Ga naar inhoud

Beste oplossing combineren 5 W en 19,2 O?

7Kamp

Aanbevolen berichten

Ik heb uit Frankrijk een Sagemcom TNTSAT HD setje meegenomen. Nu vraag ik mij af op welke wijze ik het eenvoudigst via een extra vast schoteltje zowel de 5 West als de 19,2 Oost kan combineren. Doel is de Franse zenders te ontvangen, en het schoteltje alleen te gebruiken voor de sagemcom ontvanger. Met mijn vaste Triax kan ik geen 5W ontvangen. Vragen: zit ik nu vast aan het plaatsen van een Bigsat? Draaibaar wil ik niets ophangen (zo handig ben ik namelijk ook weer niet) Of kan ik op een andere eenvoudige wijze de 5W en 19,2 O ontvangen en combineren? En wat is de minimale afmeting om goed de 5W te kunnen ontvangen? Alle adviezen zijn van harte welkom!

------

Vu Zero 4K, 2x VU+ Solo2 OpenPLI, 1x VU+ Uno, Sagemcom DS87 HD (TNTSAT)

2x Triax 80 cm CD quad triplesat LNB, 1x Triax draaibaar, CD campingschotel Duo LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 5 west kun je al met een heel klein schoteltje ontvangen, zie:

http://www.lyngsat-maps.com/footprints/Eutelsat-5-West-A-Super.html

Je zou de Astra 19,2 en de Eutelsat 5 west makkelijk kunnen ontvangen met een Maximum E85. De ontvangsthoek tussen die twee satellieten is 30 graden en met deze hoek heb je nog niet veel verlies met een E85.

Elevatie instellen op 30 graden.
De schotelskew op 1,3 graden naar het oosten.
Eerst de lnb in het midden zetten en de schotel uitrichten op de Eutelsat 7 graden oost. Dan de lnb’s op de 19,2 oost en 5 west positie zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje, dank voor het advies! Die Maximum E85 schotel kende ik nog niet, maar hij ziet er fraai uit en is betaalbaar. Als de Eutelsat 5 inderdaad met een 50 cm schoteltje te ontvangen is, denk ik dat ik een kleine schotel richt op de 5 West en dan de 19,2 pak van mijn Triax. Dat zou ook moeten werken, en ik denk niet dat vrouwlief zit te wachten op nog een grote schotel aan de muur (ze staan niet uit het zicht op het dak maar hangen aan de achtergevel). Kortom, we gaan maar weer eens langs de winkel en aan de slag. Hebben we tenminste (als het goed gaat) de Franse zenders erbij. Weer een mooi projectje.

------

2x Triax 80 cm CD quad triplesat LNB, 1x Triax draaibaar, CD campingschotel Duo LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Och, een Triax 64 koop je al voor €19,25 (een Triax 54 voor €17,50), dus dat is zeker ook een optie en dan met een goede lnb zoals de Inverto Black Ultra, dan heb je een uitstekende ontvangst.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

De handleiding van TNTSAT verwijst naar zowel 19.2 O en 5 W. Vandaar de wens beide sats te kunnen combineren. Ik denk dat ik eens begin met een extra schoteltje voor 5W. Misschien vervang ik later de schotels voor 1 E85 of BigSat. Dat ruimt ook weer lekker op. En een hobby mag wat kosten :-)

------

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik lees: "Il vous suffit de la réorienter sur le
satellite Astra
19,2°EST et de
remplacer votre décodeur actuel
par un décodeur TNTSAT !
"

en "la" staat hier voor schotel.

Op AB 5W zijn F2;F3;F5;FO; LCP gratis, in SD FTA voor iedereen , op Astra 1 heb je een decoder ( of compatibele TV met speciale CI)  + kaart van bijvoorbeeld TNTSAT nodig. Maar je hebt gelijk, ik heb ook een schotel op AB gericht, deze satelliet zendt heel sterk dus bijna altijd beeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We gaan het merken! AB erbij lijkt mij ook een aanwinst. Ik ga aan de slag en laat het weten als e.e.a. aan de muur geschroefd is. Dank allemaal!

------

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later...

Inmiddels tijd gehad e.e.a. te installeren, en het werkt prima. We kunnen dus weer proberen ons Frans op een behoorlijk niveau te krijgen  :)

------

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen