Ga naar inhoud


Wat moet de SNR zijn?


Earthfinder

Aanbevolen berichten

Openelec bevalt me prima tot nu toe. Behoorlijk stabiel, hierbij gebruik ik VDR als backend.

Wat me opvalt, is een voor mij nieuwe waarde, de SNR in %.

 

Ik heb bijv. op Ned1 een Signaalkwaliteit van 80% en een SNR van 6%. Is dit goed of is dit niet goed?

Moet het SNR-percentage juist hoog of laag zijn?

 

Mvg,

Andries

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Earthfinder


SNR betekent signaal-ruisverhouding, SNR of S/N (Engels: Signal to Noise Ratio) en die moet zo hoog mogelijk zijn.
Lees meer hierover op Wikipedia, zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Signaal-ruisverhouding

Je moet je wel bedenken dat een satellietontvanger geen meettoestel is en de waardes die hij aangeeft zijn slechts om onderlinge verschillen aan te geven, niet de exacte waardes.
Bij twee verschillende satellietontvangers kan de ene bijv. 70% signaalkwaliteit aangeven terwijl de

andere ontvanger 100% aangeeft.


Bovendien kun je niet zeggen bij welke lage waarde de ontvanger er geen beeld meer van kan maken. Dat heeft weer te maken met de transponderspecificaties, zie de bijlage.


Wil je straks NGC Wild HD kunnen ontvangen met DVB-S2 8PSK FEC 5/6, heb je toch al 9,4 dB SNR nodig blijkt uit de bijlage, iets wat je met een kleine schotel met een flinke regenbui niet kunt halen.

post-60869-0-03114300-1379675628_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie in XBMC de volgende gegevens staan, zie bijlage.

 

TV wordt prima weergegeven.

Als ik een SNR van 88% heb, als ik aan de schotel draai (links/rechts/omhoog/omlaag) dan heb ik geen dan hangt het beeld.

 

Zou het kunnen zijn, dat XBMC niet met een 100% waarde overweg kan en dat dat dus als 0% of 6% wordt weergegeven?

 

Gr.

Andries

 

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee. Stel dat een schotel niet helemaal optimaal staat uitgericht en de ontvanger geeft al nagenoeg 100% aan. Door de schotel nog iets beter af te stellen zou deze op 100% uitkomen, dan zou er normaal gesproken niets geks kunnen gebeuren en meer als 100% kan hij natuurlijk ook niet aangeven.


In dat geval zou ik van een keukenrol een stukje van 7x7cm afknippen, dit nat maken en aan de voorzijde tegen de lnb hangen. De signaalkwaliteit zakt dan ongeveer 20% en dan kun je de schotel wel optimaal afstellen.

 

Waarom SNR op 0% staat snap ik ook niet. Is het misschien zo dat je bij een instelling kunt kiezen voor het één of het ander?

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal dat van de keukenrol eens proberen.

Voor zover ik weet zijn er geen instellingen mogelijk mbt de SNR.

 

Ik heb van een ander forum-lid net gehoord, dat hij met zijn dvb-s tunercard eenzelfde probleem heeft. Ook daar komt de SNR niet boven de 6%. Dit kan z'n oorzaak hebben in de drivers.

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...