Ga naar inhoud


Signaalsterkte Astra 28.2 10774MHZ en Astra 23.5 12189Mhz


LastWokker1

Aanbevolen berichten

Sinds meerdere weken heb ik zeer slechte ontvangst (BBC1, BB2) en geen ontvangst (Ned 3 HD, Canvas) op mijn TV met ingebouwde DVB-S tuner. Voor de volledigheid, voorheen was de ontvangst altijd goed, ik heb in ieder geval nooit blokvorming gehad. Heb even gedacht dat het aan de sneeuw cq het weer lag en misschien een niet optimaal uitgerichte schotel, maar de sneeuw is weg en nog steeds het probleem.

 

Voor de volledigheid:

Ik heb een triax met 4x een dual LNB (ik meen ALPS). Via een 4:1 switch gaat een coax naar mijn TV met ingebouwde tuner, via de andere 4:1 gaat een coax naar een Philips approved tuner van CD. Als het aan de uitrichting van de schotel zou liggen, dan zou ik verwachten op de Philips ontvanger ook slecht beeld te hebben, maar dat is niet zo. Beeld is daar goed (terwijl er 10mtr meer kabel tussen zit). Dus zelfde schotel, zelfde uitrichting, zelfde LNBs >> maar verschillende ontvangstkwaliteit.

 

Een aantal dingen die ik zou willen weten:

1) Zijn dit twee transponders/frequenties die standaard een veel slechter signaal hebben dan andere? Ik vraag het omdat ik op zowel 28.2 als 23.5 diverse andere zenders heb die gewoon goed signaalsterkte geven (7 van 10, waar de probleem zenders 2 van 10 geven).

2) Kan er zo'n verschil zijn tusen de ontvangstkwaliteit van de ingebouwde DVB-S tuner en de Philips tuner?

 

Maar andere adviezen/ideeen zijn natuurlijk welkom, misschien dat jullie een ander idee hebben waaraan het kan liggen.

 

Grtz.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste LastWokker1,

 

De eerste test die je zou kunnen doen is bij de lnb's de kabels om te wisselen en kijken of het probleem dan ook naar de andere ontvanger is verhuisd.

 

Tegelijkertijd zou ik de f-connectoren ook even bij langs gaan, desnoods even opnieuw bevestigen op de kabel door een 1-2cm van de kabel af te knippen.

Er kan sprake van enige vochtvorming zijn. Bij zilveren vlechtwerk in de coax is dat te zien aan een verkleuring die meer weg heeft van tin dan zilver.

Met name de kabelverbinding tussen lnb en switch even kritisch checken.

 

(Uiteindelijk kan het ook aan de switch zelf liggen, maar je moet eerst de bovenomschreven stappen maar even door.)

 

Ik hoor graag wat je bevindingen zijn.

Veel succes.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Eduard07,

Dank voor de reactie. Testen zal ik t.z.t. zeker doen, maar om bij mijn LNBs te kunnen (en de rest van de schotel) moet ik nogal halsbrekende toeren uithalen dus dat wordt pas over een paar weken als het wat beter weer is. Maar hoe moet ik je adviezen zien als ik het relateer aan slechts deze frequenties, en dan ook nog op 2 verschillende LNBs? Als het kabelwerk of de connectoren slecht zouden zijn (of vocht, of vergelijkbaar), dan zou ik zeggen dat op die LNB alle frequenties/zenders een probleem geven. Waarom zouden er een aantal specifieke frequenties wel last hebben en andere niet? Zie ook mijn vraag 1. Dus als voorbeeld: op Astra 2 heb ik gewoon goed beeld bij de andere zenders, alleen niet op deze frequentie waar BBC1,2 en 4 zitten.

Gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Lastwokker1,

 

Wat betreft Ned3HD/CanvasHD: heb jij de frequentie 4 februari jl. ook aangepast naar": 12.188/H/DVBS2/22000/ 5/6 ? Of heb je die info gemist? Dan is daar technisch niks bijzonders mee aan de hand.

 

Blijft over: 10773/H/22000/ 5/6, de transponder van BBC1/2/4. Ik denk dat daar mogelijk wel een technische hapering zit die je moet opsporen zoals ik hierboven beschreef.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ik dan met de eerste beginnen: was ik niet van bewust, dus heb ik zojuist nagekeken. En daarna voor de zekerheid handmatig op die frequentie en symbol rate laten scannen. Hij vindt helemaal niets. Niet alleen geeft hij geen signaal kwaliteit, ook geen signaal sterkte. Dus toen dacht ik: zou de hele 23.5 dan niet werken. Maar ik heb het nagekeken met diverse frequenties, de 11739, 11798 en 11856 geven allemaal gewoon beeld en (redelijk) goed signaal kwaliteit.

Dus misschien zie ik iets heel simpels over het hoofd? Ik dacht eerst dat mijn tuner misschien geen DVB-S2 aankan, maar het menu beweert van wel en ik heb ook beeld op die andere zenders.

Is er iets wat die 12188 uniek maakt en mijn TV-DVB wel zou kunnen ondersteunen en mijn Philips wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ervan uit gegaan dat beide ontvangers DVBS2 (dus HD) waren. Welk type is je Philips?

 

Ben je niet binnen in staat de bekabeling zo om te wisselen dat de Philips aangesloten wordt op de verbinding die naar de tv sat-tuner gaat?

 

Je hebt de handmatig zoekfunctie wel op "alle kanalen" laten zoeken, en niet op FTA?

 

Ik heb net even gecheckt op polarisatie: 11798 is ook horizontaal. Als je die wel hebt en 12188 doet het niet, zijn er 2 mogelijkheden: 1) je ziet nog steeds iets over het hoofd; de bekabeling/switch hapert. Dat laatste kun je double-checken met je Philips (Als die tenminste HD is).

Je tv is zeker HD, anders zou je die andere frequenties inderdaad ook niet kunnen ontvangen.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb net iets ontdekt tijdens het testen: als ik de spanning van de Philip tuner haal is het probleem opgelost. En dat zou inderdaad wijzen in iets in de hardware (kabel, voeding, enz) zoals jij ook al aangeeft, maar ik ben niet echt blij dat het dat is. Wat kan hiervan de oorzaak zijn? De beide tuners zijn met hun eigen voeding en kabels via de switches op de LNBs aangesloten. Maar het zijn toch gescheiden circuits? Hoe kan het uitzetten van de ene tuner er voor zorgen dat het signaalprobleem in de andere zijn opgelost? Crosstalk in de switches of LNBs lijkt me toch ook sterk. Kan het iets te maken hebben met verschillende voedingsspanningen van de twee tuners en dat die in de LNBs een probleem veroorzaken, misschien omdat ze via een common ground verbonden zijn (en toch niet gescheiden zijn zoals ik denk). Switchen van de kabels ga ik proberen zodra ik er tijd voor heb, zal pas volgende week zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Wat betreft Ned3HD/CanvasHD: heb jij de frequentie 4 februari jl. ook aangepast naar": 12.188/H/DVBS2/22000/ 5/6 ?

 

Is de FEC niet naar 2/3 veranderd? Net als de modulatie van QPSK naar 8PSK?

Klopt! Oef. :blush:

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb net iets ontdekt tijdens het testen: als ik de spanning van de Philip tuner haal is het probleem opgelost. En dat zou inderdaad wijzen in iets in de hardware (kabel, voeding, enz) zoals jij ook al aangeeft, maar ik ben niet echt blij dat het dat is. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

 

Een tijdje geleden heb ik iets vergelijkbaars meegemaakt: tuner 1 aan, tuner 2 geen ontvangst meer.

Toen bleek dat een van de lnb's (waar immers ook een switch in zit) moeilijk deed. Was wel even zoeken, maar dat is de enige manier. Testen en uitsluiten, stap voor stap.

In dit geval zou ik beginnen met de lnb van Astra 2 eens te vervangen.

 

Mijn excuus mbt de frequentie op Astra 3 van Ned.3HD. Zoals Beobuddy al aangaf, moet de FEC 2/3 zijn. Ik denk dat je dan wel beeld hebt.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Beobuddy: dat werkt bij BBC1 wel maar niet bij NED3/Canvas. Maar nu ben ik toch wel benieuwd naar je uitleg. Je impliceert dat de TV tuner niet genoeg vermogen heeft op de uitgang die de voedingsspanning naar de LNB verzorgt, bedoel je het zo? Nu is die kabel van de TV tuner (die met het probleem) zeker 10 meter korter dan de Philips tuner, maar dat wil natuurlijk niet alles zeggen. Maar wat ik niet goed begrijp en hoop dat je het kunt uitleggen: wat heeft de voedingsspanning van de Philips tuner te maken met de  voedingsspanning van de TV tuner? Zijn in een dual LNB de twee voedingsspanningen aan elkaar gekoppeld dan, of hoe heeft de ene invloed op de andere ? Lijkt me ook vreemd, want als er een minimaal spanningsverschil is maak je in feite sluiting. Technische uitleg vind ik niet erg, ik heb electronica gehad (maar dat schiet hier te kort blijkt wel omdat ik geen verstand heb van LNBs en disecq switches). Uitleg over de LNB/switch en hoe het werkt met hun voeding is ook prima, van mensen met ervaring leer je altijd 10 keer sneller dan op het web zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Beobuddy: dat werkt bij BBC1 wel maar niet bij NED3/Canvas.

Mogelijk dat de lnb van Astra 2 hapert. Een haperende switch in een twin-lnb kan ook blokkades veroorzaken op ontvanger 1 of 2.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Eduard07:  Om verwarring te voorkomen. Ik heb 4x een twin-output LNB (en niet een duo LNB). Zie ook een stukje tekst wat ik op een page vond:

the twin-output LNB provides two outputs to feed two separate receivers for independent working.Each output can be switched independently by 13/17 volt input by the individual receiver to change polarisation and by 22 kHz to change the band.

Ik wil niet eigenwijs overkomen, maar ik begrijp het switch verhaal in de LNB niet. Het hele idee van zo'n dual output LNB is toch dat je er tegelijkertijd een signaal uithaalt wat je naar twee seperate tuners kunt sturen. Waartussen switched die in de LNB dan? Ik zou eerder denken dat er helemaal geen switch in zit, maar een dubbel uitgevoerd circuit. Of zit ik hier helemaal verkeerd?

Is er ergens misschien een goede "LNB en switch voor dummy" pagina waar je me naar kunt sturen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Eduard07:  Om verwarring te voorkomen. Ik heb 4x een twin-output LNB (en niet een duo LNB).

 

Heb ik dan ergens het woord "duo" gebruikt?  :confused:

Ik gebruik namelijk dezelfde Alps als jij: twins. Twee aansluitingen met een ingebouwde switch. En als je er 4 hebt, gebruik je twee diseqc4-switches.

Indien 1 van de lnb's vervelend doet, kan dat via de switches (Alles staat met alles in verbinding.) uitwerking hebben op de ene of de andere ontvanger.

Anders gezegd: zodra je de ene ontvanger aan zet, kan de andere plots geen of minder zenders geven. Dus een haperende lnb kan blokkeren.

 

Ik verdenk jouw Astra 2 lnb van een mankement. Heb je misschien een reserve twin-lnb om dit te checken?

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...