zou veel hoger moeten komen lijkt mij dus. Succes met uitrichten.

 

Damk je, Sat Rulez,

en jij hebt een flinke regenreserve met die opstelling en de nieuwe 8PSK-kanalen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...