Ga naar inhoud


Longitude: 4.7900° hoe scheef moet de mast voor de Multytenne?


SubSense

Aanbevolen berichten

Even een check vraagje.

Ik krijg binnenkort een nieuwe Multytenne (twin) en deze wil ik uiteraard perfect uitrichten.

Mijn Longitude is 4.7900° en volgens mijn berekeningen moet de mast 2.21° schuin richting het oosten.

Klopt dit?

In een oud draadje geeft satkijker namelijk aan dat dit 3.2° moet zijn, vandaar mijn verwarring.

Hier nog wat documentatie van satkijker.

 

http://www.***ongewenste_url***/downloads/specials/Multytenne%20en%20TripleSat.pdf

 

VU+ Duo + Multytenne 45

Meestal met de laatste PLi

Pana TH-42PV70

XBMC/ASrock ion 330/Wii/ch3snas/TX-SR707/svs 25-31 PCi

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste SubSence

 

Ik heb het voor je uitgerekend voor positie 4.79 graden oost. Je mast zou precies 1,1 graad schuin ingesteld moeten worden. Dit verschil geeft 1.2mm hoogteverschil voor de Astra 28,2 graden. Dit is verwaarloosbaar.

Je kunt de mast dus gewoon zuiver verticaal waterpas zetten maar als die niet helemaal zuiver waterpas staat liever iets hellend naar het oosten dan hellend naar het westen.

Pas verder naar het westen waaronder Zeeland en West Vlaanderen wordt het interessant de schuinte van de mast aan te passen.

 

Ga er gerust van uit wat ik schrijf waar is.



 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel Sprietje, maar nu is de verwarring nog groter geworden ;-)

Uit het stuk van satkijker:

 

"Stel ,je woont in Goes, dat ligt op longitude 3,89 graden oost, laten we dit afronden 
op 3,9 graden oost (zie http://www.dishpointer.com/ ). Dat is 3,1 graden westelijker 
dan het ontwerpgebied in West-Duitsland (7 graden Oost). Dan moet de mast 3,1 
graden gekanteld worden naar het oosten."
 
Dus 7° - 3.9° =  3.1° (voor Goes)
 
Ik woon in Aalsmeer, Longitude: 4.7900°
 
Dus 7° - 4.79 = 2.21° (voor Aalsmeer)
 
Kortom, mast naar het oosten hoeft in mijn geval waarschijnlijk niet.
Maar ik probeer het alleen maar te begrijpen.

VU+ Duo + Multytenne 45

Meestal met de laatste PLi

Pana TH-42PV70

XBMC/ASrock ion 330/Wii/ch3snas/TX-SR707/svs 25-31 PCi

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste SubSense

 

Satkijker heeft gelijk als het gaat hoeveel de mast in bijv. Goes anders staat t.o.v. het ontwerpgebied. Dit is naar het middelpunt van de aarde gerekend.

Waar het werkelijk om gaat is hoe groot het verschil is t.o.v. de te ontvangen satellieten. Die staan om te beginnen veel verder weg en ook in een andere richting, niet 90 graden omlaag gericht naar het middelpunt van de aarde maar met ongeveer 30 graden elevatie vooruit. Hierdoor krijg je andere waardes.

De juiste manier om de mastcorrectie bij een Multytenne te bepalen is met Satlex.

 

Ik heb twee berekeningen als bijlage toegevoegd, één van het ontwerpgebied Daun in Duitsland en die van Aalsmeer.

In het ontwerpgebied moeten de 4 lnb’s in de kop 8,55 graden schuin staan. Deze schuinstand is verwerkt in het hoogteverschil van de lnb’s in de kop.

In Aalsmeer moeten de lnb’s 9,43 graden schuin staan. Het verschil in skew is 0,88 graden. De mast zou dus 0,88 graden naar het oosten gekanteld moeten worden. Dit is echter zo weinig, dat dit slechts 0,8mm hoogteafwijking van de Astra 28,2 lnb zou opleveren.

 

Ik had je gisteren geschreven dat het verschil 1,1 graad is maar daarbij was ik uitgegaan van Breda dat op dezelfde lengtegraad ligt. Het verschil wordt namelijk kleiner naar mate je noordelijker komt en groter naarmate je zuidelijker komt.



 

post-60869-0-65371600-1361109795_thumb.png

post-60869-0-20460600-1361109805_thumb.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste forumgenoten

 

Ik zie dat er al een redelijk aantal mensen de bijlages van het vorige bericht hebben bekeken. Het verbaast me dat niemand heeft gevraagd waarom ik als meest westelijke satelliet de 10,2 graden oost heb ingevoerd terwijl de meest westelijke satelliet van de Multytenne de Hotbird 13 graden oost is. Blijkbaar is het veel mensen niet duidelijk hoe de Satlex-calculator precies werkt of begrijpen om een andere reden niet waarom ik dat zo heb ingevoerd.

Dat mag gerust gevraagd worden want ik hoop dat eenieder van dit forum leert zoals ik ook dagelijks leer van de praktijkervaringen van mede forumgenoten.



 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay, helder.

Nou ja, helder, het zal best wel kloppen wat je zegt maar ik moet het ook nog begrijpen!

Maar wel bedankt voor deze uitgebreide informatie. Hier zullen anderen ook wat aan hebben!

Mijn rekensommetje was dus even te simpel ;-)

aangepast door SubSense

VU+ Duo + Multytenne 45

Meestal met de laatste PLi

Pana TH-42PV70

XBMC/ASrock ion 330/Wii/ch3snas/TX-SR707/svs 25-31 PCi

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste wanderer

 

De Triplesat kun je vergelijken al een Wavefrontier met multifeed ontvangst.

In de Satlex-calculator kun je de satellieten invoeren die je met de lnb’s wilt ontvangen. Daarbij zal de uitkomst van de berekening meestal zo zijn, dat de satelliet waarop uitgericht moet worden een denkbeeldige satelliet is die niet bestaat.

 

Bij een Multytenne is dat niet het geval. Daar is de Astra 19,2 echt de middelste satelliet die precies in het midden van de grote hoed zit, zie bijlage.

Als de Multytenne dus iets gedraaid wordt, dan wordt die gedraaid om de ontvangstkop van de 19,2 graden oost. In de Satlex-calculator zal dus ingevoerd moeten worden dat de Astra 19,2 de centrale satelliet is en dat kan niet.

Dit kan alleen maar door een denkbeeldige satelliet in te voeren zodat de Astra 19,2 wel precies als middelste satelliet in de berekening wordt ingevoerd. Dat heb ik dan ook zo gedaan.



 

post-60869-0-99628400-1361120726_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, sprietje, dat heb je inderdaad heel goed gedaan.

Maar ik heb ook moeite met de materie, komt mede omdat ik er niet dagelijks mee werk.

Op de momenten dat je een nieuwe schotel plaatst krijg je er weer mee te maken, maar de jaren daarna heb je er geen omkijken meer naar.

Maar jouw uitleg is weer mooi naslagwerk!

VU+ Duo + Multytenne 45

Meestal met de laatste PLi

Pana TH-42PV70

XBMC/ASrock ion 330/Wii/ch3snas/TX-SR707/svs 25-31 PCi

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...