Ga naar inhoud


vaste schotel setup met 4 lnb's


skippie1770

Aanbevolen berichten

: Maar beste blackeyes, dan klopt de foto nog niet want de rail moet net de andere kant schuin op staat, dus rechts lager dan links.:

 

maar sprietje deze schotel hangt ook nog niet aan de muur

die had ik nog over en lag in de schuur en heb hem alleen maar gebruikt voor voorbeeld

ik weet dat die rail niet goed staat maar zoiets doe je normaal als je je lnb's erin hebt zitten en als ie ophangt... LOL

LOL

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites


Inderdaad @Golfman, het gaat bijna altijd om de boxen die CanalDigitaal in bruikleen ter beschikking stelt en soms de gecertificeerde CanalDigitaal ontvangers.

Maar ook als je deze nu niet hebt is het toch verstandig deze volgorde aan te houden. Je weet nooit hoe iets kan lopen. Stel er gaat een ontvanger bij je kapot en je kunt op een heel voordelige manier aan een goedgekeurde CanalDigitaal tuner komen, dan is het toch wel zo prettig als je die zo aan kunt sluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje, zit wat in inderdaad ware het niet dat ik tegenwooridg in Engeland woon en de CanalDigitaal boxen daar niet voor het oprapen liggen ;) Maar snap het idee erachter, dank je wel voor de uitleg.

1* DM800HD, 1* DM600, 1* ET5000, 1* ET4500 (plus wat nog op zolder ligt als reserve)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje, mijn opstelling is nu nog het volgende: Astra 19.2 , 23.5 en 28.2 op een Triax 88 cm met een goede signaal sterkte op alle satellieten. Dit heb ik 2 jaar terug laten installeren omdat er zelf toen geen tijd voor had.

Nu is mijn plan om een deze dagen een vierde LNB er bij te plaatsen voor Hotbird. Op zich geen probleem aangezien de hoek van de schotel, multirail e.d. al goed staan vanwege de ander LNB's.

Mocht ik e.e.a. nu toch "verprutsen", kan je voor mij de hoek, afstand van LNB's (40 cm) en skew berekenen.

Dit zijn mijn adres gegevens: Address: RM17 5EN Latitude: 51.4834° Longitude: 0.3165°

 

Alvast bedankt.

 

Golfman

1* DM800HD, 1* DM600, 1* ET5000, 1* ET4500 (plus wat nog op zolder ligt als reserve)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Golfman


Ik ga er van uit dat de lnb van de Astra 19,2 net rechts van de arm zit en de lnb van de Astra 23,5 net

links van de arm als je naar de binnezijde van de schotel kijkt. De lnb van de Astra 28,2 zit weer links van de Astra 23,5, zie bijlage 1.

Aan de rechter zijde heb je flink wat ruimte over om daar de lnb van de Hotbird te plaatsen.

 

Voor een Triax 88 op de opgegeven locatie moeten de lnb’s als volgt afgesteld worden:

De afstanden tussen de lnb’s:

Tussen de Hotbird 13 en de Astra 19,2 = 83mm

Tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 = 56mm

Tussen de Astra 23,5 en Astra 28,2 = 59mm

Gemeten van pukkeltje voorzijde lnb tot pukkeltje voorzijde lnb.

 

De rail moet 13,5 graden schuin staan d.w.z. de lnb van de Hotbird rechts moet 47mm lager staan dan de lnb van de Astra 28,2 links als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt. Meet dit met een waterpas.

 

De skew van de lnb’s moet als volgt staan:

Hotbird 13 – 10 graden

Astra 19,2 –   7 graden

Astra 23,5 – 10 graden

Astra 28,2 – 13 graden

d.w.z. als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt met de wijzers van de klok meegedraaid.

 

Door ook de maten te geven van de lnb's die reeds geplaatst zijn, kun je controleren of het een beetje klopt.

post-60869-0-96920800-1365588789_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sprietje,

 

Dank je wel voor je reactie. De huidige LNB's zitten inderdaad zoals door jou beschreven en heb voldoende ruimte om de Hotbird erbij te plaatsen. Ik zal inderdaad even nameten of de maten overeenkomen. Het weer knapt ook hier flink op nu dus ik zal eind van de middag de ladder op klimmen en aan de slag gaan.

 

Nogmaals bedankt.

 

Golfman

1* DM800HD, 1* DM600, 1* ET5000, 1* ET4500 (plus wat nog op zolder ligt als reserve)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sprietje, de afstanden tussen de bestaande LNB's is inderdaad zoals door jou aangegeven.

Inmiddels de 4 LNB er bijgeplaatst en krijg ook netjes signaal binnen, so far so good.

Nu was het weer aan het eind van "de oefening" nou niet dusdanig dat ik exact de afstand tussen de nieuwe LNB heb kunnen meten maar voor zover ik kon zien zat ik aardig in de buurt van de 83mm.

@ All, wat zou zo ongeveer de signaal sterkte moeten zijn die ik kan verwachten op de Hotbird (db, SNR etc), dit zodat ik e.e.a. kan vergelijken met de huidige opstelling.

 

Wederom alvast bedankt.

 

Golfman

1* DM800HD, 1* DM600, 1* ET5000, 1* ET4500 (plus wat nog op zolder ligt als reserve)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Golfman

 

Klopt de schuinte van de rail ook een beetje?

 

Zoals je ziet is mijn berekenmethode voor alle landen bruikbaar.

Signaalsterkte zegt helemaal niets. De enigste conclusie die je kunt trekken als je een redelijke signaalsterkte hebt, is dat de lnb zijn voedingsspanning krijgt vanaf de satelliettuner.

Het gaat om de signaalkwaliteit. Maar een satellietuner is geen meetinstrument. Je kunt de aanduiding van de signaalkwaliteit alleen maar gebruiken om bijv. je schotel uit te richten.

Op dezelfde schotel met dezelfde lnb geeft bijv. een Inverto Scena 5m maar 60% aan terwijl een Homecast 2100 100% aan geeft. Je kunt de signaalkwaliteit van verschillende merken dus niet met elkaar vergelijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sprietje,

 

Schuinte van de rail klopt ook wel ja. De gene die mijn schotel in eerste instantie geinstalleerd had deed dit voor de hobby erbij naast zijn normale dagelijkse werk. Het was eigenlijk zijn oude vak wat hij voor zo af en toe er bij doet met alle nodige appartuur professionele apparatuur.

 

Ik weet inderdaad dat het niet alles zegt over signaal sterkte en zo en ook dat de satelliettuner geen meetinstrument is, vroeg het me gewoon af, meer niet.

 

Ga gewoon lekker van mijn beeld genieten ;)

 

Bedankt voor alle geleverde informatie in ieder geval.

 

Groet,

 

Golfman

1* DM800HD, 1* DM600, 1* ET5000, 1* ET4500 (plus wat nog op zolder ligt als reserve)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat kan maar je moet er wel rekening mee houden dat je na de zomer met een Triax 110 niet meer de zenders zoals BBC, ITV enz. nog kunt ontvangen.

Een paar Engelse zenders zitten nu al op de nieuwe Astra 2F satelliet en straks gaat de rest over op de Astra 2E satelliet die over twee
maanden gelanceerd wordt. Je kunt dan nog maar een beperkt aantal Engelse zenders ontvangen. Dat zijn de zenders die op de Europabeam zitten. Om de zenders te kunnen ontvangen die op de spotbeam zitten, heb je een veel grotere schotel nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...