Ga naar inhoud


Triax 78 cm + multifeed


marck1987

Aanbevolen berichten

Goedeavond allemaal,

 

Ik ben hier net nieuw en stel me graag even voor.

Ik heb een Schotel traix 78 cm + multifeed met 4 lnb's

Hier wil ik graag Astra 1 en 2 en 3 en hotbird ontvangen.

 

Hoe kan ik dit het beste doen. Ik heb vrij uitzicht op het zuiden.

 

Alvast bedankt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 35
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Voor Barneveld heb ik het volgende voor je uitgerekend voor een Triax 78:

 

Stel de elevatie van de schotel in op 29 graden om de Astra 19,2 te kunnen vinden.

Plaats de rail met het gat in de onderste groef in de houder anders kun je hem niet schuin genoeg instellen.

Stel de lnb-houder van de Astra 19,2 tegen de arm aan.

 

Stel de lnb’s af op de volgende afstanden:

Tussen de Hotbird en de Astra 19,2 is 67mm

Tussen de Astra 23,5 en de Astra 19,2 is 45mm

Tussen de Astra 28,2 en 23,5 is 48mm

Dit gemeten aan de voorzijde van de lnb’s van kuiltje tot kuiltje.

 

Stel de rail 9,86 graden schuin, d.w.z. de voorzijde van de Hotbird-lnb moet 31mm lager staan dan de voorzijde van de Astra 28,2-lnb. Meet dit met een waterpas en een rolmaat.

De skew van de lnb’s moeten als volgt worden afgesteld:

Hotbird op 6 graden

Astra 19,2 op 3 graden

Astra 23,5 op 6 graden

Astra 28,2 / 28,5 op 13 graden

d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal waterpas.

 

Richt nu de schotel uit op de Astra 19,2 op maximale signaalkwaliteit. De rest ontvang je dan ook goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste marck1987

 

Geen slecht resultaat.

Dat de 23,5 iets minder is dan de 19,2, dat ligt gewoon in de lijn der verwachingen om dat die nu eenmaal iets zwakker is.

Dat is op de 28,2/28,5 verschil hebt is ook te verklaren. Je ontvangt zowel zenders die van de Astra 28,2 komen die sterk zijn maar ook zenders die van de Eutelsat 28,5 komen die iets minder sterk is.

De Hotbird is ook altijd wat zwakker en bovendien staat die lnb het verst uit het midden waardoor je ook minder signaal hebt.

Al met al een goed resultaat voor een Triax 78

 

Ik ben wel benieuwd hoe de resultaten zijn als er regendruppels aan de kop hangen, dus niet alleen het resultaat als het regent maar ook daarna. Laat je dat nog weten?

 

Ik doe er nog even de afbeelding van de Opticum-Red-Rocket (Quattro) lnb bij zodat het voor iedereen duidelijk is om welke lnb het gaat. Misschien toch een beter alternatief dan veel van die smalle lnb’s met een nek van 23mm.

post-60869-0-36910500-1389437925_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste swbouman


 


Voor Leusden heb ik het volgende voor je uitgerekend voor een Triax 88 met de Astra 1, 2 en 3 met normale lnb’s.


Stel de elevatie van de schotel in op 28 graden om straks de Astra 23,5 te vinden.


Plaats de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit.


Plaats de lnb-houder van de Astra 23,5 tegen de lnb-arm.


Zet de koppen van de Astra 19,2 en 28,2-lnb tegen de kop van de Astra 23,5-lnb, dus alle drie de koppen tegen elkaar.


Je ziet dat de rail erg lang is voor die drie lnb’s. Je kunt als je dat wilt de overtollige lengte van de rail aan beide zijden afzagen.


 


Zet de rail 12 graden schuin, d.w.z. de kop van de Astra 19,2 moet 25mm lager staan dan de kop van de Astra 28,2. Meet dit met een waterpas en een rolmaat.


 


Stel de skew van de lnb’s als volgt in:


Astra 19,2 op 3 graden


Astra 23,5 op 7 graden


Astra 28,2 / Eutelsat 28,5 op 13 graden


d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal waterpas.


Om de lnb’s op de juiste skew af te stellen, kun je bijgevoegde hoeken gebruiken.


 


Richt nu de schotel uit op maximale signaalkwaliteit op de Astra 23,5. De overige lnb’s staan dan ook goed. Het heeft absoluut geen zin de twee buitenste lnb’s nog te verstellen om te proberen betere ontvangst te hebben. Als de schuinte van de rail correct is ingesteld en de skew van de drie lnb’s ook goed staan, heb je op alle drie maximale ontvangst.


 


Tsja, of je de bestaande tegelvoet van 4x 30x30cm nog kunt gebruiken met extra verzwaring van twee tegels van 40x60cm, hangt af of de schotel op een winderige plaats staat. Staat die niet vol in de wind, dan moet dat denk ik wel lukken.


 


post-60869-0-89799200-1389729526_thumb.jpg

post-60869-0-09911700-1389729541_thumb.jpg

post-60869-0-44875400-1389729549_thumb.png

post-60869-0-86470200-1389729555_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sprietje,

 

Dank voor je snelle bericht. Ik ga deze week de opstelling plaatsen. De plek van de schotel is op mijn uitbouw. Zuid zijde van mijn woning. Denk dat het met de wind opzich wel meevalt. Maar zeker weten... Ik heb even een visiosat gehad, maar daarvan viel het signaal tegen. Die is niet verwaaid in januari. Ik weet dat de triax 88 fors groter is.

 

Ik ga er toch nog even over denken :)

 

Nogmaals dank en de foto's volgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...