Ga naar inhoud


Triax 78 met 4 x Black Eco Green / SAB multirail / Bothelco swith


ben40

Aanbevolen berichten

Hi,

Heb al enige maanden via een webshop bovengenoemde configuratie in huis, maar hier nog niet verder mee gekomen. Reden: vanwege een handicap, kan ik dit niet zelf installeren en moet dit laten doen.

Maar mijn vaste maatje die dit voor mij doet, is zelf al enige maanden uit de roulatie, vandaar.

Inzake genoemde configuratie, wil ik mij alvast meer verdiepen in de (on) mogelijkheden hiervan. 

Vraag:

- Zijn de 4 x  Black Eco's (40 mm.) hiervoor geschikt? Of adviseert U 3 x Black Ultra's, waarbij ik 23.5 laat vallen, omdat ik/wij toch hoofdzakelijk FTA kijken, naast UPC.

 

- De Bothelco swith heeft niet mijn voorkeur, maar de SPAUN 411 WSG. Maar als ik op de site van SPAUN kijk, is deze al geproduceerd in 2007,dus al een oudje?

- M.o.b. mijn woonplaats,(Eersel) heb ik begrepen, dat de SAB rail c.a. 11 graden schuin moet staan.

Dit wil ik verwezenlijken, door hiervoor een ''spietje'' van 11 graden te gebruiken.

Rest mij enkel nog de LNB afstanden, (hart/hart) voor 13 /19,2 / 23,5 / 28,2 Oost voor de Black Eco's, of voor 13 / 19,2 / 28,2 voor de Black Ultra's.

Sprietje, of andere: kunnen of willen jullie dit voor mij eens uitrekenen? 

Mijn dank is groot!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja, dat maakt een heel verschil, want de ECO met 2 of 4 aansluitingen is de kop 59,5mm en in single-uitvoering is die 49mm. De Inverto Black Ultra heeft een kop van 60mm en die kun je alleen voor de Hotbird gebruiken omdat je daar voldoende ruimte hebt maar ik zou dan vier dezelfde nemen.

Voor Eersel heb ik het volgende uitgerekend:

Plaats de rail met het gat in de onderste groef.
Monteer de lnb's zo in de klem, dat de kop 6mm vrij staat van de klembeugel.
Plaats de houder met lnb voor de Astra 19,2 op 3mm van de arm.
Zet de houders met lnb's van de Astra 23,5 en 28,2 met de koppen tegen elkaar.
Plaats de houder met lnb voor de hotbird op 65mm van de Astra 19,2-lnb, d.w.z. gemeten van kuiltje tot kuiltje aan de voorzijde van de lnb's gemeten.
Zet de rail 10,25 graden schuin, d.w.z. de kop van de Hotbird moet 29mm lager staan dan de kop van de Astra 28,2. Dit kun je meten met een waterpas en een rolmaat.
Stel de skew van de lnb's als volgt in:
Hotbird op 6 graden
Astra 19,2 op 3 graden
Astra 23,5 op 6 graden
Astra 28,2 op 10 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.
Stel de elevatie van de schotel in op 29,5 graden om hem uit te richten op de Astra 23,5.
Richt de schotel uit op de Astra 23,5 en niet op de Astra 19,2 want die kop staat er 3mm naast. Ga voor maximale signaalkwaliteit op de zender NGC Wild HD. De rest staat dan ook goed.


Spaun behoort nog steeds tot de beste. Met Botelco heb ik geen ervaring. Dat is een eigen merk van een groothandel.
 

post-60869-0-25529200-1409814758_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sprietje,

Toch nog een vraagje.

Is je berekening nu gebaseerd op 4 x Black Eco?

In je bijlage zie ik een Triax rail, terwijl ik met een SAB rail in mijn maag zit.

Ik meen ergens op het forum gelezen te hebben, dat de lnb's op een SAB rail 19 mm. te hoog staan. 

Of maakt dit verder niet uit.?

In ieder geval hartstikke bedankt.

Ik zal de info eens aan mijn maatje laten zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, de berekening is gebaseerd op een Triax 78 in Eersel en heeft niets te maken met welk merk en type lnb er geplaatst is. Maar gezien de afstanden, kun je voor de Astra 1, 2 en 3 alleen maar lnb's gebruiken met een kop van 49mm zoals de Inverto Black Eco. Alleen voor de Hotbird zou je een Inverto Black Ultra met een kop van 60mm kunnen gebruiken maar ja, dat is ook niet mooi. Ik zou gewoon allemaal Black Eco's gebruiken. Dat is ook makkelijker als je vermoedt dat er een lnb niet goed functioneert. Dan kun je ze even omwisselen.

Tja en met die SAB-rail staan de lnb's 19mm hoger dan met een Triax-rail. Ze staan dus boven het brandpunt van de schotel maar dat is wel weer op te vangen door de elevatie van de schotel anders in te stellen. Je zult wel een afwijking van de gradenschaal krijgen van denk ik ongeveer 3 graden. Bovendien is het natuurlijk niet ideaal als de lnb's niet op de juiste plaats staan maar het kan wel. Hoeveel signaal je er op verliest weet ik niet.

Tja, en dat plaatje wat ik laat zien is gewoon het standaard plaatje wat ik gebruik. Zou ik dat er niet bij doen, dan zullen vele mensen de positie van de Hotbird met de Astra 28,2 verwisselen want niet iedereen denkt er aan dat de signalen via de schotel spiegelen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Hoi Sprietje,

 

Nu de maand Maart er stilaan aan zit te komen, heb ik met "mijn maatje" mijn configuratie met 4 x Black Eco nog eens bekeken.

Ik kom tot de conclusie dat ik voor mijn Triax 78, de Eco,s  en SAB rail maar als reserve achter de hand houd en heb inmiddels 3x Black Ultra aangeschaft,(vind ik persoonlijk de beste!) en de originele Triax rail. Ook de Spaun Sar 411 WSG.

Astra 3 hoeft voor mij niet, omdat ik naast UPC toch hoofdzakelijk FTA kijk, puur voor de hobby. 

Vraag: Sprietje, zou jij voor mij de afstanden voor Eersel voor de Hotbird) - Astra19,2 - Astra 28,2 een keer opnieuw willen berekenen?

Dan gaan we daar straks mee aan de slag!

Mijn dank is groot!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ben40

Ik heb het volgende voor je uitgerekend voor Eersel met een Triax 78 voor de 13, 19,2 en 28,2e:
Monteer de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit.
Plaats alle lnb's zo in de houders, dat de kop 5-6mm van de klem zit.
Plaats de houder van de lnb zo dat het midden van de Astra 19,2 kop 15mm naast het hart van de lnb-arm staat.
De afstanden van de lnb's moet als volgt ingesteld worden:
tussen de Astra 19,2 en Hotbird 13 is 68mm
tussen de Astra 19,2 en Astra 28,2 is 94,5mm
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje.

Zet de rail 10,25 graden schuin, d.w.z. de kop van de Astra 28,2 moet 29mm hoger staan dan de kop van de Horbird 13.

Stel de skew van de lnb's als volgt in:
Hotbird 13 op 6 graden
Astra 19,2 op 4 graden
Astra 28,2 op 11 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.
Stel de elevatie van de schotel in op 29,5 graden om de Astra 19,2 te vinden.
 

post-60869-0-81061800-1424697564_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sprietje,

 

De reden, dat ik de Black Eco en de SAB rail heb vervangen voor de Black Ultra en de Triax rail, is eigenlijk heel simpel.

Ik streef altijd naar perfectie, vandaar.

Toen ik in een eerder bericht van je hoorde, dat een lnb op een SAB rail 19 mm. te hoog stond,

had ik al geen rust meer. Kan nu weer rustig gaan slapen! Nogmaals dank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...