Ga naar inhoud


[SPEL] Waar is het? - deel 5


reho

Aanbevolen berichten

En soms helpt het toeval een beetje:

de film "l'Immortelle" heeft als maker:

 Alain Robbe-Grillet (Brest18 augustus 1922 – Caen18 februari 2008) was een Frans schrijver en filmmaker. Hij wordt beschouwd als de meester van de nouveau roman, en was lid van de Académie française.

en dat laatste gegeven zou wel eens de link naar de  "intellectuele instantie" kunnen zijn van de vorige hint. En wie staat daar op de lijst volgens wiki: Marguerite Yourcenar est la première femme élue à l'Académie française en 1980,

en deze laatste heet in feite, weer volgens wiki; :

Marguerite Yourcenar is het pseudoniem van de Amerikaanse schrijfster van Frans-Belgische oorsprong Marguerite Antoinette Jeanne Marie Ghislaine Cleenewerck de Crayencour (Brussel8 juni 1903 – Mount Desert Island17 december 1987) .

en verder:  dochter van een Belgische moeder van Belgische adel (Fernande de Cartier de Marchienne, lid van de familie De Cartier[2]), en een Franse burgerlijke vader uit de Nord (Frans-Vlaanderen) (Michel Cleenewerck de Crayencour), werd vrij jong wees. Haar moeder overleed kort na haar geboorte en haar vader voedde haar op buiten het reguliere schoolsysteem. Hij leerde haar moderne talen en Latijn

 

En zo komen we bij plaatje 1:

La Villa Mont Noir est située dans un parc départemental de quarante hectares sur le Mont Noir (Monts des Flandres) à Saint-Jans-Cappel en Flandre française dans le Nord-Pas-de-Calais ou vécut la romancière et académicienne Marguerite Yourcenar(1903-1987) durant son enfance entre 1903 et 1912.

hier dus:  http://goo.gl/maps/0zyWD

 

en plaatje 2: Petite Plaisance :

Marguerite Yourcenar découvre les États-Unis avec Grace Frick, une Américaine rencontrée à Paris en 1937. Deux ans plus tard, à la déclaration de la Deuxième Guerre mondiale, orpheline et ruinée, elle répond à l’invitation de son amie à la rejoindre à New York, malgré son envie de se fixer en Grèce. Elle y restera plus de onze années, ne revenant en Europe que pour la sortie de Mémoires d’Hadrien, en 1951. Entre temps, elle a pris la nationalité américaine (1947) et a acquis, avec Grace Frick, une maison, « Petite Plaisance » en 1950, sur l’île des Monts-Déserts près de la frontière canadienne.

 

hier dus: http://goo.gl/maps/igdXK

 

 

Een hele brok dus, en de vrouw was dus ook nog schrijfster waarvan ik alleen dit boek kende:

" Memoires van Hadrianus " .

Verder blijkt er ook nog een straatje in Brugge aan haar te zijn gewijd of iets dergelijks.

Ik moet nu zo'n dertig tabbladen gaan sluiten denk ik. Maar wel een mooie opgave...

 

 

 

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 947
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

hint :

 

 

post-37533-0-55001700-1411425309.png

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha ha..... leuk hoor en graag gedaan. :D

 

Maar heel knap gevonden hoor !!!!  Terwijl je deze nacht zal dromen van je onderscheiding , ga ik straks nog wat uitleg en info bijplaatsen. :)

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De leden van de Académie staan bekend als les immortels oftewel de onsterfelijken. Aangezien zij de eerste dame was in dit gezelschap was ze dus l'Immortelle , vandaar die hint. Spijtig dat ik de poster van die film heb genomen en voor jou het geluk. :)

 

Plaats1 ken ik natuurlijk heel goed ( amper 8 km. van mijn deur ). Het vroegere kasteel werd in 1917 volledig plat gebombardeerd en stond jaren in puin. Pas na WOII werd er een grote burgerlijke villa, in een gemengd art deco en neo-Normandische stijl gebouwd, in een regionaal park van 40 hectare. Het park is vrij toegankelijk met een mooie wandelroute eromheen. Ik ben er al dikwijls gaan wandelen vooral in de herfst , al is het in de lente ook heel prachtig. Momenteel werd het huis bewoond door schrijvers , meestal geïnspireerd door hun humanistische en atheïstische invloeden. Ook persoonlijk ben ik enorm geboeid door deze invloeden en zo ken ik een schrijfster afkomstig uit Woesten ( randgemeente van Poperinge ) maar geboren in Poperinge , Anne Provoost. Enkele jaren geleden mocht ik met wat toeval deze woonst even bezoeken toen ze daar verbleef. Prachtige villa en tuinen. Haar boek "Beminde Ongelovigen" is een echte aanrader , niet makkelijk maar zeker de moeite ( als deze levensfilosofie je boeit uiteraard ).

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Anne_Provoost

 

info : http://cidmy.be/index.php?option=com_content&view=article&id=3&Itemid=5&limitstart=1

 

Plaat2 ken ik uiteraard niet . Maar het optrekje ziet er ook prachtig uit. Toch een boeiende en intrigerende vrouw die Marguerite Yourcenar. Terwijl haar lesbische vriendin terminaal was hield ze er een relatie op na met een mijnheer Jerry Wilson, ze verscheen zelfs met hem op de begrafenis van haar intieme vriendin.

 

info : http://www.cidmy.be/index.php?option=com_content&view=article&id=14&Itemid=25&limitstart=1#grace_frick

 

Spijtig van je "toevallige" oplossing , had nog vele mooie hints in petto. :cry:

 

Zo won ze ook de Erasmusprijs (1983) in Nederland en de Prix Femina Vacaresco (1968) in Frankrijk , kunnen toch weinigen zeggen.

 

PS.: Met opzet had ik reeds bij de aanzet van de opdracht een hint meegegeven :  Hij die de kunst begrijpt met zichzelf te leven zal zich nooit vervelen. ( citaat Erasmus ).

Heb het spijtig niet kunnen gebruiken.

 

Maar alle eer voor jou , prima gevonden !  Aan jou.....

 

Nog wat info : http://www.newcriterion.com/articles.cfm/The-first--ldquo-Immortelle-rdquo--4836

en natuurlijk aan afbeelding van "het liefdesnestje".

post-37533-0-44887000-1411429810.jpg

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleszins bedankt dat ik de onderscheiding mag houden... het maakt mijn jaar weeral goed.  :) .

citaat: 

De leden van de Académie staan bekend als les immortels oftewel de onsterfelijken. Aangezien zij de eerste dame was in dit gezelschap was ze dus l'Immortelle , vandaar die hint. Spijtig dat ik de poster van die film heb genomen .

En daar had ik natuurlijk puur geluk dat de hint naar de Académie ook vermeld stond bij de maker van de film, want dat de leden ook les immortels genoemd werden wist ik niet. Zo zie je maar wat toeval kan doen. Met excuses dat ik je overige hints verknoeid heb... :P , ik zal het niet meer doen. 

En om met Erasmus af te sluiten:  

Niets is zo pikant, als zotte dingen met zo'n ernstig gezicht te behandelen, dat niemand opmerkt dat het maar een grap is.

Volgende dan maar:

Waar zijn we en waardoor kwam deze plaats onlangs in het nieuws ?

 

post-41082-0-42851900-1411462492_thumb.jpg

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Mijn gevoel zegt dat Crazy Sat de oplossing al weet, want het is één van zijn specialiteiten, 

maar er zit een addertje onder het gras en daarom zal ik maar verder hinten...

 

Je gevoel is bij deze bevestigd , Gene. :)

Was al bij het eerste plaatje bij de juiste film , en dan even het addertje uit het gras gehaald. ;)

Heb echter een zware dag achter de rug en zojuist nog late bezoekers buiten , ga eerst mijn bed opzoeken.

Ik zie morgen wel of er intussen iemand de oplossing heeft gevonden.

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...