Ga naar inhoud


Schema TV-ontvangst via 2 schotels (Astra 1 en Astra 3)


Hillmara

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Vooraf, ik heb er nauwelijks verstand van. Alleen wat op internet gelezen. Ik woon in Spanje.

Kan iemand mij helpen met het volgende:

 - 2 schotels, 1 met Astra1 en 1 met Astra 3

 - 1 schotel (Astra 1) gaat naar TV 1,

 - 2e schotel (Astra 3) gaat naar TV 2 (met HD-TV dus)

 - mijn (Spaanse) installateur zegt dat Diseqc niet werkt maar dat kan ik niet geloven.

 

Is het mogelijk om beide schotels op een TV te ontvangen?

Zo ja, kan dat volgens bijgaand schema?

Ik heb een M7 SAT801 ontvanger.

 

 

 

post-68234-0-52533200-1376406868_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste mega gert


Wat is dit nu voor een onzinnig antwoord.
 

Ten eerste is het van belang te weten waar de schotelinstallatie zich bevindt in Spanje.

Ten tweede is het heel goed mogelijk twee schotels te combineren, vooral als je helemaal in het zuiden woont en je een 100-120cm-schotel nodig hebt.


Of je een duo-lnb kunt gebruiken is nog maar helemaal de vraag en hangt af van de schotelmaat.

 

Maar beste Hillmara, als je twee satellietontvangers hebt, zul je ook lnb’s met twee aansluitingen nodig hebben. Je kunt dus geen verdeler gebruiken zoals je in je tekening aangeeft. Je Spaanse installateur heeft daarmee wel gelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Hillmara

 

In de Golf van Cádiz bij Huelva heb je minimaal een schotel van 100cm breed nodig om de Astra 23,5 stabiel te kunnen ontvangen. Dit kan met twee aparte schotels, een grote voor de Astra 23,5 en een kleinere voor de Astra 19,2 maar dit kan ook op één schotel.


Heb je al een grote schotel en zoja wat zijn de afmetingen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Hillmara


Het kan best zijn dat jij jarenlang met 2 ontvangers op een lnb hebt gekeken met slechts 1 aansluiting maar dan heb je ook wel flink wat beperkingen gehad.
 

Met 1 aansluiting kun je niet naar twee verschillende satellieten kijken, niet met de ene TV naar een horizontaal gepolariseerde frequentie en op de andere TV naar een verticaal gepolariseerde frequentie en ook niet met de ene TV naar een transponder in de hoge band en op de andere TV naar een frequentie op de lage band.


Je hebt met de ontvangst van 2 satellieten dus maar een kans van 1 op 8 dat het goed gaat.

Je moet dus om te beginnen twee lnb’s nemen die elk twee aansluitingen hebben.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie voor de informatie. Ik woon ook in cadiz en sinds vandaag heb ik mijn hd ontvanger. Tot nu toe gewoon met mn oude ontvanger gekeken. Zoals ik t nu begrijp heb ik 2 schotels nodig? Ik heb nu 1 schotel en daarop aangesloten en duo lnb kop. Ik ontvang alleen niets in Hd. Hij staat op astra 1. Dus om astra 3 te kunnen ontvangen nog een schotel en dan minstens van 1 meter?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of om 23.5 te ontvangen en grotere schotel? Die van mij is slechts 80. En dan is mijn probleem opgelost? Kan je in principe alles via astra 1 ontvangen?

Sorry mensen. Totaal geen verstand van dit. Mijn vriend lost dit meestal op. Maar ja die spreekt geen Nederlands.

Dank jullie wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Hillmara


Je moet dus op elke schotel een lnb zetten met twee uitgangen.
Kies voor een goede lnb zoals bijv. de Inverto Black Ultra Twin.

Van elke lnb ga je met een coaxkabel naar een 2/1 diseqc-switch die je op de mast van de schotel plaatst. Bezuinig ook hier niet op kwaliteit en kies voor bijv. de Spaun 212 WSG, zie afbeelding.
 

Je hebt dus twee stuks 2/1 diseqc-switches nodig. Vanaf elke diseqc-switch ga je naar de satellietontvanger.
Je hebt dus 2 coaxkabels nodig die van de schotel naar binnen gaan naar de twee ontvangers.

post-60869-0-59592800-1376415342_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste minoes

 

Welkom op dit forum

 

Nee, je heb geen twee schotels nodig, het kan prima met 1 schotel met twee lnb's maar niet met een 80cm-schotel. Inderdaad.
Minimaal met een schotel van 100cm breed om een stabiele ontvangst van de Astra 23,5 te hebben voor zenders zoals Eurosport HD en History HD.


In Spanje koop je een naamloze schotel van 100cm breed en 110cm hoog voor €54,-


Daar zet je een multifeedhouder op om een tweede lnb te kunnen monteren zoals een Wentronic-2-fach-multifeedhalter-fur-23-40-lnb.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...