Ga naar inhoud


aarden van douchekamer


NL1PDV
Ga naar oplossing Opgelost door ceesv,

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Thuis gaan we een slaapkamer omtoveren tot een mooi badkamer.

Nu komt er natuurlijk ook een lampje , afzuiging in en dit gaat via stroom.

Nu is mijn vraag  hoe dit alles nu te aarden ???

Ik weet dat in de oude douche  een aarde draad op de radiator zit , kan ik nu ook een aarde maken dmv een aarde draad op de cv leiding te doen ??

Hoor sommigen al roepen via de verdeeldoos  maar boven is nergens aarde.

Graag tips ;)

 

Bedankt alvast voor reactie..

 

 

 

M.vr.gr Peter - de NL1PDV
VU+ Solo 2 - PLI 4.0 - Oscam
uit de Friesche Havenstad Harns
Triax 80 cm 19.2 - 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Tegenwoordig gaat men niet uit van sec. aarden, maar van potentiaal vereffening.

Het is de bedoeling dat alle metalen delen in de badkamer/douche met elkaar verbonden worden door ze aan te sluiten op een vereffeningsrails in de badkamer.

Wanneer er nu ergens spanning op zou komen, staat alles onder (dezelfde) spanning, waardoor er bij aanraking geen stroom door het lichaam kan lopen.

De vereffeningsrails kan nu aangesloten worden op een bestaande aardleiding op de verdieping, bijvoorbeeld in een van de centraal dozen.

 

Tegenwoordig is de aardverspreidingsweerstand van de aardelektrode veel hoger als vroeger.

Dit komt omdat men ervan uitgaat dat de maximum aardlek stroom 30 mA. bedraagt.

Daardoor mag de aardverspreidingsweerstand tegenwoordig zelfs 100 Ohm of meer bedragen.

 

Googel ook eens op potentiaalvereffening in de badkamer voor meer achtergrond informatie.

 

Mocht er in de centraaldoos in het plafond van de badkamer/slaapkamer geen aarddraad zitten is het niet uitgesloten dat de elektrische installatie van het huis verouderd is en dat niet alle groepen aangesloten zijn op een aardlek schakelaar.

Haal dan advies bij een erkend elektro installateur welke aanpassingen er gedaan moeten worden i.v.m. de veiligheid.

Het gaat tenslotte om je eigen veiligheid!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er moet een aparte aarde naar de badkamer deze komt in een doos uit waarvandaan de rest van de metalen delen
geaard worden
Zoek maar eens op NEN1010 en aarde badkamer (natte ruimte)
Als je een vloer gaat storten ook de vloer aarde aan de bewapening
denk er aan dat je zelf verantwoordelijk bent voor een installatie die je aanlegt

Dus kijk het goed na wat je gaat doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil even terug komen op de aarde draar in de oude douche op de radiator.

Dit is zo'n blanke aarde draad.

Als ik deze los zou koppelen van de radiator kan ik deze dan verlengen naar de nieuwe douche.

Dan zou ik dan toch alle metealen onderdelen (kraan , radiator , afvoergoot , vloermat , stroom van de spiegel) hierop aan kunnen sluiten ?

Spreek ik nu wartaal of ???

De douche boven is de enigste plaats waar nu dus die aarde draad (op die radiator) zit verder is er boven in geen enkele verdeeldoos een aarde draad te vinden.

M.vr.gr Peter - de NL1PDV
VU+ Solo 2 - PLI 4.0 - Oscam
uit de Friesche Havenstad Harns
Triax 80 cm 19.2 - 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
  • Oplossing

Je draait oorzaak en gevolg om.

Je aardt de installatie in de douche niet op de radiator, maar de radiator in de douche wordt geaard aan de aardleiding in de douche.

Onbeschermde leidingen in de vloer of de aarding van de radiator worden met 4mm2 vertinde koperleiding geaard.

De rest wordt met 2,5mm2 geel/groene VD geaard.

 

Nogmaals, het gaat om alle metalen delen met elkaar te verbinden.

in de link die ik gaf staat precies beschreven om welke metalen delen het gaat.

Er hoeft tegenwoordig geen aparte aardleiding naar de meterkast gelegd te worden.

De vereffeningsrails mag op de bestaande aardleiding in een van de centraaldozen aangesloten worden.

Zit er geen aardleiding in de centraaldoos in de badkamer zal je die moeten bijtrekken naar de meterkast.

In de badkamer zal je hoe dan ook een aardleiding in het lichtpunt moeten aanbrengen.

 

Laat je anders adviseren door een elektro installateur.

Zo'n installatie is niet iets waar je lichtvaardig over moet denken!

Heb je al gekeken hoe het met de aardlek schakelaars zit?

Onder de nieuwe NEN1010 mogen er nog maximaal 4 eindgroepen aangesloten zijn op een aardlek schakelaar.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ceesv

 

Dat ik alle metalen delen met alkaar moet verbinden dat is me duidelijk :)

 

Dan rest me de vraag dan nog , die radiotor (zit me dwars) die dus geaard is aan die "blake"draad.

Kan ik deze draad dus niet gaan verlengen naar de nieuwe douch ?? hieraan dan alle metalen delen hierop aansluiten ??

Wat ik al zei dat er nergens in verdeel dozen een aarde draad zit.

M.vr.gr Peter - de NL1PDV
VU+ Solo 2 - PLI 4.0 - Oscam
uit de Friesche Havenstad Harns
Triax 80 cm 19.2 - 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan rest me de vraag dan nog , die radiotor (zit me dwars) die dus geaard is aan die "blake"draad.

Kan ik deze draad dus niet gaan verlengen naar de nieuwe douch ?? hieraan dan alle metalen delen hierop aansluiten ??

Wat ik al zei dat er nergens in verdeel dozen een aarde draad zit.

Zoals Ceesv al schreef over aarde van metalen delen

Je zou die aarde kunnen gebruiken als die draad ook werkelijk naar de aarde loopt (meterkast) en niet naar een ander metalen deel of waterleiding.

aangepast door focus103
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je zal toch een aarddraad moeten aanbrengen in het lichtpunt in het plafond van de nieuwe badkamer, in de centraal doos.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

alles gaat denk ik goed komen , ik ga ( na meten) de aardeleiding gebruiken waar de radiator op zit.

Dan gebruik ik deze als aarde , dan kan ik alles mooi aarden incl lichtpuntje.

heb ik het nu nog fout dan laat ik wel een installateur komen.

 

Bedankt voor de reacties  :)

M.vr.gr Peter - de NL1PDV
VU+ Solo 2 - PLI 4.0 - Oscam
uit de Friesche Havenstad Harns
Triax 80 cm 19.2 - 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Besef wel dat je dan niet conform NEN 1010 werkt.

Mocht er ooit iets misgaan en stelt men vast dat je niet volgens voorschrift hebt gewerkt, kan dit grote (aansprakelijkheids-) gevolgen hebben.

Aan jou wat je ermee doet!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...