Ga naar inhoud


TVV in baskenland


myonlyboss

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

heeft iemand op dit forum ervaring met de ontvangst van TVV in Baskenland (Noord-Spanje, omgeving Bilbao)

Ik heb de huidige basisset van TVV uitgestest in Belgiê en zonder het minste probleem afgeregeld, hier lukt het echter niet. Ik krijg in het beste geval een signaalsterkte van 35% en een kwaliteit van 15%. Er staan geen bomen voor de schotel, wel een bergje van 600 m hoog, maar op 2500 m van de schotel. Dus volgens mij is dat geen hinderpaal.

De schotel staat uitgericht op 150°, elevatie 35° en skew 21° (op Astra 1 gericht)

Is de schotel van 60 cm te klein?

Ik heb ook een schotel van 80 cm (88 hoog) maar dan heb ik een andere LNB nodig blijkbaar.

 

Misschien kan iemand me een duwtje in de richting van een oplossing geven.

 

 

alvast bedankt,

 

Pierre

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste myonlyboss

Welkom op dit forum.

In Bilbao kan de basisset van TV Vlaanderen prima gebruikt worden. Je moet echter de zaken wel iets anders afstellen.
Om te beginnen moet de duo-lnb met de kop van de Astra 19,2 in de klem worden gezet.
Vervolgens moet de duo-lnb 20 graden schuin worden gezet, d.w.z. de vrijhangende kop omhoog. Dat is veel schuiner dan in België waar die maar 11 graden schuin moet staan wat met de meegeleverde mal wordt aangegeven.
Een hoek van 20 graden heb ik bijgevoegd. Print die even uit, knip die uit en plak die op de achterzijde van de duo-lnb. Dan kun je snel de juiste schuinte instellen.

Jou probleem is dat je de schotel niet goed hebt uitgericht. Doe dit als volgt:
Plak schilderstape vanaf de bovenzijde van de schotel tot midden op de lnb. Het midden boven op de schotel vindt je door even een latje precies horizontaal boven op de schotel te leggen. Het raakpunt dat is het midden waar je het plakband vast moet plakken. Zorg dat het plakband strak over de lnb gespannen staat.

Draai morgen op precies 12:18:02 uur de schotel zo, dat de schaduw precies midden over de lnb-arm loopt. Hij staat nu excact op de Astra 19,2 gericht.
 

post-60869-0-03908700-1413214800.png

post-60869-0-09113300-1413214828_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Sprietje,

 

bedankt voor de snelle reactie.

Morgen zal niet lukken denk ik, maar overmorgen wel (als het niet regent) Hoe kom je trouwens aan die 12:18? Ik kwam gisteren nog op 12:52 uit

Die 20° skew had ik al ongeveer juist en de kop van de Astra 19,2 zat in de klem. Maar moet die nu zo veel mogelijk naar voor of zo veel mogelijk naar achter (weg van de schotel) in de klem?

Klopt de elevatiehoek van 35°?

Kwestie dat alles direct zo goed mogelijk staat. In België ging het vanzelf, en met heel wat meer nattevingerwerk.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, de elevatie is 35,4 graden om hem te vinden.
Overmorgen woensdag 15 okt. is het in Bilbao om 12:15:10 uur dat de zon achter de Astra 19,2 staat. Neem maar van mij aan dat dat de goede tijd is.
De richting (Azimuth) van de Astra 19,2 is in Bilbao 149,31 graden. Heb je hier misschien een fout mee gemaakt?
Normaal moet de kop 6mm vrij staan van de lnb-klem.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste myonlyboss

Fijn dat het in een handomdraai gelukt is. Tja, daar kan geen kompas tegenop om een schotel te richten. Je hoeft je nooit af te vragen of je de schotel wel op de juiste satelliet hebt gericht. Altijd meteen raak en bijna 100% goed uitgericht. Het enige nadeel is dat wel de zon moet schijnen en dat heb je in Nederland niet altijd zeker. Wat dat betreft werkt deze methode in Spanje een stuk beter.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...