Ga naar inhoud


Welke maat schotel Franse Alpen?


Peter682

Aanbevolen berichten


  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Beste Peter682

Ja het is heel goed mogelijk om dvb-s en dvb-c signalen samen te voegen over één coaxkabel. Dat doe je met een diplexer. Met dezelfde diplexer breng je de signalen samen maar kun je ze ook weer scheiden.
Maar jij wilt drie aan sluitingen. Ik zal eens even bedenken hoe je dat het beste kunt oplossen.
 

post-60869-0-93351200-1404286136.jpg

post-60869-0-77487500-1404286156.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Peter682

Ik heb het voor je uitgerekend. Op een Triax 78 is in Briancon prima een duo-lnb te gebruiken voor een 80-85cm-schotel. De lnb's moeten daar 50mm h.o.h. uit elkaar staan. Bij een duo-lnb voor 80cm schotels staan ze 53mm uit elkaar. Deze 3mm is te verwaarlozen.
Gewoon de kop van de Astra 23,5 in de klem zetten. De duo-lnb moet daar 11,5 graden schuin staan, dus zeg maar hetzelfde als in Nederland en België, zie de bijgevoegde hoek van 11,6 graden.
Als lnb zou ik de Inverto Quad Monoblock LNB ,4.3° for 80cm dish nemen, zie:
http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=101&cat=36
Die zie ik in Nederland te koop staan voor €61,99 incl. verzendkosten.
Triax-schotels zijn in de kleur antraciet te koop en dat zorgt er inderdaad voor dat de zon de sneeuw het snelst doet smelten.
Over de lnb's kun je eventueel een paraprot zetten om te voorkomen dat ze onder sneeuwen.
 

post-60869-0-08622800-1404290162.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, om op alle drie de tv's zowel satelliet- als terrestrial signaal te kunnen ontvangen, zijn er meerdere mogelijkheden om dit te bereiken.
Het mooiste zou het gaan met een multiswitch, maar daar is geen monoblock op aan te sluiten. Bijv. deze multiswitch: http://www.emp-centauri.cz/index.php?lang=en&page=prodview&id_kateg=1&id_pkateg=11&id=16
Je zou dan twee losse quattro lnb's moeten nemen maar dan moet er een smalle lnb gebruikt worden en dat is ook geen fantastische oplossing in dat sneeuwgebied.

De tweede mogelijkheid is om een actieve terrestrial-antenne te nemen. Dit signaal moet dan gesplitst worden in drie kabels. Dat kan bijv. met de kabelsplitter, zie bijlage.
Met deze drie signalen kun je dan weer met de diplexers de signalen van satelliet en terrestrial samenvoegen en scheiden. In totaal heb je dus 3x2=6 diplexers nodig.
De splitter moet je plaatsen achter de voeding van de actieve antenne, dus die splitter komt binnen.  
 

post-60869-0-93308200-1404292866.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al wel een decoder gevonden die zowel DVB-S voor canaldigitaal als DVB-T voor TNT kan ontvangen: SAB Titan III HD Combo.

Is dat een goede keus?

 

 

Kijk ook eens hier:

Niks mis met Vu Plus, gebruik mijn Vu Duo al jaren, zie ook link voor specificaties.

 

http://vuplus.com/

 

Zij hebben ontvangers met verwisselbare tuners.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hoi Sprietje,

 

sorry voor verlate reactie.

Onwijs bedankt voor het meedenken en je adviezen!

 

Ik ga dan voor je tweede optie, met de splitter.

Waarom adviseer je een actieve antenne?

Ik zat te denken om een hark König ANT-UHF52L-KN te nemen en die op zolder (onder het dak) te hangen. Ik wil m liever niet op het dak ivm het zicht.

De zendmast staat op ca 1 km, met vrij zicht. Al zullen de zenders hier wel wat zwakker zijn dan in NL.

 

Ik zie dat je vaker diplexers van Triax adviseert, maar die kan ik bijna niet vinden. Wel kom ik König combiners tegen. Is dat ook een fatsoenlijk merk?

 

De combinatie van Canaldigitaal en TNT wordt nog veel gebruiksvriendelijker denk ik als we een tv kopen met DVB-S(2) én DVB-T(2) ontvanger, ipv van een combo decoder.

Misschien gelijk maar voor de DVB-T2 gaan, die is ook backwards compatible met DVB-T zag ik om voorbereid te zijn op de toekomst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik adviseer een actieve antenne omdat het signaal gesplitst moet worden voor drie aansluitingen. Dan ga je 6dB signaal verliezen.

Als je een antenne onder het dak gaat hangen, moet je er rekening mee houden dat er met sneeuw op het dat geen ontvangst meer is.
Maar als de zender op slechts 1km afstand staat, kun je ook gewoon een kleine antenne met ingebouwde versterker en LTE-filter gebruiken, zie bijv.: http://www.funke.nl/64_991_DSC550_4G_LTE_antenna.aspx

König is ook een goed merk.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Ik ben nu de spullen bij elkaar aan het zoeken. Van König heb ik deze splitter gevonden: http://www.konigelectronic.com/nl_nl/televisie/aansluitmateriaal/98600

Hier zit alleen geen powerpass op, zoals op die van triax. Is dat een probleem?

En klopt het dat ik bij de voorgestelde Funke DSC-550 nog een aparte voeding moet kopen? Kan de voeding niet vanaf de tv komen, die hebben dat toch vaak al ingebouwd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, de voeding voor de antenne kan niet via de TV komen. Door die coaxkabel loopt namelijk ook al de voeding voor de lnb's en dat is weer een heel andere voeding.
Het is geen probleem dat er geen powerpass op zit. Die splitter plaats je namelijk binnen na de voeding van de actieve antenne.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, nu is het duidelijk. Zoals je zei; de splitter achter de voeding, tis maar net van welke kant je kijkt ;-) Ik was even op verkeerd spoor door de powerpass op die Triax..

Dus dan zo: Antenne -- voeding -- 3-weg splitter -- combiner -- combiner -- tv

 

Dan zal ik de voeding vanuit de tv en decoders voor DVB-T signaal uitzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Beste Sprietje,

 

Nu weer tijd om verder te gaan klussen, na afronding van het drukke zomerseizoen.

Alle spullen zijn inmiddels binnen.

 

Ik kom er nu achter dat ik een Inverto 4 gr(Eurobird 9gr en Hotbird 13gr) heb ontvangen, ipv de bestelde 4,3 gr.

Gaat dat niet werken, of juist wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...